Kan man bytte helsestasjon?

• Trådstarter Trådstarter EFM
  • Opprettet Opprettet
er usikker på om det går, jeg fikk ikke byttet helsesøster i kommunen jeg bor i en gang

bondekone skrev:
er usikker på om det går, jeg fikk ikke byttet helsesøster i kommunen jeg bor i en gang

Samme her. Vi fikk ikke bytte før vi flyttet til ny bydel.

Jeg byttet uten problem, men det var innen samme kommune da. Byttet fordi det var mye enklere for meg å dra til helsestasjon A kontra helsestasjon B, som jeg egentlig sognet til.
Men å bytte til en utenfor den kommunen du bor i? Det tror jeg blir vrient,om du ikke har en eller annen supergod grunn (og da tror jeg ikke "dårlig kjemi med helsesøster" vinner frem altså.) Men ring til kommunens sentralbord og be om å få snakke med en som har peiling.
Lykke til.

Tror ikke du har noen rett til det, men de kan jo være snille.

I oslo får man ikke byttet helsestasjon innad i sin egen bydel engang...

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte gå til helsestasjon som tilhørte kommunen (har med budsjett/betaling å gjøre). Jeg spurte aldri om å bytte, jeg bare spurte om jeg kunne gå til den i nabokommunen da den er veldig nærme der jeg bor (jeg bor veldig nære kommunegrensen, og helsestasjonen i den andre kommunen er like ved), og det er på samme sted som jeg har fastlegen min. Fikk beskjed fra helsestasjonene (i begge kommunene) at det ikke var mulig. Men det kan jo være hvis du har en ekstremt god grunn? Det er ikke flere helsestasjoner i kommunen der du bor da, for tror det er mulig å bytte innenfor kommunen (hvis det er ledig kapasitet)?

Jeg fikk ikke bytte innenfor samme kommune her i Bergen. Eller, jeg ville beholde den jeg hadde gått til da mini ble født, men da vi flyttet 5 min unna der jeg hadde bodd, fikk vi nytt postnr og derfor måtte bytte helsestasjon.

Jeg fikk ikke bytte til nabokommunen..utrolig irriterende! men nå fikk vi ny helsesøster her til slutt så da er det greit!

Fastlege i nabokommunen er visst helt ok..

EI i barselgruppa mi har bytta til nabokommunen. Da ho spurte HS her i kommunen gikk det IKKE, men HS i nabokommunen sa at det gikk helt greit! 

Når det er fritt sykehusvalg så burde det vel være fritt HS-valg og?!

krezz skrev:
EI i barselgruppa mi har bytta til nabokommunen. Da ho spurte HS her i kommunen gikk det IKKE, men HS i nabokommunen sa at det gikk helt greit! 

Når det er fritt sykehusvalg så burde det vel være fritt HS-valg og?!

Men det har jo med kapasitet og naturlig nedslagsfelt å gjøre og da, så det funker jo ikke helt på samme måte som det å velge sykehus. Vi har 2 helsestasjoner i bydelen her, vår som bare er åpen 3 dager i uken er det alltid ledig time å få, på den andre helsestasjonen er kapasiteten sprengt. Vi må inn dit noen ganger siden vår bare er åpen 3 dager i uken, men å benytte oss av den fast får vi ikke da kapasiteten allerede er sprengt. Om det så hadde vært "fritt valg av helsestasjon" så hadde man jo ikke kunnet presse seg inn en plass kapasiteten allerede er sprengt.

Noe av greia før var jo og det at man skulle ha den samme helsesøstra gjennom hele oppveksten, derfor har man helsestasjoner man sokner til. Nå til dags er det jo mye mer utskiftning av folk da vi flytter mer, så det er langt fra sikkert man får den samme HS gjennom hele oppveksten.

Det eneste man kan gjøre er jo bare å kontakte helsestasjonen og høre om det går an å få bytte. Verste som skjer er vel at man får nei.

Back
Topp