Kan hun virkelig kreve dette?

Vilikkebligjenkjent

Første møte med forumet
Gammel bruker, men hemmelig profil, vil ikke bli kjent igjen av folk:

Jeg er fadder til ei jente. Jeg åpnet en konto i mitt navn til dette barnet da hun ble døpt. Jeg satt inn penger på denne kontoen da, og har gjort det innimellom når jeg har hatt råd.
Nå kommer mammaen til jenta og krever at alle disse pengene blir satt over til sin egen konto(ikke barnets).
Kan hun virkelig kreve dette? Hele vitsen med kontoen er jo at jeg skal kunne sette inn penger, og ha kontroll over pengene til barnet er atten år. Jeg er også litt bekymret for at hun kanskje gjør dette for å kunne bruke pengene selv(fikk kravet om å sette pengene over rett før hun skulle på husmorferie).

Kan hun virkelig kreve dette? Jeg vil jo spare til jenta på min konto(som har veldig gode rentebetingelser), og selv gi henne pengene på 18-årsdagen hennes.

Nei,hvorfor det??
Det er jo en konto DU har åpnet og satt penger innpå... Kan ikke fatte å begripe at hu kan kreve det nei...

Er det andre som har satt inn penger på den kontoen eller??

nei,det vil jeg si at hun ikke kan kreve!! er din konto dine penger.

Kan ikke skjønne at hun skal kunne kreve det nei!!!

eh nei... altså i bunn og grunn så er jo dette DIN konto når det står i ditt navn. Det er jo ikke barnets konto før hun er stor nok. Så jeg ville nektet plent.

NEI, det kan hun selvfølgelig ikke kreve. Makan for ei dustekjærring[:'(]

Kontoen står jo i navnet ditt og da er det vel du som har alle rettigheter.

Og for en flott gave forresten[:D]

ORIGINAL: MathiasOgMamma

Nei, mener at mor ikke kan kreve dette, men snakk med banken, de kan si det 100% sikkert.

Sign..

ORIGINAL: Qualitas

eh nei... altså i bunn og grunn så er jo dette DIN konto når det står i ditt navn. Det er jo ikke barnets konto før hun er stor nok. Så jeg ville nektet plent.

Hun kan jo ikke KREVE (med loven i handen) det når kontoen står i ditt navn, men hun kan "ønske" det.
Hvorfor kan dere ikke opprette en konto i BARNETS navn med en klausul om at den er sperret til evt 18 års dagen?

Det må da være det beste for alle parter..

Det er faktisk din konto - så hun kan ikke kreve noe som helst! Og det er jo ganske opplagt at hun ikke har tenkt å spare på de pengene til datteren blir 18[&:] Stå på ditt!

ORIGINAL: Insolita

Hun kan jo ikke KREVE (med loven i handen) det når kontoen står i ditt navn, men hun kan "ønske" det.
Hvorfor kan dere ikke opprette en konto i BARNETS navn med en klausul om at den er sperret til evt 18 års dagen?

Hvorfor er det det beste for alle parter?
Dette er jo en GAVE som HI har lyst til å gi til sitt fadderbarn på hennes 18årsdag...
Selvom det er en gave som går over flere år så betyr jo ikke det at moren skal ha noe krav på gaven nå[8|]

Jeg går da utifra at det er en konto hvor kun HI har satt inn penger da.

det kan hun absolutt ikke kreve!! er jo din konto, og dine penger, selv om du har planer om å gi de bort som en gave! er jo du som eier pengene til du har gitt de bort...sykt frekt å bare spørre!!

Nei det kan hun ikke kreve. Makan. [8|]

JEG som mor hadde nok heller ønsket at eventueller faddere hadde spart på barnets konto, fordi da hadde jeg vist med sikkerhet at di pengene tilfalt barnet, man vet aldri hva som skjer, å skulle det skje fadderen noe før barnet får pengene så vil jo ikke barnet få di pengene....

Så jeg skjønner vel egentlig mor i dette tilfelle, bortsett fra at jeg hadde krevd en egen konto til barnet[:)]

ORIGINAL: ~Mummimamma~

Dette er jo en GAVE som HI har lyst til å gi til sitt fadderbarn på hennes 18årsdag...
Selvom det er en gave som går over flere år så betyr jo ikke det at moren skal ha noe krav på gaven nå[8|]

Jeg mener jo ikke at mor har krav på gaven, men barnet...om noe skulle tilfalle HI så vil ikke barnet få di pengene, 18 år er lang tid å mye kan skje på den tiden.

ORIGINAL: ~Mummimamma~

Jeg mener jo ikke at mor har krav på gaven, men barnet...om noe skulle tilfalle HI så vil ikke barnet få di pengene, 18 år er lang tid å mye kan skje på den tiden.

Jeg ville ikke likt om mitt barn fikk konto i sitt navn. Både pga. overformynderiet og fordi barnet mister rett på stipend når det skal gå på skole..

kontoen står i ditt navn, altså pengene er dine fram til du velger å gi de bort..
 JEG, hadde nok aldri gitt de til moren, hun har ikke noe med hvor mye DU vil spare opp til dette barnet, barnet skal jo ikke få de før det er 18 alikevel.. så syntes ikke moren har noe med om det er 500kr eller 50 000 kr.. 

ORIGINAL: Zera

Nei,hvorfor det??
Det er jo en konto DU har åpnet og satt penger innpå... Kan ikke fatte å begripe at hu kan kreve det nei...

Er det andre som har satt inn penger på den kontoen eller??

JEG som mor hadde nok heller ønsket at eventueller faddere hadde spart på barnets konto, fordi da hadde jeg vist med sikkerhet at di pengene tilfalt barnet, man vet aldri hva som skjer, å skulle det skje fadderen noe før barnet får pengene så vil jo ikke barnet få di pengene....

Så jeg skjønner vel egentlig mor i dette tilfelle, bortsett fra at jeg hadde krevd en egen konto til barnet[:)]

enig med deg. viss det skjer HI noe så er det jo barna som arver henne, selv ett testamente vil ikke kunne ta fra barna den "retten" for en stor del av pengene

Dette går ikke. Eller rettere sagt, de må ha underskrifter fra foreldrene, og en av foreldrene må være verger og det blir de som har hoveansvaret for kontoen og kan bestemme over den UANSETT. Desverre.

Back
Topp