Kalnes sykehus

Elledille

Ønsker nr. 3
Er det noen her som har født på Kalnes, som kan fortelle litt om den opplevelsen og om barseltilbudet etterpå?
Er det slik at flergangsfødende blir sendt hjem etter 6 timer, eller får alle velge selv?
Jeg har snart termin og vurderer å føde der, men har lest at det er liten kapasitet, har vært kaotisk (kan jo være pga det er helt nytt, og at føden er velfungerende nå), og at de planla å sende mange hjem få timer etter fødsel....

Da jeg var der (fødte 9.januar) virket det som om de hadde greit med kapasitet, men dette varierer jo sikkert alt etter hvor mange som må legges inn. Jeg nekter å tro at du blir sendt hjem etter 6 timer! Du skal rekke å komme i gang med ammingen, få hvile, de skal vite at babyen har det bra og at kroppen hans/hennes fungerer som den skal, og det kan ikke forhastes. Jeg har født før og var ivrig etter å komme hjem, så jeg reiste dagen etter på eget valg. Men hadde fint kunne blitt en natt til om jeg ville. Det skal jo også gå 48 timer før de tar føling/screening av den nyfødte (men vi kunne gjøre dette nærmere hjemme.)

Jeg likte Kalnes mye bedre enn Fredrikstad! TV på rommet, bedre mat og utvalg i mat, eget toalett/bad denne gangen.

Det er nok litt nytt for de som jobber der ennå, eller så var vi bare litt "uheldige" som fikk ei eldre jordmor som ikke var så flink med dataen og brukte lang tid på å skrive oss inn og spurte oss 100 ganger om ting hun kunne lese i papirene (det var litt irriterende når jeg lå der med smertefulle rier, så mannen fikk svare på dette) Men ellers var hun flink :)

Jeg er førstegangs og hadde ks, så lå der fra tirsdag til fredag. Flere av de jeg snakket med som jobbet der sa at det var vanlig å ligge 2 dager ved vaginal fødsel, så jeg tror ikke du blir sendt hjem etter noen timer.

Når det gjelder de som jobbet der var vi veldig fornøyd med alle, spesielt jordmoren som var med under ks og fulgte oss opp i ettertid. Sykehuset er veldig fint. Deilig med enerom og eget bad og mattilbudet var veldig bra.

Jeg har vært på en del kontroller, og man ser at det er et nytt sted for de som jobber der da de ikke helt vet hvor alt er enda, men jeg opplevde ikke dette som et problem eller noe som påvirket oss.

Skal føde der nå. Har vært på 2 kontroller og syns de virker kjempetrivelige der! Også er det veldig kjekt med nytt sykehus =) Eneste frustrerende er at de har to ctg-mskiner på poliklinikken, og bare ett rom så man blir sittende uten kjæresten når man tar ctg hvis det er en annen dame der samtidig, så tydelig at de ikke har alt i orden enda! Det med at det er overbelastet kapasiteten med gangpasienter er noe som media har blåst opp... Det er alltid litt startproblemer i et sykehus!

Back
Topp