Kan far sine 2 uker forskyves?

Islay

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Far/medmor har rett på 2 uker permisjon etter fødselen. Er det noen som vet hvordan dette beregnes? Regner de 2 uker fra barnet er født, eller kan disse 2 ukene starte når jeg og baby kommer hjem fra barsel? Tenker nå som far ikke får være på barsel med oss. Vi har ikke behov for at far sitter hjemme alene de dagene vi er på barsel, da er det bedre om dagene forskyves.
Er det noe regelverk på dette, eller er det noe man må avtale individuelt med arbeidsgiver? :happy:
 
Dette måtte tidligere avtales med arbeidsgiver. Min samboer har de to forrige gangene vært på jobb mens jeg hsr vært på barsel, kun vært på besøk på ettermiddag, og startet på fødselspermen når jeg kom hjem. og gjør det samme denne gangen.
 
Far/medmor har rett på 2 uker permisjon etter fødselen. Er det noen som vet hvordan dette beregnes? Regner de 2 uker fra barnet er født, eller kan disse 2 ukene starte når jeg og baby kommer hjem fra barsel? Tenker nå som far ikke får være på barsel med oss. Vi har ikke behov for at far sitter hjemme alene de dagene vi er på barsel, da er det bedre om dagene forskyves.
Er det noe regelverk på dette, eller er det noe man må avtale individuelt med arbeidsgiver? :happy:

De to ukene starter i det mor er på vei til sykehuset for å føde.

Dersom en arbeidsgiver velger å gjøre dette på en annen måte så er jo det kjempebra og fleksibelt av dem! Men hos oss f.eks hvor det er helt firkanta og rigid - så er det fra fødselen begynner. Jeg ble satt i gang 9.11 og far sine dager startet da, selv om barnet ikke ble født før natt til 11.11...
Far mistet 2 fulle dager bare der.
 
Reglene er ganske firkanta og ufleksible i utgangspunktet, men noen arbeidsgiver er villig til å være fleksible. Man har ingen rett på å få utsatt dessverre.
 
De to ukene starter i det mor er på vei til sykehuset for å føde.

Dersom en arbeidsgiver velger å gjøre dette på en annen måte så er jo det kjempebra og fleksibelt av dem! Men hos oss f.eks hvor det er helt firkanta og rigid - så er det fra fødselen begynner. Jeg ble satt i gang 9.11 og far sine dager startet da, selv om barnet ikke ble født før natt til 11.11...
Far mistet 2 fulle dager bare der.
Fikk han ikke være sammen med deg fra 9.11?
 
Fikk han ikke være sammen med deg fra 9.11?

Jo selvsagt - men barnet ble ikke født 9.11 selv om dagene hans begynte å løpe fra den datoen.

:) TS spør om dagene regnes fra barnet er født/barsel eller når mor kommer hjem fra sykehus. men dagene starter i det fødselen starter.
 
Jo selvsagt - men barnet ble ikke født 9.11 selv om dagene hans begynte å løpe fra den datoen.

:) TS spør om dagene regnes fra barnet er født/barsel eller når mor kommer hjem fra sykehus. men dagene starter i det fødselen starter.
Ah, sånn sett. Jeg hadde en treg førstefødsel selv, og syntes arbeidsdagen før eldstemann kom ut var den viktigste dagen for meg at pappaen hadde fri, slik at han kunne holde motet mitt oppe på sykehuset:) Synes virkelig synd på de som er alene ved igangsetting pga corona.
 
Ah, sånn sett. Jeg hadde en treg førstefødsel selv, og syntes arbeidsdagen før eldstemann kom ut var den viktigste dagen for meg at pappaen hadde fri, slik at han kunne holde motet mitt oppe på sykehuset:) Synes virkelig synd på de som er alene ved igangsetting pga corona.

Helt enig.. jeg ble igangsatt 9.11 kl 09:00.
Barnet ble født kl 22:15 11.11 (akutt keisersnitt)

Nesten to døgn senere.
 
Kjenner ikke til regelverket, men ville absolutt prøvd å få til en ordning med arbeidsgiver slik at han kan jobbe de dagene han ikke får vært med deg på barsel og forskyve resten av dagene til du kommer hjem. Det er jo når dere er sammen at han får avlastet deg! Forhåpentligvis vil mange arbeidsgivere kunne være fleksible her så lenge antall dager tilsammen blir uendret.

Fødte prematurt i 2016 og var på nyfødtintensiv i 2 uker. Første uken fikk vi begge pleiepenger og var på sykehuset sammen. Andre uken fikk kun jeg pleiepenger og far var på jobb som vanlig på dagtid. Dvs at hans at arbeidsgiver lot ham utsette de to ukene i sin helhet til etter at vi kom hjem fra sykehuset, det var gull! Han er sykepleier og jobber i staten. Jeg jobber privat i byggebransjen, og kjenner jeg sjefen min rett ville han også vært fleksibel ovenfor mine mannlige kollegaer i en slik situasjon. :)
 
Sniker.

Da jeg fikk mine barn var reglene fra fødsel eller fra mor og barn kom hjem.

Min mann har tatt det fra fødelsen startet alle gangene, med førstemann dro vi på sykehuset og han var der sammen med meg på barselshotell. Jentrne har jeg født hjemme så da har han vært min barsel-pleier. Nåja, yngste var han arbeidsledig da jeg fikk, så da var han hjemme de første 10 mnd av hennes liv, og hadde således ikke omsorgsperm.

