Kan kvalmen slippe før uke 12-14?

Kivo

Andre møte med forumet
Dette er et skikkelig klageinnlegg altså, jeg beklager på forhånd:confused1

Jeg er så sykt kvalm. Hele dagen, hver dag, 24/7. Jeg har kastet opp så mange ganger i dag at jeg har ikke telling lenger en gang. Jeg har fått afipran, men jeg syntes ikke det funker. Jeg er bare 6+6 og blir skikkelig deprimert og motløs av å tenke på at jeg skal ha det slik i over seks uker til:sad010 Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det.
Finnes det noe håp om at det går over tidligere? Skjer det med noen i det hele tatt?
 
Dette er et skikkelig klageinnlegg altså, jeg beklager på forhånd:confused1

Jeg er så sykt kvalm. Hele dagen, hver dag, 24/7. Jeg har kastet opp så mange ganger i dag at jeg har ikke telling lenger en gang. Jeg har fått afipran, men jeg syntes ikke det funker. Jeg er bare 6+6 og blir skikkelig deprimert og motløs av å tenke på at jeg skal ha det slik i over seks uker til:sad010 Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det.
Finnes det noe håp om at det går over tidligere? Skjer det med noen i det hele tatt?
For noen slipper det før, mange blir bedre i uke 9 også :) Kan du ikke prøve en annen type kvalmestillende hvis ikke Afipran virker optimalt:rolleyes:
 
For noen slipper det før, mange blir bedre i uke 9 også :) Kan du ikke prøve en annen type kvalmestillende hvis ikke Afipran virker optimalt:rolleyes:

Da håper jeg at jeg blir bedre i uke 9!! Jeg kunne gitt bort alt jeg eier for å slippe det her. Jeg skal til legen i morgen så jeg kan høre med henne om det kanskje finnes noe annet legemiddel jeg kan prøve. Det hadde vært såå godt om jeg bare kunne fått noen pauser i det minste:sorry:
 
Da håper jeg at jeg blir bedre i uke 9!! Jeg kunne gitt bort alt jeg eier for å slippe det her. Jeg skal til legen i morgen så jeg kan høre med henne om det kanskje finnes noe annet legemiddel jeg kan prøve. Det hadde vært såå godt om jeg bare kunne fått noen pauser i det minste:sorry:
Ja kvalmen er grusom:facepalm: Det er flere ting du kan bruke, hvis fastlegen din ikke føler seg komfortabel kan h*n ta kontakt med sykehusets gyn avdeling og få tips, bruker selv Zofran som jeg har god effekt av:happy: Prøv å spis lite men hyppig, få i deg nok væske og unngå å bli forstoppet :shy:
 
Når begynte du å bli dårlig?

Jeg tar Postafen 2x daglig, pluss B6vitaminer. Spiser kjeks og saltstenger gjennom hele dagen. 6+4 nå og har klart å holde kvalmen såpass under kontroll at jeg ikke har spydd.
 
Uff det høres grusomt ut, rett og slett. Jeg har frem til nå bare vært kvalm på morgenen. I dag har jeg vært kvalm hele dagen, og er litt sånn på grensen til å kaste opp. Vært slik med de andre to og. Men føler jeg ikke skal klage som i det minste unngår å spy. Det kan nok lette før uke 12 hos noen. Lov å håpe. Håper legen kan gi deg noe som kan hjelpe deg i mellomtiden❤️
 
Jeg var dessverre slik hele forrige svangerskap.. hadde hyperemesis og kastet opp flere ganger om dagen- helt til fødselen. Jeg gikk å gledet meg hele svangerskapet til at jeg skulle slutte å kaste opp men den dagen kom aldri.

jeg måtte bare innse det til slutt.. og måtte heller finne ut hvilke små ting som gjorde at det status iallefall ikke ble værre.
-måtte sove mye og hvile meg ofte
-unngå stress
-passe på å ikke bli dehydrert og evt ta kontakt med lege for å få væske på sykehus
-gjøre noe som gjorde meg glad, hver eneste dag. Selv små ting
-Spise noe som ikke var så ubehagelig når det kom opp, og lite syrlig til spiserøret. Banan hjalp meg mye
-Vite at det blir bedre tilslutt, en gang!
-Ikke vær redd for å spørre om hjelp fra venner og familie
 
