Kan jeg si ifra om

ORIGINAL: JulieOgAnnaKaroline

Hehe, tenk om alle hadde nekta studentene å være med/får prøve seg..
Hadde nyutdanna jordmor under min fødsel, og hun sjekka feil åpning på meg flere ganger (ble dobbeltsjekka siden hun var litt usikker) så skal sies jeg ble litt skeptisk til henne, men hun var veldig flott og flink bortsett fra det med sjekk av åpning, det var hun ikke så god på..
De må jo øve seg[:)]

Jeg lot det jo stå til første gang og fikk så vondt da at jeg ikke har lyst til det engang til.
Det kan da umulig være vanskelig å forstå[8|]

ORIGINAL: Lissyjane

Hadde nyutdanna jordmor under min fødsel, og hun sjekka feil åpning på meg flere ganger (ble dobbeltsjekka siden hun var litt usikker) så skal sies jeg ble litt skeptisk til henne, men hun var veldig flott og flink bortsett fra det med sjekk av åpning, det var hun ikke så god på..

Man må ha forståelse for at ikke alle vil[;)] Du vet ikke bakgrunnen for alle som sier nei. Jeg vet hvorfor JEG ikke vil ha en student,og andre har gjerne sine egne grunner. Man skal ikke kimse av sånne ting,man vet aldri hva som ligger bak!

Jepp!!

Og fnis til innlegget over her...

Du? Engasjert? Skjønner ikke hva du snakker om[8|][8D]

jeg sa klart ifra NEI.
Var litt spesielt for meg da.. førstegangsfødende og min beste venninne gikk sykepleierstudiet og nettopp da jeg skulle føde så var klassen hennes på observasjonspraksis på føden.. jeg syntes det hadde blitt rart at ei i klassen til venninna mi skulle få se fødselen for deretter å gå rundt og "skryte" av det til sine klassevenninner etterpå når det hadde vært enkelt å identifisere den fødende som MEG[:)]

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

Jeg lot det jo stå til første gang og fikk så vondt da at jeg ikke har lyst til det engang til.
Det kan da umulig være vanskelig å forstå[8|]

Nope, men ser at det ikke er bare du som ikke ønsker det[:)] Har snakket med flere også som sier det samme,ikke alle som har erfaring med det engang, men som ikke vil. Mener bare at hvis vi vil ha gode jordmødre så må vi jo la de øve seg på å bli gode[:)]

Joda, men er jo greit at de veit hva de driver med da...
Og jeg skjønner også at ikke alle vil brette ut sitt aller helligste til flere enn de må, akkurat det kjenner jeg at jeg gir en full faen i.

Men ja, all ære til dem som godtar det[;)]

Jeg hadde sikkert kastet begge på hodet ut og krevd og få en JM med litt mer intelligen enn en border collie Skulle seff fått observere,men å stikke fingrene sine opp i mitt aller helligste. Ikke pokker om det så snødde lyserosa likmus i helvete

HAhaha, geniale kommentarer asså[:D]

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

jeg sa klart ifra NEI.
Var litt spesielt for meg da.. førstegangsfødende og min beste venninne gikk sykepleierstudiet og nettopp da jeg skulle føde så var klassen hennes på observasjonspraksis på føden.. jeg syntes det hadde blitt rart at ei i klassen til venninna mi skulle få se fødselen for deretter å gå rundt og "skryte" av det til sine klassevenninner etterpå når det hadde vært enkelt å identifisere den fødende som MEG[:)]

Haha, det må være den beste grunnen for å si nei for å si det sånn...

Hadde aldri turt å se henne inn i øynene igjen da nei[:D]

Jeg ga grei beskjed om det, hehe..
kom ikke så lang at noen fikk sjekket, men de tok det på alvor.. studenten stod bare der, så var hun med
på hastekeisersnitt når det skjedde.. men ikke røre, huff nei.. hehe!

så dumt at du hadde en dårlig opplevelse, jeg var kjempefornøyd med studenten som var med på min fødsel. Hun fikk tilogmed lov til å sy etterpå (var bare småsting) [:)] 

vet ikke om det er noen regler, men jeg ble i allefall spurt om det var greit eller ikke, så hadde sluppet hvis jeg absolutt ikke ville [:)] er et litt mindre sykehus jeg fødte på da, så kan hende det praktiseres forskjellig fra sykehus til sykehus [:)] men tror de tar hensyn hvis du forteller hva slags opplevelse du hadde siste gang [;)]

De spurte meg om det var greit at studenten undersøkte meg etter at JM hadde gjort det..
Jeg sa at det var greit, for de må jo lære de også..
Men er jo bare å si fra at du IKKE vil det!! [:)]

Husket studenten sku sjekke meg etter jeg fekk 10cm, og jm sa ingenting til henne, for hu møte sjekke selv...
Så jeg helder viste ikke at det var 10cm, hu brukte lang tid så til slutt sa jeg, nå må du fan meg kjappe deg for jeg må DRIIIIIIIIIIIITE ! ! ! ! hehe[:)]

Hu var veldig koselig, hu kom inn rett før jeg hadde 10cm å sa at om ungen ikke kom til hu var ferdig på vakt, kom hu til å bli for hu ville være med på helle greia, siden hu hadde følgt meg helle vakten[:)]

Sist fødsel hadde jeg jmstudent under heile fødselen. Ho tok imot meg, sjekka åpning, tok imot babyen og fikk prøve å sy meg. Selvfølgelig med jm med[:)] Og jm dobbelsjekka syinga og åpninga[:)] Gikk så fint.

