Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ser ingen problemer med det nei
I klassen til sønnen min er det bare to jenter. Dem var begge luciaer i dag. Og alle guttene gikk bak. Så søte![]()
Nei, barna vet som regel ikke hvorfor vi feirer det vi feirer... Og det får meg til å lure litt på hvorfor vi feirer i det hele (tar jeg ikke helt feil, så er det sikkert mange voksne som heller ikke vet hvorfor vi feirer Lucia... Ikke jeg heller egentlig, vet historien bak, men ikke hvorfor vi i Norge velger å feire denne ene helgenen, og ikke alle de andre som finnes i den katolske kirka...)Vet ikke helst hva jeg skal synes. Barna vet jo sannsynligvis ikke hva legenden om hva Saint Lucy er engang, så på den fronten ser jeg egentlig ikke problemet.
Men igjen så var Lucy en dame..Hehe.
Nei, barna vet som regel ikke hvorfor vi feirer det vi feirer... Og det får meg til å lure litt på hvorfor vi feirer i det hele (tar jeg ikke helt feil, så er det sikkert mange voksne som heller ikke vet hvorfor vi feirer Lucia... Ikke jeg heller egentlig, vet historien bak, men ikke hvorfor vi i Norge velger å feire denne ene helgenen, og ikke alle de andre som finnes i den katolske kirka...)
Husker da jeg hadde mitt første år i barnehagen der jeg jobbet. Påsken var på vei, og da jeg fortalte om hvorfor vi feirer påske så var det jammen ikke mange som visste noen ting som helst om det (og det var på avdelingen med de største barna).
Vi liker godt å feire de ulike kristne helligdagene, men vi glemmer jammen ganske fort hvorfor vi feirer de utenom at det er så koselig da...
Er så enig!Synes helt ærlig at Lucia bør være jente. Litt som at Jomfru Maria blir spilt av en jente, og julenissen er en mann.
Mulig barna ikke tenker så veldig over det, men jeg for min del er faktisk opptatt av at barna mine skal vite hva de feirer, og kommer til å fortelle mine barn hvem Lucia var om ikke skolen gjør det.
Her i huset markerer vi ingen dager uten å sette oss inn i betydningen, og en del dropper vi fordi vi ikke ønsker å markere budskapet (som halloween). Det gjør også at vår Allhelgensdag, Valentins dag og et par andre dager er annerledes enn den gjengse nordmanns, men har altså gjor alvor ut av det å ikke feire hvis vi ikke vet hvorfor.
Tja, fordi Lucia var ei jente/dame?? Hvorfor kan ikke Jesus være jente? Jo, fordi han var/er gutt/mann...
Føles bare feil for meg hvis en bytter om på rollene...