Brie står faktisk på nei-listen, selv om den som oftest er pasteurisert (myke oster som er pasteurisert anbefales ikke)Legen min sa jeg kunne spise brie dersom det stod at den var pasteurisert. Har dere hørt moe annet?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Brie står faktisk på nei-listen, selv om den som oftest er pasteurisert (myke oster som er pasteurisert anbefales ikke)Legen min sa jeg kunne spise brie dersom det stod at den var pasteurisert. Har dere hørt moe annet?![]()
ok det var litt andre opp lysninger enn hva jeg har fått!
Så teit at legen ikke vet det. Var en av de få tingene jeg spurte helt konkret om fordi jeg har lest litt forskjellig. Lurte også på om man kunne spise pepperoni på pizza. Det sa han var greit.Brie står faktisk på nei-listen, selv om den som oftest er pasteurisert (myke oster som er pasteurisert anbefales ikke)
Så teit at legen ikke vet det. Var en av de få tingene jeg spurte helt konkret om fordi jeg har lest litt forskjellig. Lurte også på om man kunne spise pepperoni på pizza. Det sa han var greit.
Skvatt litt da jeg skjønte at pepperoni plutselig ikke var HELT uproblematisk. Koste meg med den første pizzaen uten å ofre det en tanke en gang.Pepperoni var ikke spekemat i mitt hode.
![]()
Jeg visste ikke det var SÅ mye man ikke kunne spise. Ble sprø da det stod at bl.a. ørret bare kunne spises om den var under 1 kg. Hvordan skal jeg vite sånt da?Ja veldig dumt hvis legene uttaler seg uten å sjekke først - skjønner jo at de ikke kan huske alt i hodet heller. Men det står i alle fall på nei-listen på de offisielle rådene på matportalen.no.
Pepperoni på pizza er vel greit hvis det er varmebehandlet til over 70 grader, men ja det er spekemat det også![]()

Jeg visste ikke det var SÅ mye man ikke kunne spise. Ble sprø da det stod at bl.a. ørret bare kunne spises om den var under 1 kg. Hvordan skal jeg vite sånt da?![]()
Legen ba meg jo gå inn på matportalen for å lese, men jeg følte nesten at fisk ble umulig å spise. Sikkert en overdrevet følelse, men jeg ble så overrasket. Jeg som trodde fisk var så sunt, og å spise mer fisk var jo noe av det første jeg bestemte meg før når vi fant ut om spira.Nei man kan jo ikke gå rundt å vite det - det er vel derfor lege eller jordmor skal/bør henvise til den allerede nevnte nettsiden ved første konsultasjon. Og før det er det jo litt opp til egenresearch om man finner den rette infoen på nett.
Legen ba meg jo gå inn på matportalen for å lese, men jeg følte nesten at fisk ble umulig å spise. Sikkert en overdrevet følelse, men jeg ble så overrasket. Jeg som trodde fisk var så sunt, og å spise mer fisk var jo noe av det første jeg bestemte meg før når vi fant ut om spira.
Jepp, har kommet over første sjokk nåDet er nok lett å bli litt overveldet ja, det er mye info på de sidene. Men fisk ER jo sunt så syns du skal fortsette å spise mye av det, bare med forholdsregler![]()