Kan hun spise dette?

Sesje

Forelsket i forumet
Snuppa liker ikke noe slags middagsmat, men i går likte hun det vi hadde til middag!! Vi hadde kylling og ris med sursøt saus.. Hun smatta i seg ris og saus som bare det. Kan jeg lage litt middag til henne med sånn saus tror dere? [8|] Tenkte å mose kylling, ris og gulrot og tilsette en liten dæsj med saus i tilfelle... Hun har som regel alltid fått smake det vi har til middag, men ingenting har falt i smak før.. Brekker seg med en gang hun får middag i munnen! Regner med det er en del sukker i den sausen da så det er derfor jeg lurer...[:)]

Jeg hadde ikke gjort det.

Som sagt over, ditt barn, din avgjørelse.

Her gir vi ikke slike ting som er kryddret eller med sukker i.

det er jo både krydder og sukker i sursøt saus, og da ganske mye. det står jo ingredienser på, så det er jo bare å se etter selv [:)]

Jeg ville ikke ha gitt det! Sur søt saus er det masse sukker i som mange har skrevet over, men det er også masse salt, eddik, diverse E-stoffer, fargetilsetninger, konserveringsmiddel osv og dette er vel strengt tatt ting en ikke bør gi til et barn under 1 år [:)]

Men det er ditt barn, og ditt valg!

Jeg ville ikke gitt den sausen enda..

Men ammer du?
Isåfall kan du sprute oppi litt melk istedet for så det ikke blir så tørt[;)]

Ja jeg ammer.. Har prøvd ALT! av middagsmat med mm, mme, vann... Regner med det er sausen som gjorde at hun likte det hun smakte i går.. har gitt henne kylling og ris før uten noen suksess... Redd hun blir lei av grøt og fruktmos siden hun ikke vil ha noe annet! Brekker seg av brød eller middag.. men da får jeg droppe å gi henne mer av sausen, siden flesteparten mener det er så "farlig".. [;)]
Men dere som sier at barna ikke får noe med krydder i... hvorfor det? Det er jo saltet som er farlig, ikke annet krydder....Skjønner at de ikke skal ha sterkt krydret mat altså, men litt smak er jo godt både for store og små. Har jo sett oppskrifter på barnemat med mye forskjellig krydder i.. [8|]

ORIGINAL: Sesje

Ja jeg ammer.. Har prøvd ALT! av middagsmat med mm, mme, vann... Regner med det er sausen som gjorde at hun likte det hun smakte i går.. har gitt henne kylling og ris før uten noen suksess... Redd hun blir lei av grøt og fruktmos siden hun ikke vil ha noe annet! Brekker seg av brød eller middag.. men da får jeg droppe å gi henne mer av sausen, siden flesteparten mener det er så "farlig".. [;)]
Men dere som sier at barna ikke får noe med krydder i... hvorfor det? Det er jo saltet som er farlig, ikke annet krydder....Skjønner at de ikke skal ha sterkt krydret mat altså, men litt smak er jo godt både for store og små. Har jo sett oppskrifter på barnemat med mye forskjellig krydder i.. [8|]

kan jo prøve det jeg gjorde. kokte kylling og ris, delte kyllingen i biter og hev i en blender sammen med risen, hadde oppi litt olje, mme og annanasjuice (ren altså). da fikk det en slik søt eksotisk smak [:)]

ORIGINAL: inamaria

ORIGINAL: Sesje

kan jo prøve det jeg gjorde. kokte kylling og ris, delte kyllingen i biter og hev i en blender sammen med risen, hadde oppi litt olje, mme og annanasjuice (ren altså). da fikk det en slik søt eksotisk smak [:)]

Takk for tips! [:)] Kokte kylling, ris, gulrot, aprikos og ananas.. Hadde olje og litt av kokevannet i og moste det. Håper det faller i smak!

I sursøt saus, og egentlig all pose/glass-mat (særlig i kinesisk mat) finnes det et stoff som heter MSG, glutamat, noe jeg lyst til å gi minst mulig av til mine barn før de er litt eldre. Derimot, om noen måneder hvis hun fortsatt ikke spiser så ville jeg gitt det nettopp for å få i henne mat. Alt er greit i små doser.

Sukker i sin naturlige form er ikke farlig, sukker er da for pokker greit i små doser, det samme med fett [:D] Noe vi trenger! MSG får vi derimot altfor mye av allerede, og er ikke naturlig!

Ned med MSG og aspartam!

Dere som er så i mot bruk av sukker osv, det er ikke sukkeret det er noe galt med, det er lite bevegelse, lite variasjon i kosthold og vår holdning til kosthold som er problemet! Ikke sukkeret som tilsatt i sausen!

Back
Topp