Kan babyer sove FOR mye?

Chuma

Forelsket i forumet
Dette er egentlig et litt tullete spørsmål, og jeg vet vel egentlig at svaret er at dette er helt normalt...men jeg lufter det nå allikevel. Edvin er nå straks 4 mnd gammel, 2 1/2 mnd korrigert alder. Han har alltid vært en sovedukke, men jeg hadde trodd at det skulle bli mindre ettersom han ble større, men han sover fremdeles voldsomt mye synes jeg. Han våkner når han er sulten, ca hver 3-4 time døgnet rundt, men innimellom måltidene bare sover han. Han kan være våken på dagtid en halvtime eller kanskje en time etter måltidene, men det er maks. Så kanskje 20 timer søvn og 4 timer våkentid i døgnet (varierer litt selvfølgelig) Er dette normalt for alderen? Unger er jo så forskjellige, men er det andre som har hatt babyer som sover så mye? Vi prøver å gjøre mest mulig ut av den våkentiden vi har for å ha kontakt med ham, men jeg må si (og jeg kommer kanskje til å bite i meg de ordene senere! :-) jeg gleder meg til han er mer våken.

Ved korrigert alder så er han jo ennå ikke store gutten, selv om dere ser han er blitt stor nå :-) Tror det er ganske så normalt at små barn sover så mye, og kroppen jobber og godt ved hvile. Jeg hadde en gutt som IKKE sov, så aner egentlig ikke noe om normalen annet enn det jeg har lest :-) Det kommer nok dager etterhvert der det vil bli mer våkentid ja :-) Godt å høre dere nyter de øyeblikkene der har! ;-)

Han er jo egentlig fortsatt nyfødt, og jeg husker jeg leste når min baby aldri sov at babyer på under 12 uker skal ha mellom 18-20 timer søvn om dagen. Bruk mattiden godt å kos deg så lenge du kan. Snart snur det :)
Er du veldig bekymret hadde jeg snakket litt med helsesøster!

Når vår jente var 2 måneder (som er det Edvin egentlig er nå) så sov hun 2 timer og var våken ca 1 time. Så det er nok helt normalt ;)

Ved 4 måneder tror jeg hun var våken et par timer i strekk, men sov jo enda mer enn hun var våken i døgnet :)

Nyt at du har sovebaby!!! Må være mye mer kos enn kolikkbarn;)

Ja, dette var ikke ment som en klage, vet at det veldig fort kan snu seg! Ville bare forsikre meg om at det var normalt, og det er det vel. Han viser jo fin utvikling og vi har god kontakt med ham når han er våken.

Min sov hele tiden frem til han var rundt 12 uker :p var bare våken lenge nok til å spise, ellers sov han hele tiden :p

Min gutt på 2 mnd akkurat, er som regel våken 1-2 timer i slengen, så sover han alt fra 30 min til 3 timer innimellom. Som regel en lang dupp og flere små. Aner ikke hva som er "normalt" men :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jenta mi sov og veldig mykje då ho var lita, "heile tida" som nyfødd, over 20 t i døgnet dei første par månadene. Ho hadde litt gulsott dei første vekene, så det var kanskje medvirkande årsak i starten, men ho har egentlig fortsett å vere sovedokke...

Så lenge han legg på seg og virkar fornøgd ville eg slappa av og prøvd å nyte det.

Jenta mi som har vært frisk som en fisk hele livet, sov opptil tyve timer i døgnet til hun var 5 mnd :)

Mine hadde også godt sovehjerte den første tiden, sov og spiste lenge. De sov også på dagtid, lengre enn andre barn og de kunne sove flere timer dag også. Var sånn at barnehagen lurte på om de ikke måtte begynne å vekke dem, fordi de var redd for nattesøvnen. Men vi sa de bare skulle få sove, fordi det påvirket ikke nattesøvnen. Tror ikke du behøver å bekymre deg :) Kos deg heller med den lille når han er våken :) Om ikke lenge så vil han være mer våken :)

Første sov hele tida I flere måneder, han som bare er tre uker har flere timer hvor han er helt til stede og gir god kontakt og har hatt dette fra dag 1.

Helsesøster sa: det er så mye liv som det er.
Så lenge han legger på seg fint og har god allmenntilstand så er det greit :D

Back
Topp