Kan foreldrene velge/bestemme hvilken skole barnet skal gå på?

Colakork

Andre møte med forumet
Det ligger en barneskole like ved bhg sønnen min går på, men av flere grunner så ønsker jeg ikke at han skal gå på den skolen, og føler at skolen som ligger et stykke unna der vi bor er et bedre alternativ.

Usikker på om det går skolebuss dit direkte fra der vi bor men kan man velge skole selv eller må man ta den skolen må får tildelt?

Om den andre skolen ligger i samme kommune, og det ikke er fullt (av barna som sokner til den skolen), kan dere søke dere dit.

Det ligger en barneskole like ved bhg sønnen min går på, men av flere grunner så ønsker jeg ikke at han skal gå på den skolen, og føler at skolen som ligger et stykke unna der vi bor er et bedre alternativ.

Usikker på om det går skolebuss dit direkte fra der vi bor men kan man velge skole selv eller må man ta den skolen må får tildelt?

Nei, man kan ikke velge skole selv.

Nei, man kan ikke velge skole selv.

Det stemmer ikke, man kan søke seg til en annen skole, så fremt den ikke er full, og så lenge det er i samme kommune.

Det stemmer ikke, man kan søke seg til en annen skole, så fremt den ikke er full, og så lenge det er i samme kommune.

Søke kan man, men de er i sin fulle rett til å avslå, selv om den ikke er full. Spørsmålet var om man kan bestemme selv hvilke skole barnet skal gå på, og det var det jeg svarte på.

Man kan ikke velge, men som andre har sagt, man kan søke

Det skal finnes informasjon om det på kommunens nettside vil jeg tro, men frist, som her hos oss er før jul året før de begynner. De innskeives på den skolen de sogner til, men med beskjed om at de har søkt annet sted.

Kontakt rektor.

Det er enda et par år til så da søker jeg i god tid før fristen. Må man søke hvert år da eller er det permanent om man får plass?

Jeg fikk velge da jeg skulle fra barne- ungdomskole, men det var nok fordi vi bodde på grensa og jeg og mine søsken ble tildelt forskjellig. Byttet på midten av ungdomskolen og, og da måtte jeg søke samt oppgi årsak for ønske om å bytte o.l. Trengte ikke søke året etter nei.

Ellers må man vel søke som nevnt over.

Du får iallefall ikke dekket skoleskyss hvis du velger en annen skole.

Man kan ikke velge men man kan søke. Skoleskyss er ikke noe problem her. Selv gått på skole som ikke var riktig her da vi skulle flytte 2 mnd ut i skoleåret.

Man kan søke om man har særskilte grunner til at barnet ikke skal gå på den skolen som hører til bostedsadressen.

«Jeg liker ikke den skolen» er dessverre ikke grunn nok.

Vi har bytta skole, men man må ha en gyldig grunn i tillegg til at det er ledig plass.
Hos oss er den skolen vi bytta TIL nærmere enn den skolen vi bytta FRA, dette kommer av at dem har satt hele feltet vårt på samme skole, istedenfor å dele midt i. Slik at endel av oss får mye lengre skolevei til den vi hører til. Derfor får alle vi på feltet her bytt hvis man ønsker og det er ledig plass.
Skal man bytte til en skole som er lengre borte, så må man ha en grunn til det. Og at man bare ikke liker skolen, er ikke god nok grunn.
Tenk også på barnas beste! Dem vil få lengre vei til venner/klassekamerater, og vil ikke bli like godt kjent med dem som bor i nærheten.
Skolebuss er heller ikke noe hvem som helst får, det er krav om avstand. Man får f.eks ikke skolebuss selv om bussen passerer huset, hvis man bor for nært skolen. I tillegg er det mye mer praktisk om barnet kan gå til skolen, enn å være avhengig av skolebuss (tro meg!).

Man kan søke om man har særskilte grunner til at barnet ikke skal gå på den skolen som hører til bostedsadressen.

«Jeg liker ikke den skolen» er dessverre ikke grunn nok.

Det er ikke noe problem å søke, og komme inn på en annen skole enn den man sokner til her i hvert fall, selv uten særskilte grunner. :)

Men, nå bor ikke vi midt i smørøyet da.

Back
Topp