Kan graviditet oppdages i uke 3 ved ul?

GoGirl

Flørter med forumet
Kan legen oppdage graviditet så tidlig som i uke 3 ved en vanlig ultralyd undersøkelse? Selv om hjertet begynner ikke å slå før uke 5?

nei det er enda mikroskopisk:)

Nei. Derfor skal man bruke måling av hcg i starten. To blodprøver med minst 48 timers mellomrom.

Første ultralyd burde eventuelt være rundt uke 6, da er det større sannsynlighet for at det vil være mulig å se noe og for legen å gjøre en god vurdering på ultralyd.

Selv hcg kan ha vansker med å oppdage det uke 3. Tross alt har det muligens ikke festet seg engang...

Når jeg mistet i uke 6, så kunne legen se at det skulle ha vært noe der, var ikke vanskelig å se. Man så den "rundingen" på en måte(aner ikke hva det er atm.. haha) :) Så tror uke 3 er litt tidlig

Nei. Derfor skal man bruke måling av hcg i starten. To blodprøver med minst 48 timers mellomrom.

Første ultralyd burde eventuelt være rundt uke 6, da er det større sannsynlighet for at det vil være mulig å se noe og for legen å gjøre en god vurdering på ultralyd.
Hei! Jeg hopper bare inn her og har et spørsmål til deg! Har lest mange av svarene dine her inne, og du er utrolig kunnskapsrik!

Vet du om det går ann å utføre tidlig UL hos legen tidlig i et svangerskap, eller om man på på sykehus/til jordmor?

Hei! Jeg hopper bare inn her og har et spørsmål til deg! Har lest mange av svarene dine her inne, og du er utrolig kunnskapsrik!

Vet du om det går ann å utføre tidlig UL hos legen tidlig i et svangerskap, eller om man på på sykehus/til jordmor?
Jeg fikk det, når jeh begynte blø for å finne ut om fosteret levde eller ikke:-) men tror ikke de gjør det på alle, men om du er veldig bekymret eller noe, så kan det være. Er ikke alle legekontor som har apparat!

Det er ikke alle fastleger som har godt nok ultralydapparat til å utføre tidlig innvendig ultralyd. Utvendig ultralyd kan først brukes når du er ganske langt på vei (type 2. trimester), hver fall om man skal gjør en god undersøkelse. Jeg får oppfølging på sykehuset, så hvis jeg blir gravid får jeg hyppig ultralydkontroller der, hvor den første skal være uke 6-7.

Man blir kunnskapsrik om man er nysgjerrig og må prøve lenge. :p (I tillegg til at jeg jobber innen helsesektoren selv og.)

Det er ikke alle fastleger som har godt nok ultralydapparat til å utføre tidlig innvendig ultralyd. Utvendig ultralyd kan først brukes når du er ganske langt på vei (type 2. trimester), hver fall om man skal gjør en god undersøkelse. Jeg får oppfølging på sykehuset, så hvis jeg blir gravid får jeg hyppig ultralydkontroller der, hvor den første skal være uke 6-7.

Man blir kunnskapsrik om man er nysgjerrig og må prøve lenge. :p (I tillegg til at jeg jobber innen helsesektoren selv og.)
Jeg fikk innvendig som bekreftet liv hos fastlegen med førstemann, målt til 7+5, selv om jeg mente 7+0 utfra el.

Nåværende fastlege har ikke ul, og da må man på sykehuset. Eller, blir jeg gravid skal jeg jo ha tidlig ul hos gyn jeg går hos, pga hormonell behandling for å få el.

Tusen takk for svar! Da skal jeg undersøke nærmere hos min fastlege når jeg en gang blir gravid:)

Jeg fikk innvendig som bekreftet liv hos fastlegen med førstemann, målt til 7+5, selv om jeg mente 7+0 utfra el.

Nåværende fastlege har ikke ul, og da må man på sykehuset. Eller, blir jeg gravid skal jeg jo ha tidlig ul hos gyn jeg går hos, pga hormonell behandling for å få el.

