Kalnes

SensommerSpire

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Noen fler som skal føde på Kalnes her?

Og bor noen av dere i Akershus? Bor selv akkurat innenfor grensen til Akershus og fikk høre fra legen i dag at de ikke tar imot fødende fra Akershus pga dårlig kapasitet. Noen som har hørt noe om dette fra Kalnes?
 
Jeg skal på Kalnes, men jeg bor i Østfold. Har ikke hørt noe om dette, kunne tenke meg på a-hus i starten av svangerskapet for venninna mi likte seg godt der og hadde dårlig erfaring fra Fredrikstad.. Da jeg nevnte det for jordmor sa hun at a-hus var en mulighet, men anbefalte meg å sjekke Kalnes først, siden papirene mine allerede var sendt dit. Hun sa også at Ullevål og riksen var fullstappet, og at a-hus mest sannsynlig måtte ta overfloden fra Oslo.. Liker meg greit på Kalnes, er på ekstra oppfølging der pga overvekt, og blir godt tatt imot, så har ingenting å si på dem..(enn så lenge) ;-)
 
Jeg skal føde på kalnes :) jeg er førstegangsfødene men har hatt et par runder på føden allerede pga premature rier og enn så lenge så er jeg veldig fornøyd! Jeg ble liggende alene ettersom jeg er gressenke som det kalles og samboer var på jobb i Sverige, og jeg merket at de passet ekstra godt på meg selvom jeg ikke var fødende. De tok seg tid til å stå å prate med meg når jeg hadde spørsmål selvom ting var hektisk! Hørt mye dårlig om kalnes jeg også men jeg er iallfall fornøyd enn så lenge :)
 
Last edited:
Jeg er førstegangsfødende på Kalnes, men bor i Østfold da.. Det er dessverre mye negativt å høre om kalnes sykehus, men hørt veldig mye positivt om fødeavdelingen og mange venninner som er superfornøyd:) satser på at det blir veldig bra jeg ;)
 
Jeg er en sniker fra februar 2016, men fødte på Kalnes i år. Det kan mulig stemme at de ikke tar fra Akershus nå, men skal ikke si det sikkert. De har litt utfordringer med antall rom og fødestuer, og det gir nok ekstra utfordringer når de skal ha inn andre enn fra Østfold selvom det var planen i utgangspunktet. Når det kommer til det å føde på Kalnes, trenger dere ikke å bekymre dere. Jordmødre, leger, sykepleiere og anesti er helt supre, og de har mulighet til å takle eventuelt situasjoner som kan oppstå på en veldig god måte. De er imøtekommende, og gjør absolutt så godt de kan. Jeg er veldig fornøyd med å ha født der, og rommene og alt er veldig fint. Ikke trengte min samboer å betale for å sove der heller, da det er ekstra seng på alle rom og eget bad :) Parkering kan man få oblat for, slik at man slipper å betale dette også.
 
Det er litt "trangt" der. Er mange fra Akershus som søker om å føde på Kalnes fordi det blir kortere vei på E6, derfor er det litt mer trafikk der enn i Fredrikstad.

Men for oss som skal føde der bør vi ikke bekymre oss. Alle får. :) :)
 
Fikk også høre dette av jordmoren min på mandag. Hun sa at det var fødestopp for de fra Akershus på grunn av den store pågangen i sommer. Hun sa at dette skulle gjelde fram til skoleåret startet i august så forhåpentligvis blir vi ikke rammet.

Hun sa at folk som har vært der på kurs osv og til og med de som satt med rier hjemme nå i Akershus hadde fått beskjed om at de måtte til Ahus. Så da er det fullt gitt!

Jeg vil IKKE til Ahus og vi har 20-25 min til Kalnes bare, så håper det har roet seg til september.
 
Fikk også høre dette av jordmoren min på mandag. Hun sa at det var fødestopp for de fra Akershus på grunn av den store pågangen i sommer. Hun sa at dette skulle gjelde fram til skoleåret startet i august så forhåpentligvis blir vi ikke rammet.

