Kan man gi blod dersom..

[Malin]

Forumet er livet
-Man er født i et annet land..? (Annet skandinavisk land vel og merke)

-Er det noe karantene etter tatovering..?

Fant ikke ut så mye på giblod.no så spør her [;)]

ORIGINAL: [Malin]

ang.annet land vet jeg ikke,men etter tatovering er det 1 års karantene(det fikk jeg hvertfall)

ORIGINAL: Lissyjane

Du må også vente med å gi blod i 6 mnd. hvis du har:
Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Det kreves at d er født i et nordisk land[:)]

Okei, takk [:)] Det er mannen min som vil bli blodgiver. Han er født i Sverige, og han tatoverte seg for 1mnds tid siden...[8D]

ORIGINAL: Wayne`s wife

ORIGINAL: ~Billebror~

Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Atte hæ...?

Pga HIV sikkert...

Er ikke det bare blant homser da?

Det er jo ikke bare homser som har hiv.. Du skal testes for Klamydia og HIV etter du har byttet partner..Den prøven tar seks mndr før man får et sikkert svar,grunnet at HIV kan ligge i dvale.

Nei, men mest utbredt blant homser.

Men jeg tror ikke på det der uansett.. At man som hetero ikke kan gi blod om man har skifta partner de siste 6 mnd.. Hørtes VELDIG rart ut.

Man kan nok ikke det. Karantene på 6mnd

Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Det er jammen ikke rart man sliter med å få nok blodgivere[:D]

ORIGINAL: ~Billebror~

Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Atte hæ...?

Pga HIV sikkert...

Er ikke det bare blant homser da?

Det er jo ikke bare homser som har hiv.. Du skal testes for Klamydia og HIV etter du har byttet partner..Den prøven tar seks mndr før man får et sikkert svar,grunnet at HIV kan ligge i dvale.

Nei, men mest utbredt blant homser.

Men jeg tror ikke på det der uansett.. At man som hetero ikke kan gi blod om man har skifta partner de siste 6 mnd.. Hørtes VELDIG rart ut.

For meg høres det hvertfall helt logisk ut og være sikker på at man ikke gir noen HIV smittet blod[8|]

Nå har vel aldri HIV vært en utbredt sykdom blant friske hetero nordmenn.

Det er ikke stort antall homser som er HIV smittet heller. Og det spiller ingen rolle om det er utbredt eller ikke. De skal være sikker på at blodet ikke er smittet.

Det syns jeg er kjempeflott!! For det er ikke bare voksne som får blodoverføring..også premature får det.. Og det hadde jo vært forferdelig om de hadde fått infisert blod [:(]

Men tester de blodet før det dyttes i banken? Om en person har tatt hiv test.. fått godkjennelse.. så pult rundt og blitt smittet og så gir blod...... blir selve blodet sjekket også?
Jeg snakka meg fra blodoverføring, for jeg syns det er så skummelt.[>:]

ORIGINAL: Greven av gral

Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Sign. Jeg meldte meg som blodgiver nå for en mnd siden.
Men nå kan jeg tydeligvis ikke gi blod.. For resten av mitt liv siden jeg aldri finner en mann som er normal [8D]

Trenger jo ikke hoppe til sengs med dem heller, sånn før det er gått seks mnd da, om du vil gi blod.

ORIGINAL: *Meya*

Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Men nå kan jeg tydeligvis ikke gi blod.. For resten av mitt liv siden jeg aldri finner en mann som er normal [8D]

Trenger jo ikke hoppe til sengs med dem heller, sånn før det er gått seks mnd da, om du vil gi blod.

Tatt seg ut at jeg klarer 6 mnd uten puling ja.. [:-]

Da kan du jo bare skylde deg selv, at du ikke kan donere blod. Det er jo ikke de som har reglene sin feil at du ikke kan holde trusa di på deg.

Det er ikke stort antall homser som er HIV smittet heller. Og det spiller ingen rolle om det er utbredt eller ikke. De skal være sikker på at blodet ikke er smittet.

100% sikker kan de aldri være uansett. hjelper ikke at du ikke har bytta partner, hvis din mann/kjæreste har byttet uten at du vet om det. Og ja, utroskap er veldig utbredt i Norge. [8|]

Nettopp..

Så da er det greit å bare drite i den regelen[8|]

Nei, men at da trenger de ikke sutre om at det er få blodgivere heller.
Da ordner man nye tester som kan oppdage HIV hver gang man skal donere om det er så himla nødvendig med blodgivere..

Ja men de testene tar SEKS mndr! Derfor karantene på SEKS mndr!

