Kan letrozol føre til overstimulering?

Er det noe annet enn letrozol man kan få for å modne egg? Modne flere egg per syklus, slik at sjansene for graviditet blir større? Uten å gå gjennom IVF?
Hvorfor ikke IVF? Den største kostnaden er medisinene, og hvis du likevel skal modne flere egg samtidig er det kanskje tryggere å gjøre det med en behandlingsplan og tett oppfølging på IVF-klinikk?
 
Hvorfor ikke IVF? Den største kostnaden er medisinene, og hvis du likevel skal modne flere egg samtidig er det kanskje tryggere å gjøre det med en behandlingsplan og tett oppfølging på IVF-klinikk?
Det er mange årsaker til det, men alternativet vårt er å prøve selv. Tror vi kommer til å prøve i alle fall ett år til. Letrozol er det «sterkeste» jeg har fått hittil, men det har ikke hjulpet. Tviler på at noen klinikker i Norge tenker det er noe poeng i å hjelpe noen på 43 dessverre. Har lest om Hausken feks, og han er jo ekstremt negativ når han snakker om sjansene for de over 40.
 
Det er mange årsaker til det, men alternativet vårt er å prøve selv. Tror vi kommer til å prøve i alle fall ett år til. Letrozol er det «sterkeste» jeg har fått hittil, men det har ikke hjulpet. Tviler på at noen klinikker i Norge tenker det er noe poeng i å hjelpe noen på 43 dessverre. Har lest om Hausken feks, og han er jo ekstremt negativ når han snakker om sjansene for de over 40.

Gonal F/Letrozol for å modne. Ovitrelle for å starte/booste eggløsning. Progesteron/Lutinus/Utrogestan etter EL gjerne i samkjør med feks Albyl-E. Er vel gjerne medisinene som brukes.

Privatklinikker er ikke så sære på alder, spesielt om du er helt barnløs, men da koster det jo deretter da.
 
Så fantastisk at det gikk bra til slutt! Fikk du eggløsning naturlig, eller var letrozol nødvendig for å få eggløsning?
Jeg får eggløsning av meg selv, så er usikker på hvilken virkning letrozol egentlig har da. Blir egget bedre, mer modent? Eller overstimulert.
Jeg spurte en annen gynekolog nå på tirsdag. Og han sa det ikke var noe poeng om man hadde eggløsning naturlig, mens han andre jeg har gått til sier det er ok å prøve selvom, bare for å øke sjansen. Så ikke godt å bli klok på :/
 
Er det noe annet enn letrozol man kan få for å modne egg? Modne flere egg per syklus, slik at sjansene for graviditet blir større? Uten å gå gjennom IVF?
Nå blir det litt rotete svar her siden jeg leser etterhvert og ikke lest alt :p men her vil han gynekologen som vil la meg prøve, heller prøve Klomifen. Det er større sjans for flere egg med denne, men også litt større sjans for bivirkningen i form av tynn livmorslimhinne. Altså som kaaan gjøre det vanskelig å feste seg.
 
Det er mange årsaker til det, men alternativet vårt er å prøve selv. Tror vi kommer til å prøve i alle fall ett år til. Letrozol er det «sterkeste» jeg har fått hittil, men det har ikke hjulpet. Tviler på at noen klinikker i Norge tenker det er noe poeng i å hjelpe noen på 43 dessverre. Har lest om Hausken feks, og han er jo ekstremt negativ når han snakker om sjansene for de over 40.
Enda ett rotete svar, hehe :p

Men mitt inntrykk er faktisk også på Hausken her at han er ganske negativ :( Tegnet meg ett veldig negativt bilde og virker nesten ikke som han er interessert i å prøve skikkelig en gang :( og vi har åpnet for tanker om ivf … :/
 
Jeg fikk beskjed fra sykehuset om at letrozol brukes dersom man ikke har eggløsning regelmessig for å stimulere til regelmessig eggløsning. Og at noen ganger, med letrozol, modnes det da egg på begge eggstokkene, slik at det kan øke sjansene for at ett av dem befruktes.

Jeg vet ikke om høyere dose gjør at flere egg modnes, men jeg tror ikke letrozol alene kan føre til overstimulering. Det er vel hcg-hormonet i otrivelle (i kombinasjon med mange store eggposer) som oftest kan føre til overstimulering, siden man kan få det etter otrivelle i IVF-forsøk, eller dersom man blir gravid ette et forsøk med mange og store follikler (og kroppen begynner å produsere hcg naturlig).

Det kan nok sikkert være andre bivirkninger av letrozol, men hvis overstimulering (OHSS) er en av dem, skal det stå i pakningsvedlegget, slik det gjør på de fleste IVF-medisiner.
 
Back
Topp