Kan du anbefale en terreng vogn?

ida1234

Første møte med forumet
Hei,

Jeg har termin 12 juli, og stresser nå med å finne den perfekte barnevogn. Min lokale babybutikk sier de har 8 ukers leveringsstid, så jeg føler jeg har litt dårlig tid :eek:

Jeg håper på å finne en trygg, "alt i 1" vogn som kan brukes fra 0 til 3-4 år. Jeg har hunder så jeg kommer til å trille mye i skogen, så store gode hjul er viktig!

Jeg har sett på Emmaljunga NXT90 og 60 - Outdoor. Den er egentlig perfekt, den har store terrenghjul og man får kjøpt både sittedel og liggedel, men prisen er derretter også :p

Har noen en annen barnevogn å anbefale som koster mindre enn 12 000 kr komplett? Takker for råd! :angelic:
 
Her droppet vi tanken på vogn i terreng og da var det lettere å finne vogn til bedre pris, planla å bruke bæretøy i skog og mark siden vi bodde slik at det eneste med hjul som ville fungert var atv :) Det fungerte så bra med bæretøy at vi aldri brukte vogn da :hilarious:
 
Her droppet vi tanken på vogn i terreng og da var det lettere å finne vogn til bedre pris, planla å bruke bæretøy i skog og mark siden vi bodde slik at det eneste med hjul som ville fungert var atv :) Det fungerte så bra med bæretøy at vi aldri brukte vogn da :hilarious:

Ah, så lurt! Det må jeg diskutere med mannen! :pompus:
 
Ah, så lurt! Det må jeg diskutere med mannen! :pompus:

ja, vi har og hund, og så uansett ikke lyst på ulendt terreng, bånd, ivrig hund, trær og hele sulamitten med en potensielt gråtende unge :p nå endte vi opp med å få en eldstemann som hatet vogn intenst, så da var det uansett greit å ikke ha hivd 12 000 ut av vinduet :hilarious:
 
Mange av sportsdelene i dag varer bare til 15-17 kg, for noen er det nok men for en del har de nådd den grensa når de er 3-4 år gamle. En del av de ergonomiske sportsdelene er i tillegg ganske korte, og varer derfor ikke så lenge.. Babyjogger city elite er veldig god på terreng, har fin pris (spesielt hvis du kjøper fjorårets versjon nå, da koster den bare 3500kr). Deluxe bagen til koster 500kr på finn.no. Eneste negative jeg har å si om vogna er at man ikke kan snu sportsdelen. Noe som forøvrig bare var en problemstilling for meg (ikke barnet) fra 6-10 måneder. Sportsdelen er definitivt den største eller blant de største på markedet, så denne varer garantert ut vognperioden.
 
Thule Utban Glide 2 et helt fantastisk å trille i ulendt terreng. Minuset er at sportsdelen ikke kan snus og de aller minste sitter ikke optimalt i den. Men tror det er få vogner som slår trillekomforten på den!
 
Jeg var veldig fornøyd med Stokke trailz - men i veldig ulendt terreng altså ikke gruslagt men skog og mark så bruker jeg bæretøy :) han er 15 mnd nå og elsker å sitte på rygg.

ha. Hatet vognen fram til 6 mnd også så du kan være uheldig der også ;)

anbefaler bæresjal jeg - helt fantstisk enkelt, fjll kontroll på baby og bare å slenge ut pupp om sulten :D
 
Med hund på tur så syns jeg enten bæretøy eller en vogn med 4 faste lufthjul har vært best. Gjerne en vogn med litt lavt tyngdepunkt.

Har en babyjogger city elite som jeg bare får mer og mer aversjon mot som turvogn. Særlig med bag. Skjønner ikke at noen syns det er ei fantastisk vogn på grus/skogsvei og terreng. Høy og tipper lett (er 162 så ikke så høy selv). Jeg valgte å trille ei stor søskenvogn på tur selv om jeg bare skulle ha med ene barnet. Hadde svingbare hjul foran, men funka greit nok det også. Syns dog den var ok fra eldstemann var ca 15 mnd, men da med en ekstra stropp for å rette opp ryggen mer. Uten stroppen likte ikke barnet mitt vogna. Fikk lavere tyngdepunkt og med et tungt barn oppi vingla den mindre. Liker foldesystemet på den da, og at den til tross for å være ganske stor tar liten plass i bil. God kalesje har den og. Men terrengvogn? Ikke etter mine preferanser.

