Kan jeg nekte?

Skal ikke påstå at du ikke har lov å nekte, men hvor smart det er vet jeg ikke…bv er pliktige å ta tak i saker som meldes, alvorlige eller ei, og undersøkelse startes. Har selv hatt dem hjemme, og er evig takknemlig for den jobben de gjorde. Veiledning, støtte, god kompetanse - dette var rundt en ungdom som slet litt ekstra.
Ble meldt av skolen til bv (grunnet stort fravær), saken ble henlagt etter undersøkelsesperioden var over, men jeg synes bv gjorde en god jobb, selv om det kan være tøft å stå i det, møte litt tunge spm etc. men, de er der for å hjelpe, dessverre de «fæle» sakene som kommer i media. De saker som går fint er jo ikke moro å skrive om;) jobber i skole og har hatt mye godt samarbeid med bv der og.
Skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg ville latt dem komme :happy: du forklarer jo grunn til blåmerker, tenker saken er grei da. De må undersøke.
 
Nei, du kan ikke nekte barnevernet å komme på hjemmebesøk. Men dere har rett til å ha en tredjepart/vitne tilstede ved hjemmebesøket.


Hvorvidt familiært bekjentskap har noe å si for saksgangen/tiltak som gjøres, så skal det i en perfekt verden ikke skje. Men mennesker er mennesker, og spesielt på små plasser kan det være ei utfordring. Dog har man som nabo ikke det hele og fulle bildet av hva som gjøres/ikke gjøres.
 
Jeg har 4 barn, 3 er rolige de gjør hva som er forventet og får god tilbakemelding på skole, sistemann er en outbreaker :D Han kan til tider være splitte pine gal og kan aldri sitte i ro, han er den som hopper høyest i sykkelparken og faller hardes, så han har naturlignok mye blåmerker, vi ble pga minstemann sine blåmerker meldt til bv. Er ikke mye bekymret for dette, når bgh/skole har spurt om blåmerker har han svart at han har fått disse etter fall i sykkelparken, det som plager meg er at saksbehandler er søster til ei som bor i samme boretslag som meg, jeg føler at jeg blir undersøkt for tull, men barnever som har ei søster i samme blokk som meg er på tilsyn hver helg for mor fester og barnefar kommer ofte innom, noe som fører til store krangler og far har mer enn 1 gang knust hele leiligheten, men siden nabo har søsken som jobber i barnever skjer det lite...er barnever så overfladisk nå at så lenge du kjenner rette personer så har barn det bra. ut fra dette vurderer jeg å nekte barnevern å komme på tilsyn hos oss, har jeg rett til dette

Ja, du har rett til det. Problemet er jo at det er bekymring for vold når det er blåmerker vel? Og hva vil da bvtj tenke dersom du ikke ønsker besøk hjemme?
 
Jeg har 4 barn, 3 er rolige de gjør hva som er forventet og får god tilbakemelding på skole, sistemann er en outbreaker :D Han kan til tider være splitte pine gal og kan aldri sitte i ro, han er den som hopper høyest i sykkelparken og faller hardes, så han har naturlignok mye blåmerker, vi ble pga minstemann sine blåmerker meldt til bv. Er ikke mye bekymret for dette, når bgh/skole har spurt om blåmerker har han svart at han har fått disse etter fall i sykkelparken, det som plager meg er at saksbehandler er søster til ei som bor i samme boretslag som meg, jeg føler at jeg blir undersøkt for tull, men barnever som har ei søster i samme blokk som meg er på tilsyn hver helg for mor fester og barnefar kommer ofte innom, noe som fører til store krangler og far har mer enn 1 gang knust hele leiligheten, men siden nabo har søsken som jobber i barnever skjer det lite...er barnever så overfladisk nå at så lenge du kjenner rette personer så har barn det bra. ut fra dette vurderer jeg å nekte barnevern å komme på tilsyn hos oss, har jeg rett til dette
Ville ikke nektet, men hvis det er saksbehandleren som er problemet, kan du ikke spørre om å få en annen? :)
 
Du kan ikke nekte hjemmebesøk, heller ikke samtale med barnet. Og det vil gjøre dårlig inntrykk hvis du prøver. Anbefaler å være ærlig om situasjonen, og be gjerne om en annen saksbehandler hvis du er ukomfortabel med den du har fått. Du kan også ta opp den manglende tilliten du har til barnevernet grunnet den situasjonen du beskriver. De kan ikke uttale seg om den aktuelle saken, men det kan i alle fall gjøre at de forstår skepsisen din ut i fra din opplevelse av situasjonen. Dette skal nok gå bra, hvis du er åpen og lar de undersøke det de trenger blir det en kort undersøkelse som kan henlegges (så fremt de ikke «finner» noe). Håper det blir en grei prosess for dere, selv om det aldri er kjekt å havne i en sånn situasjon.