Det er veldig kjekt med fastleger som har utstyr til å se, men da kan det være fastlegen ikke er like gode til å måle som gynekolog og jordmor som er trent til det (og ofte har enda bedre utstyr også). :) Men om de har utstyret så får man jo ofte se det viktigste uansett, omtrent hvor langt på vei, og at hjertet slår. ❤️

Håper vi snart får se det på UL begge to, vi skal jo på tidlig UL begge to nå. ;)

Nøyaktige mål var ikke prioritet, jeg fløy ut derfra med 'den lever, den lever!' som eneste fokus. Ul etter blødning, endelig gravid etter 18 mnd. Fem dager i avvik, hvem bryr seg? Den lever. I dag er det en seks år gammel skolegutt, det lille blinkende greiene på skjermen som levde.

Jeg ble innkalt til en utvendig ul undersøkelse etter SA i august. Det var jeg som ringte legen og bad om det, bare for å kjekke og sikre at alt er normalt der inne
Om jeg er gravid så er jeg sannsynligvis 3 uker på vei (siden vi prøver)
Så derfor lurer jeg på om det kan faktisk oppdages? eller om det kan skade fosteret med så tidlig ul undersøkelse?

Jeg må også levere inn en urinprøve samme dag, kan de evt finne noe spor til graviditet da? Ved uke 3 altså!

Jeg ble innkalt til en utvendig ul undersøkelse etter SA i august. Det var jeg som ringte legen og bad om det, bare for å kjekke og sikre at alt er normalt der inne
Om jeg er gravid så er jeg sannsynligvis 3 uker på vei (siden vi prøver)
Så derfor lurer jeg på om det kan faktisk oppdages? eller om det kan skade fosteret med så tidlig ul undersøkelse?
Jeg må også levere inn en urinprøve samme dag, kan de evt finne noe spor til graviditet da? Ved uke 3 altså!

Om det bare er en uke siden eggløsning (du er 3 uker på vei) kan de ikke se noe som helst på utvendig UL og det er ikke sikkert du får påvist graviditet i blodprøve heller.

Blodprøve neste uke vil kunne si noe, men da kan du like gjerne ta en vanlig graviditetstest.

Om du får positiv test kan du ta innvendig UL om 3 uker (når du er 6 uker på vei).

Last edited:
Om det bare er en uke siden eggløsning (du er 3 uker på vei) kan de ikke se noe som helst på utvendig UL og det er ikke sikkert du får påvist graviditet i blodprøve heller.

Blodprøve neste uke vil kunne si noe, men da kan du like gjerne ta en vanlig graviditetstest.

Om du får positiv test kan du ta innvendig UL om 3 uker (når du er 6 uker på vei).

Det blir omtrent 11dpo den dagen

Det blir omtrent 11dpo den dagen

Har du tatt g-test da? Om du får positiv test er du gravid og vil også få påvist hcg i blodprøve. Men det kan fortsatt være for tidlig.

(Utvendig UL er som sagt helt umulig å se noe på uansett hvor mange dpo du er. Det kan man bruke i 2. trimester.)

Fastlegen min såg forandringer i livmor+fosteranlegg ved utv. ul ca rundt uke 5-6 sist gang, men han gjorde ikkje anna enn å bekrefte at det var noe der :)

Har du tatt g-test da? Om du får positiv test er du gravid og vil også få påvist hcg i blodprøve. Men det kan fortsatt være for tidlig.

(Utvendig UL er som sagt helt umulig å se noe på uansett hvor mange dpo du er. Det kan man bruke i 2. trimester.)
Jeg har som sagt hatt utvendig i1. Trimester, jeg var 7+5 så regnet ikke dpo da, men ikke andre trimester

Jeg har som sagt hatt utvendig i1. Trimester, jeg var 7+5 så regnet ikke dpo da, men ikke andre trimester

Ja, jeg vet at hos noen (særlig slanke, med fosteret godt plassert for UL-apparatet (slik jeg ble forklart det hvert fall)) så kan man se ganske godt tidlig, også utvendig, men for en som har hatt SA tidligere så er det lurere å planlegge innvendig ultralydkontroll(er) i 1. trimester om hun tenker å be om det (siden hun ba om denne kontrollen her). :) Derfor gjentar jeg det, siden det er mer enn én som har blitt skremt på utvendig ultralyd i første trimester uten grunn. Gynekologen jeg gikk til i februar ville i utgangspunktet ikke ta utvendig før etter uke 13 sa han (og det var vel enkelt for han som har mulighet til å velge.) :p

Om fastlegen derimot har et apparat når man er der, og man tåler om h*n eventuelt ikke finner noe tydelig, så er det bare å kjøre på. Det er jo ofte mye enklere (og for mange også billigere enn alternativet). :D

Back
Topp