Kan en gutt være Lucia?

Jeg ser ikke helt problemet i at en gutt er Lucia. Akkurat som jeg heller ikke ser problemet i at en gutt spiller jomfru Maria i et julespill, eller at en dame er julenisse. Barnet går inn i en rolle, de skifter ikke kjønn. (Og ja, jeg vet om en gutt som har spilt Maria...)

Guttene skal jo være tärngossar. Kan jo ikke være Lucia...

Last edited:
De som går Lucia er små barn, så syns de skal likestilles der :-)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Hvorfor ikke? Det er jo et slags rollespill/ skuespill.. Da er jo hele poenget å være en annen enn den man er.. Skjønner ikke hvorfor kjønnsroller skal være så utrolig satte.

Er det rart det oppstår fordommer /mobbing mot gutter som kan regnes for å være litt feminine? Når det er noe samfunnet legger opp til gjennom reaksjoner på barns atferd gjennom hele oppveksten. At det for eksempel ikke er greit at en gutt SPILLER Lucia. Da sender man signaler til barna at "nei, gutter kan ikke spille en jente" -- > Gutter er gutter, jenter er jenter! Gutter skal ikke være kvinnelige/feminine. Samtidig som det er de samme som reagerer på Lucia som snakker om likestilling, toleranse og likeverd..

Jeg har ikke tenkt så mye over det egentlig... Her gikk gutten min først i toget sammen med ei jente :) Jeg ble ganske stolt av at han gikk først, men det er bare fordi jeg syns han er så fin, men tror ikke han brydde seg så veldig selv. Ikke ville han holde lyset heller, han ble sur fordi han ikke fikk til å blåse det ut siden det var elektrisk ;)

Men husker selv fra jeg var sånn 6-7 år at det var litt "prestisje" blandt jentene å gå først med lys på hodet :)

Jente som Lucia og gutt som stjernegutt ;)
Her var det ei jente med lyskransen rundt hodet og en gutt med hatt med stjerner på som gikk forran i toget :)

Leste overskriften og tenkte "neeei, det blir jo rart", og så leste jeg alle de gode svarene her inne... da må jeg bare si at jeg er absolutt ikke like klok som en del andre her :-) Så da hiver jeg meg på "hvorfor ikke"-bølgen. (Lettpåvirkelig? Jeg??) :P

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Gjennom mine 4 år i bhg og 10 år på grunnskolen var det alltid både en gutt og en jente som var Lucia. Trodde det var sånn over alt, jeg.

Synes det helt klart både gutter og jenter bør få være med. Budskapet fra st. Lucia har ingenting med kjønn å gjøre;-) synes også det er tull med at en skal være "lucia", vi kan alle være barmhjertige å dele av det vi har i hennes minne.. Synes alle barna kan være lucia;)

Back
Topp