Men ho var litt stille da, jm var mye flinkere til å heie under pressriene[8D]

Jeg hadde studenter både under svangerskap og fødsel, ved fødselen kun til observasjon da. Jeg ble som regel spurt, og det skulle bare mangle at de fikk! Hvordan skal de lære seg ting hvis de ikke får prøve?

Men siden du hadde så vanskelig opplevelse forrige gang har jeg villet prate med de, så slipper du nok[:D]

Jeg har forresten bedre erfaring med studenter enn med enkelte leger. Spesiellt kvinnelige gynekologer synes jeg kan være ekstremt hardendte!

De er pliktig til å spørre om du er villig til å ha henne med.
Jeg hadde med student, men JM kom inn med henne å spurte, ville ikke si nei da [:-]

Men hun var litt irriterende stakars, "Har du rier nå?" Gjør det vondt da? Masse spørsmål mens jeg konsa om mine ting og det ble irriterende for hodet mitt [8D]

ORIGINAL: carca

Jeg hadde studenter både under svangerskap og fødsel, ved fødselen kun til observasjon da. Jeg ble som regel spurt, og det skulle bare mangle at de fikk! Hvordan skal de lære seg ting hvis de ikke får prøve?

Men siden du hadde så vanskelig opplevelse forrige gang har jeg villet prate med de, så slipper du nok[:D]

Jeg har forresten bedre erfaring med studenter enn med enkelte leger. Spesiellt kvinnelige gynekologer synes jeg kan være ekstremt hardendte!

Som sagt før så må de gjerne få være der, de får bare ikke pelle på meg[8D]

Og jeg er veldig enig i den siste setninga di[;)]

Jeg hadde ikke hatt noe imot det.. Og jeg har opplevd ting som burde motsi meg, men hvordan skal dem ellers få erfaring???

ORIGINAL: *Bethina*

Jeg tror ikke jeg ble spurt om det var greit at studenten var med inn (Fredrikstad). Men studenten som var inne hos meg og sjekka meg var bare helt herlig, og forklarte alt som skjedde, så jeg fikk en perfekt jordmorstudent (ho sjekka også åpning og satte veneflon etc.)
Ho kom også innom flere ganger mens jeg lå på barsel[:)]

Men jeg syns man bør kunne velge selv om man vil ha en student med eller ikke (om det er bare til å observere eller om de skal gjøre noe fysisk)

sign. Husker heller ikke at de spurte (også i Fredrikstad), men det kan godt hende de gjorde det...var bare så forferdelig sliten og full i rier at jeg knapt registrert det som skjedde rundt meg. Men var heldig for fikk en fantastisk jordmorstudent!!![:)] Mye bedre enn ho jordmora jeg hadde hatt gjennom hele natta og mye bedre enn ho jordmora som fulgte studenten. Ho var nesten ferdig utdanna da, og sjøl om ho så ung ut så fortalte ho at ho hadde 4 unger sjøl og det fikk meg til å stole enda litt mer på at ho var trygg på det ho gjorde. Nå endte fødselen min med vakum som barnelegen tok seg av, og da var det brått en til student der inne på rommet (husker heller ikke det ble spurt om ho kunne få være med), men ho stod bare på ene siden og så på...var trangt nok om plassen der nede med to jordmødre og barnelegen lissom[:-]

Men jeg skjønner de som ikke vil ha studenter asså...hadde jeg vært tidligere i fødselen og ikke så utmatta og så i smerter som jeg var på det tidspunktet jeg fikk studenten så kan det hende jeg også hadde vært litt mer skeptisk til det og sagt nei. Men i ettertid er jeg jo veldig glad for at jeg fikk akkurat ho jeg fikk til siste innspurt i fødselen[:)]

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Linda*egentlig30*29

Jeg hadde ikke hatt noe imot det.. Og jeg har opplevd ting som burde motsi meg, men hvordan skal dem ellers få erfaring???

Ehm,fra de som synes det er helt greit[8|] Selv om noen synes det ikke er greit,så er det fremdeles MANGE som synes det. Hvorfor i alle dager skal noen  få en så stor opplevelse ødelagt fordi de tvinger sine egne grenser?
For meg så er det greit og da får de lov.. For deg så er det ikke greit og får heller ikke lov.. Sier ikke at du skal, men sier også at de som alle andre som får en ny jobb må få erfaring..

Jeg sa i fra i brevet jeg skrev at jeg ikke ville ha studenter til stede. Ble spurt når jeg kom på sykehuset, og hun dama var så hyggelig så sa det var greit så lenge de ikke gjorde annet enn og være der. 

Jeg ble ikke spurt. men fikk en helt fantastisk student.... men jeg må viste bare renge med at jeg får student igjen siden jeg føder på Ullevål. 

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

ORIGINAL: Tvilling74

Jeg har sagt i fra begge gangene at jeg ikke vil ha studenter med på noen av mine fødsler..
Å det er av den enkle grunn at jeg ikke liker å vise meg fram for gud og hver mann + at jeg ikke vil ha så masse folk rundt meg..

Holder mer enn nok med sambo,JM og en barnepleier/sykepleier

ALtså, jeg syns jo det er viktig at folk skal få lære det er ikke det.
Men kan de ikke finne en dokke eller noe da. hehe[8D]

NEi hos meg får de illafell bare observere..

Regner med du ikke ønsker en lege/JM/sykepleier som kun har øvd seg på dukker før vedkommende skal ut og jobbe på ordentlig...?!

Back
Topp