Ja, men finne på NYE tester! Som man får svaret med med en gang. Koste hva det koste vil, vil de ha blodgivere må de jo gjøre noe drastisk med rettningslinjene sine snart.

hehe,de ønsker seg nok også noe raskere,men er nok ikke bare å bare å trylle frem sånne apparater.Kanskje det allerede er noen som forsker på det?Eller Kanskje du vil lage et?

Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Tatt seg ut at jeg klarer 6 mnd uten puling ja.. [:-]

Da kan du jo bare skylde deg selv, at du ikke kan donere blod. Det er jo ikke de som har reglene sin feil at du ikke kan holde trusa di på deg.

Shame on me som liker sex

Det er det mange som er, og som samtidig får tid til å gi blod også.

Siden du ikke vet så mye om HIV og tror det er ett homseproblem, vet du kanskje ikke at det finnes latexfrie, og andre allergitesta kondomer...

Siden du ikke vet så mye om HIV og tror det er ett homseproblem, vet du kanskje ikke at det finnes latexfrie, og andre allergitesta kondomer...

Ja guri. Mange mannfolk som har det hjemme hos seg selv eller på seg gitt...Man tager det man haver! Jeg har IKKE med meg kondomer når jeg skal ut feks. Faen så flaut. "Hei! Jeg har tenkt å pule deg i kveld jeg.Derfor har jeg med denne fine latex og allergitesta dongen min fordi den du tenker å bruke får jeg utslett i dåsa av!"

Samme det vel. Jeg kan ikke gi blod fordi jeg puler uten dong. Ferdig med den saken!

Jaja du blir sikkert voksen og ansvarlig du og. Håper ikke det skjer etter du får ettellerannet fancypancy utslett som ikke kommer av kondomer.

ORIGINAL: HeDa

ang.annet land vet jeg ikke,men etter tatovering er det 1 års karantene(det fikk jeg hvertfall)

jeg fikk og 1 år første gang, men 6 mnd sist gang, så den er gått ned [:)]

Jeg var "klarert på alle punkter", bortsett fra jernmangel slik at jeg måtte få opp lagrene mine før jeg kunne gi. Likevel sa sykepleieren som stakk meg at hun ikke like årene mine fordi jeg hadde en veneklaffe i veien, slik at jeg sannsynligvis ikke kunne gi blod uansett. Skjønner ikke helt at det skal være så vanskelig å stikke utenom den klaffen jeg da, men ok. Jeg har forresten "bodybuilderårer" og har aldri fått klage på de før. Så det er visst litt av hvert som må til for at de skal gidde å stikke deg.

Men nå har jo jeg klart å stikke meg på en nål på jobb, så er vel gjerne i karantene igjen uansett[>:]

ORIGINAL: aimste

ORIGINAL: HeDa

jeg fikk og 1 år første gang, men 6 mnd sist gang, så den er gått ned [:)]

ok=)
er 8 år siden jeg tok så har nok skjedd forandringer da ja;)hehe

Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Okei, takk [:)] Det er mannen min som vil bli blodgiver. Han er født i Sverige, og han tatoverte seg for 1mnds tid siden...[8D]

Er selv født i Sverige og gir blod =) Tok tattovering i mai, så kan ikke gi blod igjen før slutten av november. Så mannen din kan gi blod, men først 6 mnd etter tattoveringa er tatt.

Ja guri. Mange mannfolk som har det hjemme hos seg selv eller på seg gitt...Man tager det man haver! Jeg har IKKE med meg kondomer når jeg skal ut feks. Faen så flaut. "Hei! Jeg har tenkt å pule deg i kveld jeg.Derfor har jeg med denne fine latex og allergitesta dongen min fordi den du tenker å bruke får jeg utslett i dåsa av!"

Samme det vel. Jeg kan ikke gi blod fordi jeg puler uten dong. Ferdig med den saken!

Jaja du blir sikkert voksen og ansvarlig du og. Håper ikke det skjer etter du får ettellerannet fancypancy utslett som ikke kommer av kondomer.

Seriøst, Meya, noen ganger kan du holde de religiøse holdningene dine inne [:'(]

Er mer normalt å bytte sexpartnere i tide og utide, enn det er å gifte seg med menn man ikke har snakket med irl!

ORIGINAL: Emsn

Man kan vell heller ikke gi om man har piercing i slimhinnene :P

jeg har dobb i nesen, å den er det 1 mnd karantene på... snakka med de, å sa: greit, da tar jeg den ut 1 mnd før hver gang jeg skal gi blod da, så burde det være greit! (har vært blodgiver i 12 år)
de så litt rart på meg, å snakka med hverandre, men fant ut at det måtte jo gå greit [:-]

Back
Topp