Har ei basson som er ganske lik emmaljunga, bare bittelitt mindre enn edge du/mondial. Super vogn! Dessverre utslitt så venter på ei emmaljunga i posten nå. Bruker babyjoggeren i mens, og irriterer meg over den daglig. :p

Man må nesten bare prøve seg frem, for det er så forskjellig hva man liker. Jeg liker lave tunge traktorvogner, andre hater det. :hilarious:
 
Med hund på tur så syns jeg enten bæretøy eller en vogn med 4 faste lufthjul har vært best. Gjerne en vogn med litt lavt tyngdepunkt.

Har en babyjogger city elite som jeg bare får mer og mer aversjon mot som turvogn. Særlig med bag. Skjønner ikke at noen syns det er ei fantastisk vogn på grus/skogsvei og terreng. Høy og tipper lett (er 162 så ikke så høy selv). Jeg valgte å trille ei stor søskenvogn på tur selv om jeg bare skulle ha med ene barnet. Hadde svingbare hjul foran, men funka greit nok det også. Syns dog den var ok fra eldstemann var ca 15 mnd, men da med en ekstra stropp for å rette opp ryggen mer. Uten stroppen likte ikke barnet mitt vogna. Fikk lavere tyngdepunkt og med et tungt barn oppi vingla den mindre. Liker foldesystemet på den da, og at den til tross for å være ganske stor tar liten plass i bil. God kalesje har den og. Men terrengvogn? Ikke etter mine preferanser.

Har ei basson som er ganske lik emmaljunga, bare bittelitt mindre enn edge du/mondial. Super vogn! Dessverre utslitt så venter på ei emmaljunga i posten nå. Bruker babyjoggeren i mens, og irriterer meg over den daglig. :p

Man må nesten bare prøve seg frem, for det er så forskjellig hva man liker. Jeg liker lave tunge traktorvogner, andre hater det. :hilarious:
Helt enig med city elite, den er fantastisk på grus og jevnere underlag, men ustø i terreng. Vet ikke helt hvordan tyngdepunktet bør være på en god terrengvogn? Det finnes vel en bugaboo runner, den ser nokså god ut. Thule (urban) glide og gjerne?
 
Har ganske humpete traktor veier og hullete grusveier og litt jorde vi må kjøre over for å komme oss ut døra:)

vi endte opp med emmaljunga superviking pg er strålende fornøyd med den, vi testet de og nxt modellene i butikk og opplevde at supervikingen har langt mye bedre demping enn nxt modellene har. Vi kjøpte den fra en butikk som skulle legge ned og fikk den derfor veldig billig. Men i ettertid har jeg sett mange av disse til salgs på bruktmarkedet som har vært i veldig god stand til 3000-4000
 
Jeg ønsker meg en vogn som:
- funker fint til trilling både i byen og i skogen/på grusveier
- har mulighet for søskenbrett senere
- Ikke er altfor tung
- ikke tar altfor stor plass i bil

Blir helt overveldet av alle vognene. Har vurdert brukt Stokke trailz, men synes det virker litt skummelt å kjøpe noe som har gått ut av produksjon i fall det skulle oppstå behov for reservedeler. Alle tips mottas med stor takk! Veldig åpen for å kjøpe brukt.
 
Jeg ønsker meg en vogn som:
- funker fint til trilling både i byen og i skogen/på grusveier
- har mulighet for søskenbrett senere
- Ikke er altfor tung
- ikke tar altfor stor plass i bil

Blir helt overveldet av alle vognene. Har vurdert brukt Stokke trailz, men synes det virker litt skummelt å kjøpe noe som har gått ut av produksjon i fall det skulle oppstå behov for reservedeler. Alle tips mottas med stor takk! Veldig åpen for å kjøpe brukt.

Stokke trailz er en av de vognene som tar aller mest plass i bilen, så den ville jeg droppa da :)

Med søskenbrett, da mener du ståbrett til søsken og ikke egen sittedel ikke sant?

Hvor mye demping/terreng du vil at den skal takle, har en del å si. De vognene som er aller best utenfor asfalt, er som regel de vognene som tar noe mer plass sammenlagt. En del av dem har også 3 hjul, som betyr at de ikke har vendbar sittedel (med ett unntak).

