Kan det ved noen tilfeller være farlig med sex

Venterispenning

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hei:)
Kanskje er dette et domt spm, men etter å ha mistet tre ganger har jeg helt panikk for alt.
Tredje gang jeg var gravid hadde vi sex dagen før første blødning. Når jeg kom på ul sa de at jeg hadde forranliggende morkake, åhar senere lest at da skal man ikke ha sex. Stemmer dette? Eller kan det i noen andre tilfeller være farlig å ha sex? Er nå ni uker å har enda ikke turt å ha sex (har hyperemesis så frister heller ikke, men detgår jo forhåpentligvis over etterhver)
Er så redd for at sex skal ødelegge noe.
Håper på et svar:)
 
Hei på deg!

Du tar opp et veldig viktig spørsmål - og jeg kan godt forstå at du lurer når du har opplevd tre spontan-aborter!

Vanligvis kan de aller fleste gravide ha et helt normalt sexliv gjennom hele svangerskapet. Det er ikke automatikk i å anbefale gravide med en kjent foreliggende morkake å avstå fra samleie - og det er jo heldigvis en ganske sjelden tilstand at morkaken ligger helt foran mormunnen! Men hvis man vet om at morkaken ligger foran og man opplever blødninger i forbindelse med det, så vil man si at det er lurt å unngå samleie. Det er noe man i tilfelle snakker med personalet om når man evt undersøkes ift blødning.
Ellers er det også lurt å være forsiktig hvis man har det man kaller truende for tidlig fødsel. Det er heldigvis også en sjelden tilstand, men hvis man begynnder med rier for tidlig og det modnes før man nærmer seg termin bør man også avstå fra sex.

MEN ellers er det bare fint å opprettholde den nærheten og intimiteten som er tilstede når man har et godt sexliv :) Det er veldig viktig å ha en god kommunikasjon rundt dette i parforholdet. Hvis sexlivet kanskje går litt på sparebluss inn i mellom, så er det kjempeviktig å nære forholdet på andre måter: Klemme, kysse, kose, si mye fint og bekrefte hverandre :) :) :)

Masse lykke til videre da!
Jordmor Ragna.
 
Back
Topp