Kan det være sopp?

Babyklar09

Flørter med forumet
Har nå slitt i over en måned med det ene brystet, etter å ha ammet lillegutt på venstre brystet får jeg oftest veldig vondt i brystvorten. Føltes en stund som at det var som å begynne å amme igjen på nytt, selv om jeg har gjort det hele tiden. Det begynte vel i slutten av januar da han holdt på å få to nye tenner, da hadde han en "suge"teknikk en stund som nesten innebar lett tygging.. Og er mye mer følsom på ene siden enn den andre. Vet ikke om det er det som har gjort det, selv om han ikke gjør det nå lenger, så får jeg så innmari vondt etter amming innimellom, og det gir seg ikke på flere timer heller... Tror nesten jeg må gi meg med den puppen og bare fortsette med den andre... Noen som har hatt lignende problemer? Kan det være sopp? Men lillegutt har ikke noe trøske eller lignende i munnen som jeg kan se, og i så fall burde det vel vært på begge brystene?
 
Jeg vil ikke tro det, for da skulle det vært sårt på begge sider.
Jeg vil tro at den "tyggingen" du beskrier har vært verre på ene siden, og at det ikke har blitt bra igjen etterpå. Er brystvorten litt rød eller hoven? I så fall ville jeg prøvd å få en betennelsesdempende salve, evt antibiotika hos legen. Jeg hadde noe lignende med barn nr1, og da hjalp det å lufttørke brystvorten med litt melk på, etter hver mating. Jeg vet at dette ikke hjelper alle, avhengig av hvor sårt det er. Jordmor ba meg om å legge til på det andre brystet først hver gang, så de kraftigste sugetakene, før melken kom, kom på den brystvorten som ikke var sår. Så flyttet jeg ham over etter et minutt. Det hjalp også. Og det var mindre vondt jo lenger inn jeg fikk brystvorten. Jeg husker også at jeg pumpet og gav flaske av ene brystet, når det var verst. Håper det bli bedre!
 
Tror godt det kan være sopp, kan fint ha det på bare en side. Sopp gir en stikkende eller brennende smerte, gjerne etter at du har ammet. Om du har hatt et lite sår (etter biting), er det relativt vanlig å få sopp. Ville prøvd å behandle for det. Husk å behandle på begge sider selv om du ikke har symptomer.
 
Back
Topp