Kan man bruke matpapir i stedet for bakepapir?

AKKURAT den diskusjonen hadde vi på jobb for ikke så lenge siden, og da kom vi frem til at det ikke gikk ann..
Men om det er riktig vet jeg ikke...

Blei du klok nå? :P
 
Jeg kan ikke forstå at bakepapir skal være feil å bruke?
Kaken skal ikke stekes, bare i kjøleskapet og det kan jo matpapir også.
Men, jeg kan ikke gi deg riktig godt svar jeg heller!
 

Haha - ikke noe klokere enn hva jeg var :p 

Jeg er absolutt ikke noen kakebaker, som du sikkert skjønner! 

Greia er at jeg HAR bakepapir..men det er hvitt, og jeg har også hvitt matpapir, og begge ligger som løse ruller i skuffen. Hvordan ser man forskjell på de? Er ingen baker, for å gjenta meg selv :p

 
Er fordel å bruke bakepapir ja. Matpapir klistrer seg fast, så får du ei kake med papir på emoticon

Bakepapir er tynnere enn matpapiret...
 
Matpapir pleier å være kortere enn bakepapir (altså bredden på rullen)
Bare sjekk hvilken av rullene som ville passet best på et stekebrett mtp størrelse :)
 
Bakepapir er glattere. Som om det har et fettlag som ikke smitter av. Isj. Og det er vel poenget med bakepapir, at ting ikke skal sitte fast. Pluss at det ikke tar fyr i ovnen, såklart.
 

Æsj altså - tror begge rullene er det samme! De er like brede og ser nesten like ut, det ene er litt mer gulhvitt enn det andre, men det er vel bare det at de er ulike merker sikkert! 

Konklusjonen er vel at det bare er å vente til i morgen med bakinga, typisk meg og min gode planlegging :( 

 


Line og mars snuppe skrev:
Trenger du ha noe under Oreokaka a? Det har aldri jeg hatt... Lager den rett på fatet


Det gjør jeg også faktisk når jeg tenker meg om! Legger bare en springform på kakefat og lager kaka i forma.
 


Line og mars snuppe skrev:
Trenger du ha noe under Oreokaka a? Det har aldri jeg hatt... Lager den rett på fatet

Hadde det bare vært så enkelt! :P 

Planlegginga mi som kicket inn igjen, oppdaget at "bunnen" til den runde kakeformen som er riktig størrelse mangler.

Ikke noe problem, for jeg kan lage den rett på fatet! 

Helt til jeg kommer på at for en stund siden ga jeg vekk alle kakefatene - minus ett, for jeg lager så sjelden kake.. 

Og dette fatet brukte jeg til en kake til kusina mi for to uker siden, og fatet ligger fremdeles hos henne.

Så planen min var å lage den på en glatt skjærefjøl jeg har, med bakepapir under sånn at jeg bare kan dra den over på fatet i morgen. :)

(Ingenting av dette ville jo vært et problem dersom jeg faktisk hadde vært god til å planlegge :p)

 


Line og mars snuppe skrev:
Trenger du ha noe under Oreokaka a? Det har aldri jeg hatt... Lager den rett på fatet

Samme tenkte jeg. Aldri brukt papir, skjønner ikke vitsen..
 


Madinka skrev:
Kan ikke du bruke et vanlig middagsfat? :-)

Mine blir på en måte for små - de er bare litt over 24cm i diameter og er ikke helt flate, dvs at de går litt opp på kanten, på en måte, så da vil kaka bli "rund" under, den vil bue opp på sidene. 

Men jeg får bare bake kaka i morgen, selskapet er heldigvis ikke før på torsdag så jeg har jo tid :)

Takk for råd, vink og gode forslag, jenter! :) :)

 
Det speler ingen rolle om du brukar matpapir eller bakepair til oreokake, den skal jo ikkje steikast! Dersom det er vanskeleg å få den laus frå papiret kan det vere enklare når kaka er frossen (eg frys alltid oreokake, den er *SÅ* mykje bedre når den er halvtint, oreoiskake... MMMMMMMM!).
 


*lykkeligst* skrev:
Er fordel å bruke bakepapir ja. Matpapir klistrer seg fast, så får du ei kake med papir på emoticon

Bakepapir er tynnere enn matpapiret...


Sant på andre kaker, men ikke på oreo kaka som ikke stekes.

Har tilogmed brukt matpapir under pizza jeg, var tom for bakepapir. funka fint når jeg smurte det først.
 
Back
Topp