Jeg føler virkelig med deg, hadde det sånn med første selv hele svangerskapet og er godt ødelagt av kvalme og oppkast. Jeg går selv på afipran og merker ikke så kjempegod effekt av den, men neste kvalmestillende er zofran som kan gi risiko for leppe ganespalte, og det tør ikke jeg ta sjansen på ❤️ Men noen trenger så sterke kvalmestillende, og det er mulig å få andre medisiner for å hjelpe deg gjennom kvalmen. Mange opplever en topp rundt uke 8-9 også roer det seg ned og kvalmen forsvinner. Dette er jo veldig individuelt og vanskelig å spå på forhånd, så du må nok bare ta tiden (og medisiner) til hjelp. Håper det går over for deg snart og du slipper den verste kvalmen raskt ☺️
 
Jeg angrer bittert på at jeg lot det gå så lang tid sist før jeg ba om hjelp! Bare d og få komme inn på sykehuset for ett døgn med væske å kvalmestillende intravenøst! Det hjalp så sinnsykt på! Tror bare det og komme til en annen plass uten de vanlige luktene hjemme hjalp! Jeg sa fra te min gyn at skulle jeg klare dette så kreves d hjelp å jeg må få komme inn når ting er så dårlig! Fikk zofran smelte tab til hjemme! Å åpen retur på sykehuset :)
 
Første svangerskap kom den i uke 3 rett etter egget festet seg og varte hele svangerskapet frem til to uker etter fødsel.

Denne gang kom kvalmen 6+0
 
Jeg har ikke vært så kvalm at jeg kaster opp, men såpass at det har vært ille nok. Er 9+1 i dag, og i går og i dag har jeg vært merkbart mye mindre kvalm enn de siste tre ukene.
 
Nå veit eg fremdeles ikkje kor langt eg e på vei, men tiltakende kvalm dei siste 10 dagene. Kaster ikkje opp, men jaggu ikkje langt derfra. Med dei to andre starta kvalmen i veke 6 og 8, den ga seg i veke 13. Spent på kor lenge den ska vare nå som den begynte så tidlig...
 
Synes det er så bra å høre at kvalmen kanskje kan gi seg før uke 12!
er førstegangsgravid. Iflg app er jeg 7+5, iflg lege 8+5 (syklus aldri stabilisert seg etter avslutning av p-piller for halvannet år siden, så skal se på TUL 13.okt hva den sier)
Har vært kvalm siden uke 4 vel. Og hatt halsbrann siden typ uke 2 (fant jo forklaringa der etter noen uker, selvom jeg synes det var lagom tidlig å få noen symptomer)
 
Beklager at jeg det har tatt litt tid før jeg kom inn her igjen, men jeg har vært så dårlig at jeg har ikke orket å verken se på TV eller drive med mobilen:depressed: Heldigvis er jeg litt bedre i kveld:notworthy

Jeg var hos legen på mandag og ble 100% sykmeldt. Det skulle liksom være første svangerskapskontroll, men jeg var inne hos legen max 15 min. Jeg trodde at svangerskapskontroll skulle vare litt lenger. Det virket som legen hadde det travelt og jeg ble så stressa at jeg fikk ikke spurt om andre medisiner:sad010
Har sendt melding om det i ettertid, men har ikke fått noe svar enda.

Jeg er forresten 7+4, og begynte å bli skikkelig kvalm i uke 5 en gang. Jeg syntes det er skikkelig motiverende å lese om dere som har blitt bedre før uke 12:cat: Det gir meg håp!
 
Med nr 1 ga kvalmen seg i uke 18 (derav to uker i mørkt rom trur det var uke 7-9)og med nr 2 i uke 21, jeg gikk å ventet til uke 12 skulle bli over, men ga seg jo ikke. Men var helt utslitt etter den værste kvalmen ga seg og sykmeldt to fulle svangerskap. Denne gangen kom kvalmen i uke 5-6 ble mye verre 6+4. Holder det i sjakk med farris og eplebåter før jeg står opp om morningen. Spiser heeeeele tiden, føler jeg er såååå usunn:/ Ligger I vater store deler av Dagen og sover mye (7+1 her) God bedring til deg❤️
 
Back
Topp