kan jeg få spørre om en ting...kjære mødre..

Selvsagt skal alle bli bedt, uansett religion. Disker ikke opp med svinekjøtt om det er muslimer i bhg eller skolen til snuppa! Tenke seg til, være forelder å stenge ute andre barn pga. religion o.l. Helt utrolig, hadde jeg aaaaaldri gjort! 

Her skal alle inviteres, uansett hva slags bakgrunn/religion de har. Det spiller liksom ingen rolle. Det blir servert mat som alle kan spise. Er det allergier el. så får man diske opp med noe annet også, så man har litt valg.

ORIGINAL: Minibille

Det tar man da selvfølgelig hensyn til?
samme med intoleranse, allergi eller vegetar...[:)]

Her taes det hensyn t matallergi osv, men når man blir bedt på mat hos de man har tatt hensyn t og de ikke tar hensyn t min matallergi så føl e ikke akkurat førr å stress m å ta hensyn t dem etterpå da.

E tar hensyn så godt det lar seg gjør.
Har ikke muslimske venner eller kjenner noen som er det, så har aldri måtta tatt hensyn t religion.
Men vel ta hensyn hvis e bi kjent med noen.

Alle skal selvfølgelig inviteres uavhengi av om de trenger "spesiell" mat. da tenker jeg også på alergier ol. Vi er jo muslimer selv. Men vi bruker ikke Halal, vi har bare eliminert svinekjøtt og produkter med svine protein osv. Det er ikke akoratt så mange gode Halal prudukter å få tak i her. Men skulle nok klart å få tak i en pk halal pølser om det trengtes ja[8D] Å får da håpe at de ungene som ikke er muslimer klarer å spise kyllingpølser, for det er det som kommer til å bli servert her[8D] om det serveres pølser da riktignok[:D]

Når snuppa mi blir gammel nok til ha bursdagsselskaper så skal ALLE eller INGEN inviteres ! Å når det kommer til maten, så er det er selvfølge at en skal lage mat alle skal spise.
Om noen har culiaki så lager eg jo mat tilpasset den personen, om det er en muslim der så ikke spiser svin så lager eg ikke svin. Selvfølgelig er det forksjell på sykdom og religion, men syns det skal respekteres for det om.

selvfølgelig skal de inviteres!! Laget retten og sletten kylling pøser feks[:)]

Kommer til å be dem ja, en selvfølge for meg altså!!!
Og kommer til å lage noe annet ja, skal vi ha pølser så er det ikke noe pes og lage kyllingpølser også f.eks
[:)]

ORIGINAL: Sweetbabyblue

Kommer til å be dem ja, en selvfølge for meg altså!!!
Og kommer til å lage noe annet ja, skal vi ha pølser så er det ikke noe pes og lage kyllingpølser også f.eks
[:)]

ORIGINAL: Dollface

Tar hensyn til andre folks matskikker på lik linje med matallergier, både i barnebursdag og voksen-selskapeligheter..

En ber jo alle i klassen uansett religion:-) Ungene har jo ikke valgt hvilken familie de skal bli født inn i , her er det ikke muslimer som jeg må ta hensyn til men unge med glutenalergi som jeg må ta hensyn til om hun kommer.

ORIGINAL: *Sommerbabyer*

ORIGINAL: Dollface

Tar hensyn til andre folks matskikker på lik linje med matallergier, både i barnebursdag og voksen-selskapeligheter..

Sign

Orker ikke å lese tråden, så jeg svarer bare på HI. Jeg tar hensyn til alle ulike kulturer og religioner, og kommer også til å gjøre det når det gjelder min sønns fremtidige venner. Også når det gjelder barnebursdager. Det gjelder for øvrig ikke bare muslimske barn, men også alle andre. Ingen skal måtte føle seg utelatt eller oversett, verken når det gjelder servering av mat eller hva det måtte være. Der kommer jeg til å gjøre mitt for at sønnen min skal bli en inkluderende, empatisk og tolerant liten herremann [;)]

som sagt så er det ikke stress å servere kyllingpølser. men å koke ut kasseroller x antall ganger eller kjøpe nye kommer ikke på tale.
Hensyn til barn er viktig så ingen skal føle seg utenfor, men en annens tro bør ikke krasje helt med egne verdier. Vil noen ha halal må de ordne det selv.
jeg hadde aldri servert halal. Det er en grusom dyremisshandling som burde bli forbudt ved lov. Og ingen kommentarer om at jeg ikke vet hva jeg prater om for jeg har vært med å slakte mange ganger på vandlig vis. halal har jeg bare sett opptak av men det er ingen tvil om at det er langt mer grusomt.
Kan legge til at jeg syntes det er merkelig at kjøttet blir like bra. Halal er en veldig stressende måte for et dyr å dø på. Det er ingen ny oppdagelse at dyr som har hatt det bra blir bedre mat. dere har vel sett reklamene for frittgående høner, at de legger bedre egg, Tines reklamer om kuer på grønne enger som skal gi bedre melk enn de som står på en bås alle dager i året. Det settes inn ressurser på mobile slakterier og kortreist mat fordi lang reise utløser så mye stress at kjøttet blir seigere og dårligere på smak.

og når koranen ble skrevet var verden en helt annen enn den er i dag. Vi har mer kunnskap om blant annet dyrevelferd, avstraffelser og ekteskapelige forhold. Jeg sier ikke at det er noe galt i selve troen, men at den som alt annet burde moderniseres litt med tanke på at det har gått noen tusen år...

tro er sterk, men jeg er ganske sikker på at hverken en muslim som får bruker samme kjele til svin og annet kjøtt, en jøde som lager egg og kjøtt på samme fjøla eller en hindu som spiser kukjøtt havner i helvete. Jeg blir litt revet med her men syntes religioner burde konsentrere seg langt mer om verdensfred og å ikke drepe hverandre pga tro enn om matvarer.

jeg kan forøvrig ikke tenke meg at noen forventer at det serveres halal i barnebursdager. Har aldri hørt om at foreldre har satt det som kriterium for om deres barn kan komme i en barnebursdag.

