Kalnes oul, henvist videre til riksen

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Var på oul på kalnes 20.11 og ble da målt til å være 17+6. Ungen lå rart/vridd på siden. Var vanskelig å se noe og måle, så de klarte å måle alt unntatt hjerte pga vinkelen. Men alt de målte var normalt.

Skulle komme tilbake etter ca 2 uker for å sjekke hjertet på nytt siden de ikke fikk sjekket det.

Var der i dag, og ungen lå akkurat på samme måte. Altså like vanskelig å se nå. Jordmora fikk en annen jordmor til å komme og vurdere, hun syntes det var like vanskelig.
De skulle henvise meg til riksen og skal bli oppringt av riksen i morra, for å få time i morra eller mandag, mest trolig.

Spurte om de så noe unormalt. Og de sa at det ser ut som det er 1 stort kammer istedenfor 2. Men de kan ikke si det med sikkerhet. Kan være bilde som lyver fordi de ser fra feil vinkel.

Jordmora hviska liksom til meg at de er litt flinkere på riksen og har bedre utstyr der.

Noen som har borti noe av det samme?
Evt vært borti at de er dårlig til å sjekke på oul på kalnes?

Ved nr 1 som ble født i 2018, så lå han helt riktig, så har ikke vært borti en unge som ligger feil på ul 2 ganger..

De er nok ikke dårlige på Kalnes, men de har sannsynligvis bedre utstyr og ekspertise på Riksen. Bare flott at de henviser videre om de er i tvil eller kommer til kort.

De er flinke på Kalnes, helt sikkert, men på Riksen er de fremste ekspertene på området i landet. Jeg ble sendt dit videre etter en oul hvor ting ikke så helt normalt ut, og de som jobbet på lokalsykehuset kunne ikke si noe som helst, kom med vage teorier og forklarte dårlig. På rikshospitalet tok de seg god tid og kunne forklare med hva de så og hva de trodde mye mer spesifikt enn på lokalsykehus. Det var ikke Kalnes jeg var på, men det er det samme rundt i landet. At de er dyktige på OUL, men ikke fostermedisiner slik som du skal bli henvist til. Du er i de beste hender på rikshospitalet ❤️
Ta med noe tidsfordriv til vente værelset da det av og til er en del ventetid, nettopp fordi de trenger å finne time til folk raskt for at de skal slippe å vente, og derfor iblant må dobbeltbooke timer.
Lykke til :)

Jepp, jeg fikk samme beskjed som deg på OUL på St. Olavs. Ungen lå merkelig til, og ingen av de to jordmødrene fikk til å sjekke hjertet ordentlig. Fikk da ny time hos lege en uke etterpå, og da lå ungen fortsatt i en ugunstig posisjon. Men legen var dreven, og etter en laaang undersøkelse + ekstrasjekk av ny lege, ble hjertet godkjent. De fortalte at det er rutine med ny UL til lege når jordmor ikke får undersøkt grundig nok på OUL, og i de tilfellene skal man alltid sjekkes av to spesialister uavhengig av om de mistenker at noe er galt eller ikke. Følte meg skikkelig godt ivaretatt, den ungen er nå grundig scannet fra topp til tå :D

Jeg har vært på UL på Riksen og et lite lokalsykehus med to dagers mellomrom. Baby lå kronglete til begge gangene, men på Riksen greide de å sjekke alt, og vi fikk kjempefine bilder. På lokalsykehuset ga de bare opp, og sa at så lenge ting var greit på riksen fikk vi stole på det. Veldig fornøyd med Riksen altså!

Back
Topp