Disse vognene er veldig gode på grus/skog:
  • Britax GoBig2, 4 hjul
  • Tfk Mono kombi (eneste trehjuling som har vendbar sittedel)
  • Babyjogger city elite 2 (3 hjul, ikke vendbar)
  • Thule urban glide (3 hjul, ikke vendbar)
  • Emmaljunga Edge duo med svingbare outdoorhjul (mange liker denne, jeg synes den er litt lav og tung, men god demping, tar mye plass sammenlagt).
  • Emmaljunga Alu s (tar også mye plass sammenlagt, men stor og stødig vogn)
Også har man vogner som fint tar en tur på grusstier og i snø, men som likevel er mer smidig, nett byvogn. Det er mange som på tross av dette synes vogna er god nok på terreng - og andre som synes de ikke er det. Det kommer egentlig litt an på hvor mye man går i skog i løpet av ei uke, og hvilke forventninger man har til vogna i dette terrenget. For de klarer jo fint en tur rundt Sognsvann for eksempel (om du er kjent på Østlandet og tar den referansen, hehe, det er lett grussti). Likevel er det ikke samme trillefølelsen som en Tfk Mono eller vogn fra Thule. Men, jeg mener de fint kan trille på lette grusstier:
  • Bugaboo Fox
  • Bugaboo Donkey
  • Britax smile 4 (eller tidligere modell)
  • Cybex Priam
  • Cybex Balios s lux
  • Joolz Day+
Alle disse blir da mindre sammenlagt enn vognene over, men litt på bekostning av demping og terrengegenskaper. Så veier de også ofte noe mindre, men når dempingen er god merker man mye mindre til om vogna veier et par kilo mer :)

Alle vognene kan brukes med søskenbrett, en del ha søskenbrett fra samme merket som vogna. Ellers så har du et merke som heter lascal som har universal søskenbrett og det passer til de fleste vogner :)
 
Stokke trailz er en av de vognene som tar aller mest plass i bilen, så den ville jeg droppa da :)

Med søskenbrett, da mener du ståbrett til søsken og ikke egen sittedel ikke sant?

Hvor mye demping/terreng du vil at den skal takle, har en del å si. De vognene som er aller best utenfor asfalt, er som regel de vognene som tar noe mer plass sammenlagt. En del av dem har også 3 hjul, som betyr at de ikke har vendbar sittedel (med ett unntak).

Disse vognene er veldig gode på grus/skog:
  • Britax GoBig2, 4 hjul
  • Tfk Mono kombi (eneste trehjuling som har vendbar sittedel)
  • Babyjogger city elite 2 (3 hjul, ikke vendbar)
  • Thule urban glide (3 hjul, ikke vendbar)
  • Emmaljunga Edge duo med svingbare outdoorhjul (mange liker denne, jeg synes den er litt lav og tung, men god demping, tar mye plass sammenlagt).
  • Emmaljunga Alu s (tar også mye plass sammenlagt, men stor og stødig vogn)
Også har man vogner som fint tar en tur på grusstier og i snø, men som likevel er mer smidig, nett byvogn. Det er mange som på tross av dette synes vogna er god nok på terreng - og andre som synes de ikke er det. Det kommer egentlig litt an på hvor mye man går i skog i løpet av ei uke, og hvilke forventninger man har til vogna i dette terrenget. For de klarer jo fint en tur rundt Sognsvann for eksempel (om du er kjent på Østlandet og tar den referansen, hehe, det er lett grussti). Likevel er det ikke samme trillefølelsen som en Tfk Mono eller vogn fra Thule. Men, jeg mener de fint kan trille på lette grusstier:
  • Bugaboo Fox
  • Bugaboo Donkey
  • Britax smile 4 (eller tidligere modell)
  • Cybex Priam
  • Cybex Balios s lux
  • Joolz Day+
Alle disse blir da mindre sammenlagt enn vognene over, men litt på bekostning av demping og terrengegenskaper. Så veier de også ofte noe mindre, men når dempingen er god merker man mye mindre til om vogna veier et par kilo mer :)

Alle vognene kan brukes med søskenbrett, en del ha søskenbrett fra samme merket som vogna. Ellers så har du et merke som heter lascal som har universal søskenbrett og det passer til de fleste vogner :)
Herregud, tusen takk, dette var ekstremt bra!
 
Slenger meg på denne tråden her i stedet for å lage ny. Jeg har veldig liten bil (VW e Up), og trenger derfor en vogn som blir liten sammenlagt. Har lest på barnas hus at bugaboo fox 3 får plass i denne bilen, er det andre gode vogner som er tilsvarende små sammenlagt? Ønsker å kunne bruke den til turstier/litt humpete traktorveier og asfaltkjøring.
 
Mountain buggy terrain! Store bakhjul, nett understell og håndbrems. Det følger med små bakhjul til «by-bruk», og bagdelen kan gjøres om til sittedel som vender mot forelderen (kan dog ikke brukes like lenge som sportsdelen, men behovet pleier å avta med alderen).