Her i huset er det barna som bestemmer hva som skal bli servert i bursdagen deres. Velger min sønn pølser, så blir det pølser. Han liker best Gilde sine vanlige grillpølser,så da hadde det blitt det.
Så får di som vil spise det, resten får være uten.

ORIGINAL: trollfrøkna

som sagt så er det ikke stress å servere kyllingpølser. men å koke ut kasseroller x antall ganger eller kjøpe nye kommer ikke på tale.
Hensyn til barn er viktig så ingen skal føle seg utenfor, men en annens tro bør ikke krasje helt med egne verdier. Vil noen ha halal må de ordne det selv.
jeg hadde aldri servert halal. Det er en grusom dyremisshandling som burde bli forbudt ved lov. Og ingen kommentarer om at jeg ikke vet hva jeg prater om for jeg har vært med å slakte mange ganger på vandlig vis. halal har jeg bare sett opptak av men det er ingen tvil om at det er langt mer grusomt.
Kan legge til at jeg syntes det er merkelig at kjøttet blir like bra. Halal er en veldig stressende måte for et dyr å dø på. Det er ingen ny oppdagelse at dyr som har hatt det bra blir bedre mat. dere har vel sett reklamene for frittgående høner, at de legger bedre egg, Tines reklamer om kuer på grønne enger som skal gi bedre melk enn de som står på en bås alle dager i året. Det settes inn ressurser på mobile slakterier og kortreist mat fordi lang reise utløser så mye stress at kjøttet blir seigere og dårligere på smak

og når koranen ble skrevet var verden en helt annen enn den er i dag. Vi har mer kunnskap om blant annet dyrevelferd, avstraffelser og ekteskapelige forhold. Jeg sier ikke at det er noe galt i selve troen, men at den som alt annet burde moderniseres litt med tanke på at det har gått noen tusen år...

tro er sterk, men jeg er ganske sikker på at hverken en muslim som får
bruker samme kjele til svin og annet kjøtt, en jøde som lager egg og kjøtt på samme fjøla eller en hindu som spiser kukjøtt havner i helvete. Jeg blir litt revet med her men syntes religioner burde konsentrere seg langt mer om verdensfred og å ikke drepe hverandre pga tro enn om matvarer.

jeg kan forøvrig ikke tenke meg at noen forventer at det serveres halal i barnebursdager. Har aldri hørt om at foreldre har satt det som kriterium for om deres barn kan komme i en barnebursdag.

Åårh.... Søren... Nå syns jeg DETTE hørtes rett ut... Klarer aldri å ta standpunkt jeg altså...

Jeg kommer ikke til å servere halal!!! (med mindre noen kommer med et skikkelig bra motargument...)

Jenta mi får invitere den hu vil... Om det er muslim bryr jeg meg ikke om, aå lenge de er venner[:)]
Hadde sefølgelig tatt hensyn til hva den personen eventuelt spiser og ikke spiser da (er ikke alle muslimer så føler den med å ikke spise svin osv), så jeg hadde fått ordnet til noe annent, samme gjelder for de som har matallergier osv[:)]

Alle inviteres, uavhengig av religion eller livssyn. Hvis det er snakk om kun halal så har de som regel rutine med å sende med selv, de få jeg vet om.

ORIGINAL: trollfrøkna

Kan legge til at jeg syntes det er merkelig at kjøttet blir like bra. Halal er en veldig stressende måte for et dyr å dø på. Det er ingen ny oppdagelse at dyr som har hatt det bra blir bedre mat. dere har vel sett reklamene for frittgående høner, at de legger bedre egg, Tines reklamer om kuer på grønne enger som skal gi bedre melk enn de som står på en bås alle dager i året. Det settes inn ressurser på mobile slakterier og kortreist mat fordi lang reise utløser så mye stress at kjøttet blir seigere og dårligere på smak.

tro er sterk, men jeg er ganske sikker på at hverken en muslim som får bruker samme kjele til svin og annet kjøtt, en jøde som lager egg og kjøtt på samme fjøla eller en hindu som spiser kukjøtt havner i helvete. Jeg blir litt revet med her men syntes religioner burde konsentrere seg langt mer om verdensfred og å ikke drepe hverandre pga tro enn om matvarer.

Det viste jeg ikke.. Takk for opplysningen[:)]
Da kommer jeg heller aldri til å servere det hos meg...

Seriøst noen som ikke ber barn pga religionen til foreldrene (og da barna) ?????

Jeg kommer alltid til å inkludere alle han vil ha i busdagen, og ikke utelate noen;) Og selvfølgelig skal barna få mat de kan spise om de er allergiske el om det er pga kultur;)

Ble lettere skremt nå ja!

Back
Topp