kan de spise

*Mecluc*

Gift med forumet
hei bare ett spørsmål. Eg lager poteter, gulerøtter og fiskeboller i hvit saus til middag til familien og lurer på : kan baby på 7 mnd spise dette? eg spør siden den hvite sausen er ku melk i.[:D]

Jeg har lagd det og sønnen min fikk smake på.. Han likte det hvertfall [:D] Tror ikke det har noe og si jeg nei. Godt å smake på andre ting også[:)]

skal ikke spise mat med melk i før 10 mnd.... ville bare brukt avkok fra poteter evnt gulerøtter og litt smør u melk og salt :)

ORIGINAL: Josle

HS tipset meg sist om at jeg gjerne måtta lage akkurat denne middagen til jenta, men uten salt. Og heller ta i salt i vår porsjon.
Så det tror jeg går helt fint, så lenge det ikke er mye melkallergi i familien.

samme beskjed har jeg også fått fra helsesøstra [:)]
men i mesteparten av mat er det salt i, så noe salt er ikke farlig. det gjelder bare å begrense salt innholdet mest mulig [:)]

her får lillegutt fiskeboller i hvit saus med potet og grønnsaker til middag en dag i uken. og han elsker det! [:D]
nå er det jo salt i fiskebollesausen, men skulle man fjernet alle matvarer med salt, så hadde det ikke vært mange matvarer igjen å spise.

jeg gir min nesten alt jeg spiser selv kutter bare ut salt å krydder å tar dette i når maten min er på talerkenen :)
men nå er ikke jeg en melke elsker selv.. (vår veldig vont i magen av ren melk osv) så bruker kun melk i sauser :P

Det står i heftet fra nestle om barnemat....
Det har jeg også blitt fortalt med de 2 andre barna mine og hun eldste er 10 så har vært slik siden før det....

Det er vell salt i leverposteien også?

ORIGINAL: *Bubu*

skal ikke spise mat med melk i før 10 mnd.... ville bare brukt avkok fra poteter evnt gulerøtter og litt smør u melk og salt :)

Det har jeg fått beskjed om også. Spurte aldri hvorfor....er d pga. av fare for allergi, eller at det hemmer opptaket av jern? Så gutten her får poteter og grønnsaker til middag enda. Noen smakebiter av annen mat innimellom....[:)]

ORIGINAL: kosebamse

ORIGINAL: *Bubu*

Det har jeg fått beskjed om også. Spurte aldri hvorfor....er d pga. av fare for allergi, eller at det hemmer opptaket av jern? Så gutten her får poteter og grønnsaker til middag enda. Noen smakebiter av annen mat innimellom....[:)]

De har gått bort i fra det med utvikling av allergi så lenge man ikke er spesielt disponert. Det er pga at melk ikke inneholder nok jern og de små har stort behov for det. Dersom de spiser mye kumelkprodukter så spiser de jo mindre jern-rike produkter også.

Eg gjer hu litt melk som e tilsatt i maten....hehe, hu fekk litt krem her ein dag. Men hu har jo fått mme siden hun var født, omtrent. Og den er jo basert på kumelk.....så syns det der e litt sånn dobbelt opp? For det er jo laktosen man reagerer på i melk, som man kan bli allergisk mot, og i NAN er det til og med tilsatt laktose.....! Iallefall som eg huske......

Hu drikke ikkje kumelk fra flaska alltså....

Back
Topp