Kan jeg spise Sushi???

Memme

Glad i forumet
Man skal jo ikke ha kjøtt som ikke er gjennomtet osv, men kan jeg spise sushi??Har ikke smakt det før og ble nå bedt ut på sushimiddag......Noen som kan hjelpe meg?[8|][8|][8|]

Ok takk for hjelpen!Da får vel jeg takke pent nei.....Har ikke fortalt at jeg er gravid så det er litt kjipt!!

jeg har lest en plass at vi kan spise sushi vist fisken har vært nedfrosset...
da dør bakteriene...husker ikke hvor det var...[&:]

Asiatere har spist det i alle år, selv under graviditet, men det er vel en type bakterie som ikke er bra. Så jeg ville nok helst ha holdt meg unna var jeg deg.

Jeg tror det er Listeria bakterier man er redd for. Man vet ikke helt hva denne gjør, men den har blitt funnet i fostere som har dødd ute annen kjent grunn.

Den kan komme i fisken hvis den er oppbevart over en stund. Hvis fisken er helt garantert fersk, riktig behandlet og vært vakumpakket, er det ikke farlig. Så hvis du stoler 100% på de som har laget den så går det fint. Hvis man er kjempe glad i sushi, kan man jo bare lage den selv.

Trygt også hvis den har vært frosset.

tull og tøys du kan spise sushi jeg sjekket dette med min fastlege og rikshopitalet og de sa at du må bare spørre om den er blitt frosset noe de fleste gjør for og få fisken så mør men det kan lønne seg og holde seg unna laks pga oppdreten..
jeg har spist masse sushi og har ikke hatt noe problemer med det... ikke tro på alle de du må ikke som går tilogmed på internett står det at man kan spise dette så lenge det er blitt frosset ned..

Hva er det som er tull og tøys med det jeg sa?

Jeg har hørt at du kan spise sushi - så lenge den har vært frosset. Og norske restauranter fryser fisken. Eneste man skal holde seg bort ifra er tunfisk og krabbe (men du kan spise krabbekjøtt fra klørne) aner ikke hvorfor.

du skal holde deg unna gjedde og!!!

Åh det hadde jeg ikke hørt om. Ikke at jeg hadde kommet til å spise det, men kjekt å vite for sikkerhets skyld.

Ifølgje SVANGERSKAPSBOKEN på side 31-32 sitert:"du bør ikkje spise rå fisk. Ferskvannsfisk kan innholde kvikksølv.....eller tilberedt frysemat bør ikkje spises pga faren for listeriabakterier."
Kva denne bakterien gje eller kan gjere veit eg ikkje,kanskje det står på lommelegen.no!!!

greit nok,men de er jo van med det,det er deira naturlege kosthold....same so i syden får du vel knapt nok servert grovebrød

Da har jeg leita litt... Dette fant jeg på http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

Fisk og skalldyr

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Oppdrettsfisk kan trygt spises, uansett type og størrelse. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se Miljøgifter i fisk). Du bør dessuten huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

* Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
* Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
* Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
* Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynet egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide. Se Kostholdsråd - fjorder og havneområder.

Bearbeidede fiskeprodukter

Også bearbeidede fiskeprodukter er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Varmebehandlede fiskeprodukter bør serveres rykende varme. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Gravide bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.

Og dette

Til sushi brukes rå fisk, og det er viktig å behandle denne riktig for å hindre sykdom forårsaket av parasitter og helseskadelige bakterier. Mattilsynet har laget et faktaark med informasjon om hvordan råvarer til sushi skal behandles for å unngå sykdom.

Fisk som skal spises rå eller nesten rå bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Slik nedfrysing sørger for at eventuelle parasitter blir drept og dermed ikke gir infeksjon.

slo opp listeria-bakterien på doktoronline.no...i VERSTE FALL kan den føre til for tidleg fødsel og skader på barnet.....les det i allefall!

Så sushi er bra for de som er føde klare da?[;)]

haha...va ein måte å sjå det på!!![;)]

ORIGINAL: Tammis

Hadde ikke tatt sjansen på sushi jeg iallefall.
Om det skulle skjedd noe med fosteret da...

Signerer! Man dauer ikke om man holder seg unna risikoer i svangerskapet, det er tross alt en kort tid av livet man er gravid!

tror det er verre og stappe iseg alt mulig annet dritt som godis og brus og det er jo ikke til og stikke under en stol at det blir født stooore barn som rett og slett er overvektige ved fødselen!! spiser heller fisk jeg.. har ikke spist det i det siste da jeg ikke orker lukten men skulle man fulgt alt så vet jeg at mang eher inne syns det er helt ok og spise spekemat osv og det er slettes ikke noe bedre!

Er det trygt å spise honning? Jeg drikker en del te på vinteren å da liker jeg bedre å bruke honning enn sukker. Tenker da på clostridium bakteria

Back
Topp