Hun sa at folk som har vært der på kurs osv og til og med de som satt med rier hjemme nå i Akershus hadde fått beskjed om at de måtte til Ahus. Så da er det fullt gitt!

Jeg vil IKKE til Ahus og vi har 20-25 min til Kalnes bare, så håper det har roet seg til september.

Æsj, håper det roer seg slik at vi får føde der i september! Mye raskere å kjøre til Kalnes for oss også enn til Ahus. For ikke å snakke om potensiell rush inn gjennom Oslo
 
Fikk også høre dette av jordmoren min på mandag. Hun sa at det var fødestopp for de fra Akershus på grunn av den store pågangen i sommer. Hun sa at dette skulle gjelde fram til skoleåret startet i august så forhåpentligvis blir vi ikke rammet.

Hun sa at folk som har vært der på kurs osv og til og med de som satt med rier hjemme nå i Akershus hadde fått beskjed om at de måtte til Ahus. Så da er det fullt gitt!

Jeg vil IKKE til Ahus og vi har 20-25 min til Kalnes bare, så håper det har roet seg til september.

Hvordan gikk det? Fikk du plass på Kalnes? Jeg er i samme situasjon, men termin i juni 2017. Bor akkurat innenfor grensen til Akershus og har fått fødeplass på Ahus. Hadde absolutt foretrukket Kalnes med kortest vei.
 
Hvordan gikk det? Fikk du plass på Kalnes? Jeg er i samme situasjon, men termin i juni 2017. Bor akkurat innenfor grensen til Akershus og har fått fødeplass på Ahus. Hadde absolutt foretrukket Kalnes med kortest vei.
Jeg fikk komme til Kalnes. De måtte trekke tilbake det de hadde sagt om at de kun prioriterte fødende fra Østfold fordi det er fritt sykehusvalg. Men selvsagt, det kunne jo bli fullt der og da skjønner jeg at jeg måtte reist en annen plass, det kan jo skje flere steder.

Jeg søkte om fødeplass på Kalnes og fikk det innvilget. Men hvis du har søkt Ahus så tror jeg det stiller seg litt annerledes for da er du liksom ikke med i "beregningen" hvis du skjønner. Men du kan søke om å bytte fødeplass altså. :)

Men det er visst utrolig smekkfullt på sommeren på Kalnes så risikoen er jo der for at det kan være fullt likevel. Lykke til og gratulerer med svangerskapet. :)
 
Hvordan gikk det? Fikk du plass på Kalnes? Jeg er i samme situasjon, men termin i juni 2017. Bor akkurat innenfor grensen til Akershus og har fått fødeplass på Ahus. Hadde absolutt foretrukket Kalnes med kortest vei.

"Høysesongen" kom sent i år og jeg fødte når det var som mest hektisk. Om det er forespeilet mindre trykk på ahus hadde jeg vurdert å dra dit. Jeg var ikke engang på sykehuset i 48 timer fordi de trengte rommet og jeg måtte sitte å vente i 4 timer på å få ta blodprøver på mini, fordi hun måtte være minst 48 timer før hun fikk ta de. Den dagen måtte jeg sitte å spise frokost og lunsj på gangen, med en baby på brystet og all bagasje ved siden av meg...
 
"Høysesongen" kom sent i år og jeg fødte når det var som mest hektisk. Om det er forespeilet mindre trykk på ahus hadde jeg vurdert å dra dit. Jeg var ikke engang på sykehuset i 48 timer fordi de trengte rommet og jeg måtte sitte å vente i 4 timer på å få ta blodprøver på mini, fordi hun måtte være minst 48 timer før hun fikk ta de. Den dagen måtte jeg sitte å spise frokost og lunsj på gangen, med en baby på brystet og all bagasje ved siden av meg...
Så kjedelig! Tror jeg holder meg til A-Hus som jeg kjenner, så får det heller være litt reisevei :)
 
Back
Topp