Kan de bare sparke meg???

Oreio

Flørter med forumet
Jeg har vært sykmeldt i 1.år nå i Desember, men er fortsatt ikke "frisk", og kan ikke tilbake i jobb enda.
Og i dag ringte sjefen og forlangte en oppsigelse, og kom jeg ikke med det i dag fikk jeg sparken.

Hun sa at de har rett til og sprake ansatte som har vært sykmeldt i 1år?? [8|]
Stemmer dette?? Vil jo ikke miste jobben, men samtidlig kan jeg ikke jobbe enda... (venter på operasjon + at jeg har blitt gravid og sliter med bekkenløsning.)

nei de kan ikke sparke deg.
og etter 1 år har du rett på rehab.penger fra nav istedet for sykepenger.
(66% av lønnen din)  *var ikke dette du spurte om,men ville bare informere*

jo, de kan faktisk sparke deg....
trudde heller ikke dette var lov, men gubben ble truet med dette, og da han ringte lo fikk han til svar at jo, det kan de!
men, uansett, må du ikke si opp, du får bedre rettigheter hvis du blir sparket! 

da sier hun deg i tilfelle opp på usaklig grunnlag, noe hun ikke kan..
og tvinger hun fram en oppsigelse, så er jo det heller ikke lov..

hadde tatt kontakt med både nav for å rapportere henne - samt fagforeningen din.

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

Jeg får svangerskapspenger f.o.m desember, siden jeg ikke kan ut i jobb.. Så det er ikke pengene som er et problem.[;)]

Men, sjefen var så bestemt på at loven sa at siden jeg har vært sykmeldt i over 1år, hadde de rett til og sparke meg på dagen? [:(] Jeg vil jo tilbake når jeg er ferdig med permisjonen, men får jeg blir operert har jeg ikke mulighet til det.[:'(]
Ikke tar de på fagforbundet tlf heller, så aner ikke hvem jeg skal snakke med..

ORIGINAL: Oreio

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

Jeg får svangerskapspenger f.o.m desember, siden jeg ikke kan ut i jobb.. Så det er ikke pengene som er et problem.[;)]

Men, sjefen var så bestemt på at loven sa at siden jeg har vært sykmeldt i over 1år, hadde de rett til og sparke meg på dagen? [:(] Jeg vil jo tilbake når jeg er ferdig med permisjonen, men får jeg blir operert har jeg ikke mulighet til det.[:'(]
Ikke tar de på fagforbundet tlf heller, så aner ikke hvem jeg skal snakke med..

Man kan alltids sparke noen med gyldig grunnlag, men ikke på dagen. Å ringe deg på den måten og komme med press er et eksempel på ikke gyldig grunnlag og ikke gyldig fremgangsmåte.

Eg e ikkje sikker, men eg tror ikkje det e ett lovlig grunnlag for å sparka deg.

sykemeldt i over 1 år er gyldig grunn, og de kan også legge sammen fravær de siste 3 årene.
men på dagen må du vell ikke gå???

Si i hvert fall ikke opp du..!! Da mister du alle rettigheter oven for vår venn Nav[8D]

§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom
(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.
(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

ja, de kan si deg opp etter 12 mnds sykemelding.. MEN.. det er et STORT MEN
§ 15-1. Drøfting før beslutning om oppsigelse
Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

§ 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse
(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.
(2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.
(3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift.

snakk med nav, du må søke attføring etter ett år som sykemeldt, og evt. omskolering. det blir lagt opp til at du ikke kan jobbe i den jobben du har når sykemeldingen har vart så lenge så målet er å få deg over i en jobb der du kan jobbe uten å bli syk. see?

så ja, en kan bli sagt opp etter ett års sykemelding, viss en ikke er i stand til å returnere til arbeidet. MEN du skulle ha hatt samtaler underveis da, med NAV og arbeidsgiver.....

ORIGINAL: solstråla

sykemeldt i over 1 år er gyldig grunn, og de kan også legge sammen fravær de siste 3 årene.
men på dagen må du vell ikke gå???

Jeg har jobbet der i 2 år, og har ALDRI vært borte før jeg ble sykmeldt. (kun når jeg har hatt ferie da...)

Så lenge de har saklig grunn så ser det ut til at de kan sparke deg ja.

Følgende er hentet fra arbeidstilsynet.no;

Særlig vern mot oppsigelse Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året man er sykemeldt.
Dersom en arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Sykdom kan da under særlige forutsetninger være en saklig grunn til oppsigelse. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere at tilrettelegging, omplassering og annet har vært vurdert.
I de tilfeller hvor det er uavklart om arbeidstaker kan komme tilbake i arbeid, må arbeidsgiver begrunne en eventuell oppsigelse med at dette er nødvendig for virksomhetens forsvarlige drift.

jeg fikk vlege om dem skulle gi meg sparken eller si opp selv.. var ansatt i 5 år, men jobba bare i ca 13 mnd.. ellers s.meldt, samt fødselperm.. denne gangen nekta dem å gi meg mere perm, så 2 mnd før termin så sa jeg opp[&:]

må vl tilføye det at grunnen til hele greia, va pga disse basismøtene..legen min var der, å sa a dt var lite sannsynlig at jeg kom tilbake pga mine plager. så på bakgrunn av dette, så måtte jeg gå.. å fikk bedre papirer om jeg sa opp selv,enn om dem skulle gitt meg sparken

de kan ikke si deg opp usaklig. Om du har jobbet der lenge, pass på at de ikke melder deg ut av pensjonsorndningen, alle bedrifter har krav om å ha innskuddsfritak ved sykedom for sine ansatte. Det vil da bli betalt inn til pensjonen din så lenge du er syk[;)]

ORIGINAL: Oreio

Jeg har vært sykmeldt i 1.år nå i Desember, men er fortsatt ikke "frisk", og kan ikke tilbake i jobb enda.
Og i dag ringte sjefen og forlangte en oppsigelse, og kom jeg ikke med det i dag fikk jeg sparken.

Hun sa at de har rett til og sprake ansatte som har vært sykmeldt i 1år?? [8|]
Stemmer dette?? Vil jo ikke miste jobben, men samtidlig kan jeg ikke jobbe enda... (venter på operasjon + at jeg har blitt gravid og sliter med bekkenløsning.)

Overhodet ikke lov! Anmeld det til arbeidstilsynet og kontakt dtt forbund!

Hm.. Kjæresten min ble sakt opp da han var sykmeldt i 1 år.. Om det er lov vet jeg ikke, men sånn ver det der iallefall.
Så da fikk han sykepenger i 1 år, så over på rehabliteringspenger..

Back
Topp