Kan legen nekte sykemelding?

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Jeg er kvalm store deler av natten og sover dårlig. Er så sliten og kvalm når klokka ringer. Er ganske fin på ettermiddag/ kveld, nen det hjelper lite når jobben min er på dagtid. Var hos jordmor på fredag og hun sa jeg skulle få meg en sykemelding, men synes det er ekkelt å be om det. Har vært hos lege også forrige uke og nevnte kvalmen da, men han tok ikke opp sykemelding. Og må man ha time hos lege for å få, er lange ventetider for legetime her.

Du må ringe legekontoret å be om en ø-hjelp time fordi du trenger sykemelding. Fortell at jordmor har anbefalt deg det, så går det sikkert bra!

Legen skriver nok sykemelding hvis du ber om det. Det er mange forskjellige "grader" å være gravid kvalmen på så kan være derfor legen ikke skrev ut sykemelding til deg sist sånn automatisk når du sa du var kvalm. Men om du sier hvor gale du føler det er og at du må ha en liten pause så du kan komme tilbake til hektene så får du nok en liten sykemelding:-) og de klarer alltid å skvise inn en time om du sier på tlf hva det gjelder, det burde ikke være et problem..

Fortell hvordan du har det, og spør som sykemelding hvis legen ikke tar det opp. Nevn at jm anbefalte det.

Som svar på spørsmålet i overskriften så ville det vært rart hvis en lege ikke kan nekte å skrive sykemelding, men når jm anbefalt det vil jeg tro det skal en del til for at hen sier noe annet.

Kan forresten ikke jm gi sykemelding også?!

Jeg var hos legen først for to uker siden, gruet meg veldig for han pleier alltid å være så vanskelig mot meg føler jeg når jeg har vært der :/
Men nå når jeg var gravid så var det han som tok opp sykemelding når jeg fortalte hvordan jeg hadde det. Må tilbake igjen idag, og gruer meg ikke akkuratt mindre denne gangen :/ men greier ikke 100% jobb med denne kvalmen og oppkast flere ganger daglig :(

Back
Topp