Men som nevnt over: hvis du ønsker å gå turer er du mye friere, og det er mye mer praktisk med godt og behagelig, ergonomisk bæretøy. Meld deg inn i «Norsk bæregruppe» på Facebook og utforsk mulighetene! Til nyfødt vil jeg anbefale elastisk bæresjal eller Ergobaby embrace, når barnet blir større (4-6 mnd) er det et stort utvalg tilgjengelig. Oppsøk gjerne bærebibliotek for å prøve før kjøp, hvis det finnes i nærheten av der du bor.
 
Mountain buggy terrain! Store bakhjul, nett understell og håndbrems. Det følger med små bakhjul til «by-bruk», og bagdelen kan gjøres om til sittedel som vender mot forelderen (kan dog ikke brukes like lenge som sportsdelen, men behovet pleier å avta med alderen).

Men som nevnt over: hvis du ønsker å gå turer er du mye friere, og det er mye mer praktisk med godt og behagelig, ergonomisk bæretøy. Meld deg inn i «Norsk bæregruppe» på Facebook og utforsk mulighetene! Til nyfødt vil jeg anbefale elastisk bæresjal eller Ergobaby embrace, når barnet blir større (4-6 mnd) er det et stort utvalg tilgjengelig. Oppsøk gjerne bærebibliotek for å prøve før kjøp, hvis det finnes i nærheten av der du bor.
Hei! Vet du om det finnes noen fysiske forhandlere av Mountain Buggy (i Oslo- området helst), eller er det på nett «man» handler den? ☺️
 
Hei,

Jeg har termin 12 juli, og stresser nå med å finne den perfekte barnevogn. Min lokale babybutikk sier de har 8 ukers leveringsstid, så jeg føler jeg har litt dårlig tid :eek:

Jeg håper på å finne en trygg, "alt i 1" vogn som kan brukes fra 0 til 3-4 år. Jeg har hunder så jeg kommer til å trille mye i skogen, så store gode hjul er viktig!

Jeg har sett på Emmaljunga NXT90 og 60 - Outdoor. Den er egentlig perfekt, den har store terrenghjul og man får kjøpt både sittedel og liggedel, men prisen er derretter også :p

Har noen en annen barnevogn å anbefale som koster mindre enn 12 000 kr komplett? Takker for råd! :angelic:
Hei, vil bare dele noen erfaringer med Emmaljunga NXT90 som vi kjøpte nettopp til terrengbruk; vi var ikke fornøyd med den til det:( Er en nydelig vogn og vi bruker den ennå, men den er veldig tung å trille opp bakker synes jeg og de små svinghjulene foran satte seg lett fast i groper, røtter og stein. Den er veldig god på grusvei og asfalt, lett å manøvrere og den ergonomiske sittedelen fungerer godt fra de er små til større. EM måtte flytte over i den tidligere enn planlagt pga at han var stor og dermed raskt ble for tung for babydelen.
Jeg ville nok gjort som flere har nevnt og gått for en lettere vogn med fire faste hjul om jeg skulle valgt igjen. Og gjerne en som var høyere NXT90 er litt lav for meg og det er tungt å legge en trøtt 15 kilos gutt oppi den:p jeg er 170cm høy for referanse.
En ekstra bonus er jo at NXT90 kan brukes som søskenvogn da det finnes tilleggsutstyr så to ligge/sittedeler kan monteres på sammen på forskjellig vis:gen014
Håper noe av dette kan være til hjelp:Heartred
 
Hei! Vet du om det finnes noen fysiske forhandlere av Mountain Buggy (i Oslo- området helst), eller er det på nett «man» handler den? ☺️

Tror kanskje ikke det nå lenger. Ikke fordi vogna er dårlig, men bare fordi Thule og babyjogger city elite dominerer på markedet atm. Men Mimmis har solgt den tidligere hvertfall og et lager man kan hente selv og evt se på vogna, dette mener jeg ligger i Sandefjord eller Tønsberg. Husker ikke nøyaktig :p
 
Tror kanskje ikke det nå lenger. Ikke fordi vogna er dårlig, men bare fordi Thule og babyjogger city elite dominerer på markedet atm. Men Mimmis har solgt den tidligere hvertfall og et lager man kan hente selv og evt se på vogna, dette mener jeg ligger i Sandefjord eller Tønsberg. Husker ikke nøyaktig :p
Takk! Ja, jeg har «alltid» visst at jeg skal ha akkurat den vogna :) :)
 
Back
Topp