Kan jeg spise salami?

Krølla82

Forumet er livet
Kan jeg som er gravid spise salami? Jeg fikk så lyst på det. Liker så godt å lage ostesmørbrød med salami og ost...da varmes den jo, har det noen betydning?

om den varmes kan du,men ikke kald.(nytter ikke å fryse heller)

ORIGINAL: Tøsa

ja det kan du. men man bør spise alt av kjøtt og kjøttpålegg ferskest mulig.

(varmebehandling i micro tror jeg ikke blir det samme som koking og steking forresten[;)])

Ok, men så lenge den er fersk så har det ikke noe å si da om den er kald eller varm da. Da kan jeg reise og kjøpe salami med god samvittighet.[:D]

ORIGINAL: GuttasMamma!

om den varmes kan du,men ikke kald.(nytter ikke å fryse heller)

Jepp.. Toxoplasmose dør ved frysing, men ikke listeria. Så jeg har valgt å ikke gjøre det.

(varmebehandling i micro tror jeg ikke blir det samme som koking og steking forresten[;)])

salami regnes som spekemat, ikke kjøtt[;)]

ORIGINAL: Beta

De serverer det på føden på A-hus ihvertfall. Og de kunne ikke skjønne at ikke gravide kunne spise det[;)]

si ikek det, vi fikk kålpudding på barsel.. (dårlig eksempel,men men..) de serverer det som alle får på sykehuset

Jeg spiste det nesten hver dag da jeg var gravid, og her verdens herligste gutt nå [:D]

ORIGINAL: Mrs.Shaanett

Ja,det kan du spise..
Det sa jordmor til meg..

ORIGINAL: Mrs.B

hvorfor skal du IKKE kunne spise salami???[8|]

Fordi det er spekemat og kan inneholde toxoplasmose og listeria som skader fosteret alvorlig. Derfor. Toxo dør ved frysing, men listeria dør kun ved varmebehandling. Sjansen er liten, men absolutt tilstede. Og konsekvensen er så alvorlig, at de syns jeg ikke salamiskiva er verdt. Selv om jeg også har veldig lyst på det. [;)]

spekemat KAN inneholde noen bakterier som er skadelig for fosteret. Men det er svært sjelden det oppstår, men leverandørene kan ikke garantere noe. Derfor anbefales det ikke.

Har såå lyst på salami, men så lenge det finnes en risiko (uansett hvor liten den måtte være)så er jeg ikke villig til å ta den..Er barnet mitt det er snakk om, da får jeg heller spise noe annet og kose meg med salami etterpå..[:)]

ORIGINAL: Histepist

Jeg spiste det nesten hver dag da jeg var gravid, og her verdens herligste gutt nå [:D]

samme her, bare at jeg har verdens herligste jente![;)]og hverken lege eller jordmor hadde noe å si på at jeg spiste salami!

De serverer det på føden på A-hus ihvertfall. Og de kunne ikke skjønne at ikke gravide kunne spise det[;)]

er ikke så lenge siden det endte med to døde barn i mors mage pga d de serverte på et sykehus her i norge

ORIGINAL: lizzlie

Har såå lyst på salami, men så lenge det finnes en risiko (uansett hvor liten den måtte være)så er jeg ikke villig til å ta den..Er barnet mitt det er snakk om, da får jeg heller spise noe annet og kose meg med salami etterpå..[:)]

jepp.. hehe, jeg levde på salami de første ukene etter fødsel[8D]

ORIGINAL: Mamman til leo!!

er ikke så lenge siden det endte med to døde barn i mors mage pga d de serverte på et sykehus her i norge

Det var ikke salami, men en slags muggost som var blitt servert.

ORIGINAL: Krølla82

Ok, men så lenge den er fersk så har det ikke noe å si da om den er kald eller varm da. Da kan jeg reise og kjøpe salami med god samvittighet.[:D]

er vel litt delte meninger da... det er jo spekemat, man skal jo helst ikke spise rått kjøtt.
men jeg spiser sånn pålegg-spekemat med god samvittighet.
jeg spiser den iallefall fersk. både kald og varm[;)]

Hjepler ikke enn hvor fersk den er hvis bakteriene er tilstede.

ORIGINAL: ~Alexandra~

Samme bakterie som fins i muggosten som i spekematen? Listeria? E det ikkje? Eller e æ helt på bærtur no?

ORIGINAL: ~Alexandra~

vet det... var bare for og få frem poenget med at sykehusene ikke altid har riktig:P

vel, det finnes sikkert en lege eller jordmor som sier at det ikke gjør noe. Og kanskje det ikke gjør det heller?

Men, vet om flere som sendte mail til Gilde, fjordland og div og fikk til svar at de kunne ikke garantere at rått kjøtt fra dem var fri for disse bakteriene, så de anbefalte det IKKE.

Sjangsene er kanskje små... Men, det må være opp til hver enkelt å bestemme.

Men, syns ikke det er rett å anbefale noen å spise det, når fakta er at det ikke er anbefalt.

ORIGINAL: ~Mirabell~

ORIGINAL: Histepist

samme her, bare at jeg har verdens herligste jente![;)]og hverken lege eller jordmor hadde noe å si på at jeg spiste salami!

samme her!

Back
Topp