Kan en gutt være Lucia?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Hvorfor, hvorfor ikke??

Jeg ser ikke problemet med at en gutt kan være Lucia.
Et lite barn skjønner jo ikke forskjellen uansett....? :)

Ser ingen problemer med det nei :)

I klassen til sønnen min er det bare to jenter. Dem var begge luciaer i dag. Og alle guttene gikk bak. Så søte :D

I barnehagen tul ungene mine var det en gutt og ei jente først i toget, jenta med slik lysekrone og gutten med stjernehatt:)

Tja, fordi Lucia var ei jente/dame?? Hvorfor kan ikke Jesus være jente? Jo, fordi han var/er gutt/mann...
Føles bare feil for meg hvis en bytter om på rollene...

Vet ikke helst hva jeg skal synes. Barna vet jo sannsynligvis ikke hva legenden om hva Saint Lucy er engang, så på den fronten ser jeg egentlig ikke problemet.

Men igjen så var Lucy en dame.. :P Hehe.

Ser ingen problemer med å la en gutt være Lucia. I barnehagen til jenta vår gikk det ei jente og en gutt først i toget - Jenta med lysekrone og gutten med stjernehatt :)

Minner meg om sangen "verdens finaste stjernegutt" av DDE, herlig sang. :)

Jeg syns jo Lucia er en jentegreie, men samtidig er det jo lett for å bli sjalusi om det da. Husker da jeg var lita at Lucia MÅTTE være blond, og det ble gjerne valgt den søteste blonde jenta i barnehagen. Så lenge alle som ønsker å være med er med i trekningen er det egentlig det samme for meg om det er en blondine, brunette, rødtopp, jente eller gutt.

Vet ikke helst hva jeg skal synes. Barna vet jo sannsynligvis ikke hva legenden om hva Saint Lucy er engang, så på den fronten ser jeg egentlig ikke problemet.

Men igjen så var Lucy en dame.. :p Hehe.
Nei, barna vet som regel ikke hvorfor vi feirer det vi feirer... Og det får meg til å lure litt på hvorfor vi feirer i det hele (tar jeg ikke helt feil, så er det sikkert mange voksne som heller ikke vet hvorfor vi feirer Lucia... Ikke jeg heller egentlig, vet historien bak, men ikke hvorfor vi i Norge velger å feire denne ene helgenen, og ikke alle de andre som finnes i den katolske kirka...)
Husker da jeg hadde mitt første år i barnehagen der jeg jobbet. Påsken var på vei, og da jeg fortalte om hvorfor vi feirer påske så var det jammen ikke mange som visste noen ting som helst om det (og det var på avdelingen med de største barna).
Vi liker godt å feire de ulike kristne helligdagene, men vi glemmer jammen ganske fort hvorfor vi feirer de utenom at det er så koselig da...

Nei, barna vet som regel ikke hvorfor vi feirer det vi feirer... Og det får meg til å lure litt på hvorfor vi feirer i det hele (tar jeg ikke helt feil, så er det sikkert mange voksne som heller ikke vet hvorfor vi feirer Lucia... Ikke jeg heller egentlig, vet historien bak, men ikke hvorfor vi i Norge velger å feire denne ene helgenen, og ikke alle de andre som finnes i den katolske kirka...)
Husker da jeg hadde mitt første år i barnehagen der jeg jobbet. Påsken var på vei, og da jeg fortalte om hvorfor vi feirer påske så var det jammen ikke mange som visste noen ting som helst om det (og det var på avdelingen med de største barna).
Vi liker godt å feire de ulike kristne helligdagene, men vi glemmer jammen ganske fort hvorfor vi feirer de utenom at det er så koselig da...

Synes helt ærlig at Lucia bør være jente. Litt som at Jomfru Maria blir spilt av en jente, og julenissen er en mann.
Mulig barna ikke tenker så veldig over det, men jeg for min del er faktisk opptatt av at barna mine skal vite hva de feirer, og kommer til å fortelle mine barn hvem Lucia var om ikke skolen gjør det.

Her i huset markerer vi ingen dager uten å sette oss inn i betydningen, og en del dropper vi fordi vi ikke ønsker å markere budskapet (som halloween). Det gjør også at vår Allhelgensdag, Valentins dag og et par andre dager er annerledes enn den gjengse nordmanns, men har altså gjor alvor ut av det å ikke feire hvis vi ikke vet hvorfor.

Her lærte de om Lucia i fjor, da gutten min gikk i 2.klasse :)

Syns Lucia skal være ei jente, guttene er jo Stjernegutter :)

Synes helt ærlig at Lucia bør være jente. Litt som at Jomfru Maria blir spilt av en jente, og julenissen er en mann.
Mulig barna ikke tenker så veldig over det, men jeg for min del er faktisk opptatt av at barna mine skal vite hva de feirer, og kommer til å fortelle mine barn hvem Lucia var om ikke skolen gjør det.

Her i huset markerer vi ingen dager uten å sette oss inn i betydningen, og en del dropper vi fordi vi ikke ønsker å markere budskapet (som halloween). Det gjør også at vår Allhelgensdag, Valentins dag og et par andre dager er annerledes enn den gjengse nordmanns, men har altså gjor alvor ut av det å ikke feire hvis vi ikke vet hvorfor.
Er så enig! :)

Må si jeg syns det skal være jente altså, noe annet blir liksom feil:P
Det at en stjernegutt går fremme med selveste lucia kan jo være greit da:D;)

Hadde syns det var stilig om en gutt var lucia. Er ofte loddtrekning om hvem som skal være, vet ikke om guttene er med i det hele tatt.

I barnehagen her idag var det en gutt. Det var loddtrekning og alle deltok, gutt som jente.

Personlig synes jeg det blir feil. Fordi Lucia var og et ei jente. Som at Jomfru Maria er jente og Jesus er gutt.

Gutter kan jo og gå først i Luciatog, men de som da har hatt på er stjernegutter.

Nei ser ikke noe grunn til at dem ikke kan være det :)

Back
Topp