Kan gravide spise ostekake?

Snuppeluppe

Gift med forumet
Noen skrev inne på mitt termin forum for en stund siden, at en JM hadde sagt at man skal holde seg unna tine smøroster...
Jeg spiste ostekake her om dagen...vet ikke hva slags ost det var i den da (kjøpekake)... Er det fy fy når man er gravid?
Kan egentlig ikke skjønne det, men....

Nå er ikke jeg noen ekspert på området da, men synes det hørtes litt rart ut. Jeg er konditor, og må smake på alle varer vi lager (også ostekaken), dette gjorde jeg gjennom hele svangerskapet, mens jeg ammet og det var ingen som sa noe so helst om dette til meg.

ORIGINAL: snupsemamma

Smøreostene fra Tine er overhodet ikke farlige! [:)][:)][:)] Så hvor hun jordmora har fått informasjonen sin fra kan ikke jeg forstå!!

Det er andre type mykoster en skal holde seg unna, som brie, camembert og andre muggoster!!

Hvis du går inn på www.matportalen.no står det mer der.

Takk for svar, jenter! [:D]

Shit!!! Nå fikk jeg lyst på ostekake!!![:'(]

Da jeg gikk gravid sist fikk jeg høre at man fint kunne spise TINE sine smøroster, men holde seg unna muggoster [8|]

ORIGINAL: AnineT

I Norge er det umulig å få lov til å lage noe som ikke er pasteurisert. Derfor kan man til og med spise norsk Camembert!
Alt av matvarer kan jo i teorien være infisert med ett eller annet. Om man skal holde seg unna alt som noen kan ha blitt syke av tidligere, så tror jeg ikke man får spist noe særlig.

Nei nei og atter nei.... Dette stemmer ikke!

Ja da, det meste er pasteurisert, og det som er pasteurisert er trygt, som en hovedregel.

Men etter Listeria saken, har det vist seg at slike produkter, i enkelte tilfeller kan bli tilført smitte i produksjonskjeden etter pasteurisering.
Mengdene blir da sett på å være så mikroskopiske, at de ikke er farlige. For at det skal bli farlig, må bakteriene ha særs gode vekstforhold, og god tid til å vokse. Derfor er ikke vanlige oster harde eller smøreoster farlige, heller ikke smelteoster som er pasteurisert. For her er ikke vekstforholdene ideelle, og heller ikke nok tid til å evt bli nok bakterier til at det skal kunne føre til sykdom.

Men derimot, myke langtidslagrede oster, som eks Camembert kan være farlige. Og det selv om de er laget i norge.

Back
Topp