Kan jeg spise dette?

Gunnrid

Betatt av forumet
Okay, jeg vet det er endel ting man skal unngå å spise som gravid men disse tingene her lurer jeg på!:
-gräddost
-jarlsberg
-edamerost (gla i ost jeg da... :P)
-brunost
-vossafår

Jula blir rar uten fenalår og brie-ost, men dersom jeg må ofre ovenstående også blir det ganske kjipt! :P

Vossafår burde du kanskje være forsiktig med:)

Å, så dumt! Så av kjøttpålegg er det kun kokt skinke jeg kan spise? :(

Alt bortsett fra spekemat... Eller du kan jo spise det selvfølgelig, men det anbefales ikke...

Å, så dumt! Så av kjøttpålegg er det kun kokt skinke jeg kan spise? :(
Det er jo en evig diskusjon om norsk salami. Skal være trygt, men jeg avstår. Du kan spise f.eks ribberull , kokt skinke, skinkestek, alt som er varmenehandlet. Men ikke ting som ikke er gjennomstekt/-kokt. Pass på at det er relativt nyåpnede pakker og godt innenfor forbruksdato. Jeg spiser serrano på pizza og surre det rundt kylling og har i ovnen. Så får jeg dekket det behovet. :)

Man kan fryse f.eks vossafor i noen dager, da kan man spise litt, men jeg ville ikke spist store mengder uansett.

Legen min sa jeg kunne spise brie dersom det stod at den var pasteurisert. Har dere hørt moe annet?:confused005
Alt som er pasteurisert er trygt å spise. Det står mye på matprotalen om hva man kan spise og hva man skal se etter. Jeg måtte sjekke siden vi har fått kongekrabbe. Det er visst trygt, men er ikke all sjømat som er det osv. Man kan jo bare søke etter de spesielle tingene man er usikker på så står det der.

Når det gjelder ost står dette på matportalen:

Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Alle oster som er varmebehandlet, f.eks på pizza, i varme sauser, osv er trygge når de er varmebehandlet til over 70 grader.

Å, så dumt! Så av kjøttpålegg er det kun kokt skinke jeg kan spise?
kylling kalkun oksetunge lammerull(om jeg ikke tar helt feil) okserull. Kan du spise.

Jeg spiser alt av oster, da kroppen min er vant til å spise det, men jeg prøver meg ikke ut på nye oster nå som jeg er gravid;)

Når det gjelder ost står dette på matportalen:

Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.

Alle oster som er varmebehandlet, f.eks på pizza, i varme sauser, osv er trygge når de er varmebehandlet til over 70 grader.

Tror også det har å si hva du er vant til å spise. Jeg spiser ost som jeg spiste før graviditeten. men jeg spiser ikke nye oster som jeg ikke har vært borti;)

Tror også det har å si hva du er vant til å spise. Jeg spiser ost som jeg spiste før graviditeten. men jeg spiser ikke nye oster som jeg ikke har vært borti;)

Nei det har nok lite med hva du er vant til dessverre , det er jo ikke osten i seg selv som er et problem. Problemet er bakterien listeria, som dog er ganske sjelden. De ostene man får beskjed om å ikke spise _kan_ ha en viss risiko for listeria i seg. De aller fleste har ikke denne bakerien men det kan skje. De som ikke inneholder listeria er helt ufarlige, men hvis du er uheldig å får i deg denne bakterien er det MEGET farlig for fosteret. Derfor råder myndighetene oss til å unngå matvarer der dette potensielt kan forekomme. Det hjelper altså fint lite hvor mye du har spist brie tidligere, hvis du under svangerskapet spiser en som inneholder listeria.

Nei det har nok lite med hva du er vant til dessverre , det er jo ikke osten i seg selv som er et problem. Problemet er bakterien listeria, som dog er ganske sjelden. De ostene man får beskjed om å ikke spise _kan_ ha en viss risiko for listeria i seg. De aller fleste har ikke denne bakerien men det kan skje. De som ikke inneholder listeria er helt ufarlige, men hvis du er uheldig å får i deg denne bakterien er det MEGET farlig for fosteret. Derfor råder myndighetene oss til å unngå matvarer der dette potensielt kan forekomme. Det hjelper altså fint lite hvor mye du har spist brie tidligere, hvis du under svangerskapet spiser en som inneholder listeria.
ok det var litt andre opp lysninger enn hva jeg har fått!

Er ikke hva man er vant med desverre. Det er bakteriene som KAN dukke opp i de som er faren! Så ville holdt meg unna om jeg var deg. Bedre føre var.

Man kan fryse f.eks vossafor i noen dager, da kan man spise litt, men jeg ville ikke spist store mengder uansett.
Å fryse maten dreper ikke de farlige bakteriene, det er kun varmebehandling som er trygt.

Back
Topp