Men jeg har hatt kolleger som startet det når mor og barn kom hjem.

Mulig reglene er strammet inn de siste årene. Men det var valgfritt før.

Jeg googlet.
"Loven definerer ikke nærmere hvilken tidsperiode denne permisjonen må tas ut innenfor, men normalt må nok permisjonsuttaket ligge innenfor rammen på 2 uker før fødsel til 2 uker etter."
 
Last edited:
Sniker.

Da jeg fikk mine barn var reglene fra fødsel eller fra mor og barn kom hjem.

Min mann har tatt det fra fødelsen startet alle gangene, med førstemann dro vi på sykehuset og han var der sammen med meg på barselshotell. Jentrne har jeg født hjemme så da har han vært min barsel-pleier. Nåja, yngste var han arbeidsledig da jeg fikk, så da var han hjemme de første 10 mnd av hennes liv, og hadde således ikke omsorgsperm.

Men jeg har hatt kolleger som startet det når mor og barn kom hjem.

Mulig reglene er strammet inn de siste årene. Men det var valgfritt før.
Det var nok ikke mer valgfritt før. Men arbeidsgiver har alltid kunne gi bedre betingelser enn det lovpålagte. Faktisk så var det ikke pålagt arbeidsgiver å gi lønn for de to ukene for 10-11 år siden, bare pålagt å gi fri. De fleste fikk lønn likevel:)
 
Det var nok ikke mer valgfritt før. Men arbeidsgiver har alltid kunne gi bedre betingelser enn det lovpålagte. Faktisk så var det ikke pålagt arbeidsgiver å gi lønn for de to ukene for 10-11 år siden, bare pålagt å gi fri. De fleste fikk lønn likevel:)

Og loven sier den dag i dag ikke noe om når. Googlingen mkn var relevant data fra nåtiden.
 
Og loven sier den dag i dag ikke noe om når. Googlingen mkn var relevant data fra nåtiden.
«Normalt innenfor fra 2 uker før til 2 uker etter» gir jo absolutt bedriftene mulighet til å nekte uttak etter 2 uker etter fødsel. Jeg kjenner til bedrifter som har gjort det.

En far jeg kjenner stilte på jobb et par dager i de to første ukene etter fødsel fordi det var veldig viktig for arbeidsplassen hans at en kunde ble ivaretatt. Han fikk overhode ingen kompensasjon for det av bedriften verken i form av penger eller mulighet til å ta permisjon senere, og dette var et norsk selskap med 3000 ansatte for bare 2 år siden. Han har byttet jobb nå...

Heldigvis er de fleste arbeidsgivere interessert i å behandle sine ansatte bedre enn det.
 
Last edited:
Så viktige kunder har man backup på.
 
«Normalt innenfor fra 2 uker før til 2 uker etter» gir jo absolutt bedriftene mulighet til å nekte uttak etter 2 uker etter fødsel. Jeg kjenner til bedrifter som har gjort det.

En far jeg kjenner stilte på jobb et par dager i de to første ukene etter fødsel fordi det var veldig viktig for arbeidsplassen hans at en kunde ble ivaretatt. Han fikk overhode ingen kompensasjon for det av bedriften verken i form av penger eller mulighet til å ta permisjon senere, og dette var et norsk selskap med 3000 ansatte for bare 2 år siden. Han har byttet jobb nå...

Heldigvis er de fleste arbeidsgivere interessert i å behandle sine ansatte bedre enn det.

Loven sier bare at man har rett på fri. Arbeidstilsynet sier det normalt må avvikles innen to uker før/etter.

Det er ikke noe i loven som sier at må må starte i det fødselen starter. Så ja. Arbeidsgiver har lov å tenke. De fleste gjør heldigvis det.
 
På jobben til far har han en dag fri med lønn for fødsel. Også 2 uker fri med lønn ifb. Nytt barn. Han tar dermed fri for fødselen, og begynner 2 uker fra første arbeidsdag etter vi er hjemme fra barsel.
 
Tusen takk for alle svar! :happy:

Da får samboer gå i dialog med arbeidsgiver og så krysser vi fingrene for forståelse. Samboer har jo ikke lyst til og sitte hjemme alene i x dager, da er det bedre at han jobber og kan tenke på andre ting. Kan jo ikke skjønne at arbeidsgiver kan være vanskelig på dette, men man vet jo aldri.
 
På arbeidstilsynets sider står det: to uker før fødsel og to uker etter mors hjemkomst.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200420-081521_Chrome.jpg
    Screenshot_20200420-081521_Chrome.jpg
    23,6 KB · Visninger: 24
De to ukene starter i det mor er på vei til sykehuset for å føde.

Dersom en arbeidsgiver velger å gjøre dette på en annen måte så er jo det kjempebra og fleksibelt av dem! Men hos oss f.eks hvor det er helt firkanta og rigid - så er det fra fødselen begynner. Jeg ble satt i gang 9.11 og far sine dager startet da, selv om barnet ikke ble født før natt til 11.11...
Far mistet 2 fulle dager bare der.
Så teit, nå får jo ikke Pappan lov å være med på barsel engang så om han skal få perm for å være hjemme og hjelpe mor blir det jo feil og trekke for disse dagene mor er på barsel og far nektes adgang.
 
Back
Topp