Kan eggløsning

jabbadabbaduuu!

Elsker forumet
slå ut på graviditetstest?? Siden graviditet kan slå ut på eggløsnings test....[8|]

Ja tror det... Vent litt så skal jeg lete fram noe...

HCG fordobler seg hver 2. dag til nivået ligger på ca 10.000, for så å øke langsommere. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning.
Hvis graviditeten stopper ved svangerskapsavbrytelse eller abort vil HCG-nivået halveres for hver dag, noe som forklarer hvorfor det kan gå flere uker før det er ute av kroppen og graviditets-testen (som viser hCG-produksjon) igjen blir negativ. Hos noen kan LH (hormonet kroppen avgir ved eggløsning) også gi utslag på en graviditetstest - noe som man ikke vet grunnen til.
Stor hCG produksjon ses ved tvillingesvangerskap og en sjelden abort-tilstand som betegnes mola.

Graviditetstesta ska jo aldri kun vis falsk positivt resultat, så læng itj det e snakk om kjemisk graivditet... (da snakka æ om apotektesta, ikke sånne billigtesta som æ ikke har erfaring fra)... Ihvertfall det lægen sa te mæ når æ ringt å hørt om graviditetstestan æ hadd tatt heim va sikker..

ORIGINAL: Grete71

HCG fordobler seg hver 2. dag til nivået ligger på ca 10.000, for så å øke langsommere. Ved 8-10 ukers svangerskap (etter siste menstruasjon) er det på et maksimum: 50.000-100.000, så faller det til ca 20.000 for resten av svangerskapet. Det er store variasjoner, men hos den enkelte vil det vises en jevn stigning.
Hvis graviditeten stopper ved svangerskapsavbrytelse eller abort vil HCG-nivået halveres for hver dag, noe som forklarer hvorfor det kan gå flere uker før det er ute av kroppen og graviditets-testen (som viser hCG-produksjon) igjen blir negativ. Hos noen kan LH (hormonet kroppen avgir ved eggløsning) også gi utslag på en graviditetstest - noe som man ikke vet grunnen til.
Stor hCG produksjon ses ved tvillingesvangerskap og en sjelden abort-tilstand som betegnes mola.

jøsses... så rart egentlig... Aldri visst det[8|][:)]

Fant det på en eller annen lege-side da jeg søkte på "hcg". Men er nok veldig sjelden.

ORIGINAL: Grete71

Fant det på en eller annen lege-side da jeg søkte på "hcg". Men er nok veldig sjelden.

huff, ja håper det med tanke på alle de som tester seg og kan få feil pga det. Dersom en har ustabile sykluser..

Jo den kan det. Noen sommere siden fekk eg ein test som viste positiv. Og eg var sikker på at eg var gravid. Men da eg var hos legen så var eg det ikkje alikevel. For det kan og hende at egge er blitt befruktet, og da skiller det ut HCG med ein gang ( og det kan gi ein positiv test) men egge ikkje fester seg.

Jeg trodde at hcg skilles ut først når egget fester seg? Eller tar jeg helt feil her... [8D]

Det var legen som forklarte meg det da eg var hos hun. Og det var ganske rett etterpå eg hadde tatt testen. Men sef. kan leger og ta feil [;)]

En graviditetstest virker ved å påvise urinens eventuelle innhold av hCG. Når et egg er befruktet graver det seg ned i livmorslimhinnen en drøy ukes tid (+/- et par dager) etter eggløsningen. Det begynner da å skille ut hCG, men det tar enda et par dager før nivået har blitt såpass høyt at det går an å påvise det i urinen. Fant det på lommelegen. Så du kan nok ha rett i det ja [:)]

Er vel heller større sjans for at JEG tar feil! [8D][;)] Men er faktisk LITT sikker på at jeg har rett her... [8D] Fordi så mange som 50% av svangerskapene ender i abort uten at vi merker det.. Og da burde vi jo nesten hatt en hel haug med positive tester... [8|]

Da må jeg sjekke dette opp også... [;)]

Dette fant jeg på samme plassen:

HCG dannes av morkaken som utvikler seg når egget fester seg i livmoren ca en uke etter befruktning og kan måles i urinen litt før den ventede menstruasjon uteblir. Ved måling i blodet vil verdien være på 100 enheter. Det minste man kan måle i blod er verdier over 5 enheter. Omtrent samtidig kan man påvise hormonet i urinen ved graviditetstester som kan kjøpes på apotek.
De tester som selges her i landet er pålitelige, og det er ikke stor forskjell i testene.

Ja det er sant det. Trur ganske mangen innbiller seg ein stek ekstra og fordi ønske er så stort. Eg var litt usikker, men det ser ut som at det du sier er riktig.

Back
Topp