Det kan være du har lest det allerede, men legger ved en link om barnevernets undersøkelse i tilfelle det er nyttig :) https://www.bufdir.no/barnevern/om_barnevernet/gangen_i_en_barnevernssak/
 
Ville heller meldt inn denne naboen inn til bvtj (dog litt høyere opp enn søsteren) og bedt om ny saksbehandler med årsak i manglende objektivitet/kjennskap.
 
Jeg trur jeg heller ville bedt om ny saksbehandler. Det er ganske uproft å ta på seg en sak når man veit om personene. Jeg er på aap og sjefen er mammaen til ei som gikk i bhg med datteren min. Hu fikk saken min men sendte den videre så fort Hu så navnet mitt og så aldri på papirene mine.
 
Jeg har 4 barn, 3 er rolige de gjør hva som er forventet og får god tilbakemelding på skole, sistemann er en outbreaker :D Han kan til tider være splitte pine gal og kan aldri sitte i ro, han er den som hopper høyest i sykkelparken og faller hardes, så han har naturlignok mye blåmerker, vi ble pga minstemann sine blåmerker meldt til bv. Er ikke mye bekymret for dette, når bgh/skole har spurt om blåmerker har han svart at han har fått disse etter fall i sykkelparken, det som plager meg er at saksbehandler er søster til ei som bor i samme boretslag som meg, jeg føler at jeg blir undersøkt for tull, men barnever som har ei søster i samme blokk som meg er på tilsyn hver helg for mor fester og barnefar kommer ofte innom, noe som fører til store krangler og far har mer enn 1 gang knust hele leiligheten, men siden nabo har søsken som jobber i barnever skjer det lite...er barnever så overfladisk nå at så lenge du kjenner rette personer så har barn det bra. ut fra dette vurderer jeg å nekte barnevern å komme på tilsyn hos oss, har jeg rett til dette
Hvordan går det med dere?
 
hvem sier at jeg ikke ønsker besøk? jeg har aldri sagt det, men barna forteller når de har fått blåmerkene, slutt å tolke noe som ikke finnes, ingen ting i min tekst sier at jeg ikke ønsker noe med barnevernet, les så kommenter....mammapoliti altså....
Jeg spurte hvordan det gikk, har ikke sagt noe i retning mamma politi...
 
hvor ser du at jeg ikke ønsker besøk? videre når et barn har blåmerker så er det misshandling? Har du et aktivt barn har du et barn med blåmerker, det som er mitt problem er at samme person som melder mitt barn til barnevernet er samme person som har en søster som har mange menn på besøk hver helg, og vi har mer enn en gang tatt vare på barna som sitter å gråter i gangen hos oss, for det er fyll og fest hejmme. jeg å mange andre har meldt dette til barnevern, men lite skjer for søster jobber i barnevern

du skriver selv at du ønsker å nekte barnevernet hjem grunnet situasjonen med noen andre i blokka.

du opplever nok at lite skjer siden du ikke har innsyn i hjelpetiltak som går, men det høres ut som det er uanmeldte besøk hos din nabo, noe som betyr at barnevernet har en alvorlig bekymring for omsorgssituasjonen hos din nabo.

anbefaler deg å samarbeide med barneverntjenesten, saken blir henlagt evt om du ikke ønsker bistand til noe.
 
ut fra dette vurderer jeg å nekte barnevern å komme på tilsyn hos oss, har jeg rett til dette
hvem sier at jeg ikke ønsker besøk? jeg har aldri sagt det, men barna forteller når de har fått blåmerkene, slutt å tolke noe som ikke finnes, ingen ting i min tekst sier at jeg ikke ønsker noe med barnevernet, les så kommenter....mammapoliti altså....
Forvirret, men legger med quote fra ditt eget innlegg.

Videre; Jeg vil ikke anbefale å nekte barnevernet å komme på tilsyn, dersom de skulle be om å komme på hjemmebesøk. Etter min erfaring er det bare til å være så samarbeidsvillig som mulig, barnevernet vil da kunne se selv at det ikke er grunn for bekymring :) Masse lykke til :Heartred

- Forresten, helsesøster sendte bekymringsmelding til barnevernet da jeg gikk på ungdomsskolen, på akkurat samme grunnlag. Jeg var full i blåmerker, men det er jeg fortsatt den dag idag, jeg er bare mye uheldig og får fort merker. Det tok ikke lange tiden før saken ble henlagt hos barnevernet de hadde en samtale med meg (men jeg var også 13 år på den tiden), og en samtale med foreldrene mine. Veldig lite dramatisk, og ikke noe hjemmebesøk.
 
Back
Topp