kan en arbeidsgiver...

Hei1999

Glad i forumet
...presse dæ tilbake på jobb selv om du er sykemeldt?? fikk sykemelding forrige uke som skulle vare 2uke pga personlige problema og utmattelse... har ikke tort å fortelle koffer æ e sykemeldt,har bare sagt at æ har nyrebekkenbet og går på pencellin.. prata me sjefen på fredag å ho spurte om æ va klar til å begynne å jobbe til uka,for ho hadde ingen vikara,og ho va helt avhengi av mæ for å få bedriftn til å gå rundt. og snakka om at ho ikke hadde råd til å utbetale sykepenga og samtidi ansette en vikar.. akkurat det e no ikke mitt problem da. men dom som æ va så sa æ ja til å jobbe den her uka selv om æ e sykemeldt..[:(][:(][:(]

kjenner meg igjen i noe av den situasjonen ja, hadde en arbeidsgiver som ringte hverdag flere ganger og maste og maste. og sykepengene kom ikke da de skulle for det hadde ikke han ordnet og han hadde heller ikke sendt inn papirer til nav. til slutt så fikk jeg beskjed om å levere oppsigelse vis jeg ble sykemeldt lenge så han kunneansette en ny og da skulle han også føre over penger til meg og sende papirer til nav. Sa dette til legen og ble direkte sykemeldt 2mnd til. Men hadde litt med arbeidssituasjonen i det firma, sjefen var en skikkelig kontrolfreak og avtalte jobber hos andre kunder etter klokka 16.00 da jeg var ferdig som jeg måtte reise til og unnskyldte seg med det at han ikke rakk dem. men til slutt sier kroppen stopp etter 2år med bare konstant overtid og kjeft å få fordi det ikke går 2min raskere mellom jobbene.

Av det har jeg lært en ting, tenk mer på deg selv. det er viktig.
En arbeidsgiver kan ikke presse deg til å jobbe da du er sykemeldt, legen har jo skrevet ut sykemelding og det er legen som bestemmer om du kan jobbe eller ikke. høres ut som en useriøs arbeidsgiver.

God bedring og lykke til

takk for svar[:)] skal omså ringe legen min å forklare situasjon me arbeidsgivern og si at man ikke får være sykemeldt ifre[:@][:@][:@] vet bare ikke kordan æ ska si ifra til min arbeidsgiver...

nei det kan en arbeidsgiver ikke....![:)]

Du er sykemeldt pga noe, og ved å komme tilbake før kan resultere i at du evt må sykemelde deg lengre enn planlagt etterpå igjen og det er ikke optimalt for noen av dere.
Kan hende arbeidsgiver får problemer, men det er ikke ditt ansvar.

ORIGINAL: bonpia

takk for svar[:)] skal omså ringe legen min å forklare situasjon me arbeidsgivern og si at man ikke får være sykemeldt ifre[:@][:@][:@] vet bare ikke kordan æ ska si ifra til min arbeidsgiver...

Er vel ikke noe vits å ta kontakt med legen din ang det... han har sjukmeldt deg. Ferdig med den saken.
Du må heller ringe arbeidsplassen og si ifra deg jobbing i sjukmeldingsperioden. Enten får du bli hjemme eller be legen om å friskmelde deg igjen. Du kan ikke både jobbe og være sjukmeldt.

Husk at om du jobber mens du er sykemeldt får du stoooooore problemer om noe skulle skje f.eks ulykke på jobben med skade som krever legebehandling og sykemelding.. Du får bare bite tenna sammen og si at du har tenkt på det og har kommet fram til at du vil forholde deg til det legen har sagt til deg om at du trenger å være sykemeldt og at det blir arbeidsgivers problem og ansvar å finne vikar til deg.. Du er SYKEMELDT og ferdig med den saken... Om jeg var deg ville jeg nok begynt å se meg om etter en annen jobb for sånne arbeidsgivere er ikke verdt å jobbe for.. Og gir du deg nå vil de bare fortsette å presse på.....

Nei, selvfølgelig kan ikke arbeidsgiver gjøre det! Ta den tia du trenger til å bli helt frisk. De problemene som arbeidsgiveren har på jobben er ikke dine problem! Dette må du ikke gi deg på, du trenger tydeligvis litt tid hjemme. Klem

Etter 16 sykedager får hun refundert sykepengene fra Nav, da burde hun ha råd å ansette vikar.
Hvis det er pga svangerskap du er sykemeldt får bedriften refundert sykepenger tidligere fra NAv, de kan ihvertfall søke om det.

Back
Topp