Kan jeg ikke spise

Spekemat er ikke anbefalt, så de pølsene der burde du holde deg unna. ;) Finn andre gode pålegg du kan fråtse i. :D Jeg har lagt min elsk på ripsgele. Helt fantastisk godt. <3

Og for å kommentere et innlegg tidligere i tråden: det hjelper ikke med "alt med måte" dersom det skulle være smitte i den ene skiven.
Det er så mye annet godt å spise! Det er mer som er godkjent enn det som ikke blir anbefalt, så jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man på død og liv skal utsette barnet sitt for den risikoen. Det er snakk om 9 måneder, ikke et helt liv. Jeg gikk i ukesvis med fårepølse-abstinenser og holdt på å sprekke to ganger, men jeg setter livet til mitt barn høyere enn spontane lyster.

Leger og jordmødre som sier at det går greit med spekemat går strengt tatt i MOT statens/ mattilsynets anbefalinger!
All ære til seriøs forskning som er med på å redusere antall dødsfall!!

Sniker fra januar. Alt med måte tenker nå jeg. Fastlegen min f.eks nevnte at hans kone spiste svartpølse under alle sine 3 svangerskap. Jeg har spist spekeskinke, fårepølse og sognemor med måte i begge svangerkapene mine. Men bare dersom det er kjøpt og produsert i Norge. Og til tider også laget pizza bare for å kunne spise litt mer ;)
Åå.. Jeg visste du kom til å få mye hets for den her ;)

I og med at man rådes til å holde seg unna spekemat under svangerskapet, så holder jeg meg unna :) Uansett hvor godt det er, så klarer man å holde seg unna det i 9 måneder... så kan man heller glede seg ekstra til å spise det når babyen har kommet ut :)

Jeg sendte mail til Gilde da jeg var gravid med minsten i 2013. De anbefalte at gravide ikke spiste noe form for spekemat uten at den var varmebehandlet. De skrev at sjansene var små, men konsekvensene er veldig alvorlige.

Prosentsjangsen å få i seg spekemat m lisetria og toxo i Norge er 0,7 eller noe? (correct me If Im wrong?)
Svært liten sannsynlighet mao

..men eg tenkte med meg selv atte det er da mye anna å ha på brødskiva,
så salami måtte eg faktisk ikkje på død og liv ha..

Eg er sånn som tenker mye hvissatte og ommatte,så for min egen samvittighet stekte eg den på panna/laga ostesmørbrød når saltsuget meldte seg :-P

Jeg synes en definisjon av "hysteri" kanskje kan være grei å lese :p
http://no.wikipedia.org/wiki/Hysteri:

Hysteri (gresk: hysterikos, «livmor») beskriver i dagligdags bruk en sinnstilstand av uhåndterlig frykt eller følelsesmessige voldsomheter. Frykten er ofte sentrert ved en kroppsdel, ofte ved et innbilt problem med den kroppsdelen (sykdom er en vanlig klage). Folk som er «hysteriske» mister ofte selvkontrollen på grunn av en overvelmende frykt.

At vi er mer påpasselige i dag er noe som følger av at vi vet mye mer enn vi gjorde "i gamle dager".
Det er ganske mye forskning som har ført til anbefalinger som igjen fører til at vi i dag har mindre spontanaborter/død i mors liv, dødfødsler, mødre som dør under/ etter fødsel, krybbedød osv, osv.
Selvsagt er det for det meste bare anbefalinger, som man står helt fritt til å velge selv om man vil følge eller ikke. Men jeg finner det ytterst merkelig å avskrive så viktig og nyttig forskning ved å kalle det "hysteri", bare fordi man ikke føler for å følge anbefalingene selv...

9 månder x 3 av livet mitt er svært lite og uansett hvor lav risikoen er,så er det da virkelig ikke verdt å ta den sjansen.
Smaken av spekemat er desto mer FANTASTISK etter fødselen <3

Back
Topp