Kall meg blond - foreldrepenger.

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Har ikke såå lyst til å spørre om alt dette på nav sine facebook-sider, så prøver her først.
Er jo snart på tide å sende inn dissa papirene våre damer.Utgangspunkt: Vi velger 100 % perm, 80 % lønn.

På nav sine sider står det så mye rart, sliter med å skjønne alt.

Men når jeg er hjemme i perm, og far i full jobb, så får han vanlig betalt/lønn?
Han får kun 80 % lønn når det er hans permisjonstid?

Og når jeg regner ut penger på bidragsgreia til nav, så er det faktisk bare 13.000 kroner som skiller 49 uker og 59 uker. Er ikke dette veldig lite egentlig med tanke på at så mange velger 100%lønn fordi pengene utgjør så stor forskjell?

Og hva betyr egentlig denne setningen? :
Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent.

Legger ved enda ett tilleggsspørsmål:
Vi går jo ut i permisjon i september, så feriepengene våre neste år blir vel helt ok, siden de første 9 mnd har vi jo jobbet som vanlig.
Men feriepengene i 2015 - da har vi jo hatt permisjon i ca 6-7 mnd, blir feriepenger beregnet ut av dette?

Vil det si at mot de kanskje 30.000 man får i juli vanligvis, blir en 14-15.000 det året?

Følger litt med på denne. Driver å spør ut ei på jobb om dagen, da jeg og sambo sitter med disse permisjonsgreiene selv og klør oss i huet. Må spørre mer i morgen ser jeg, da jeg egentlig ikke kan svare på stort av det du spør om. Vi kommer også til å gå for 100 % perm, 80% lønn for å få strekt permisjonen mest mulig da jeg tviler sterkt på at vi får barnehageplass.

Ja, det skakke være lett!!!! Jeg tenkte at jeg tar mine 5 uker ferie etter permisjon, så er det snakk om hva vi gjør i desember, før barnehage eventuelt i januar. En måned skal vi nok klare å få til med samboers ferie, pluss mamma som vil være dagmamma.

Vi skal også gå for 80% permisjon for å få mest mulig tid med vår lille + at vi vet ikke om vi får barnehageplass i januar:confused:. Et tips jenter er å ta ferie den uka der det er røde dager istedenfor permisjon. Da sparer man noen dager og får litt mer tid med sin lille totalt sett. Tok meg litt tid å skjønne det da jeg fikk tipset fra ei venninne ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ring Nav.. De var utrolig behjelpelig på tlf da jeg ringte de:)

Aaaarg, jeg hadde skrevet et kjempelangt svar her, og så restarter idiotmaskina seg helt uten forvarsel og ALT forsvant!! BAJS!

Når dere tar ut permisjon er det kun når far har permisjon at han får 80% lønn. Når han er i jobb har han 100% som vanlig ;)

Mange velger å ta 100% permisjon fordi at selv om den totale forskjellen kun er (bruker meg selv som eksempel) 9000kr, vil forskjellen på kroner utbetalt pr mnd utgjøre ca 4300kr.
I vårt tilfelle har vi akkurat fått vite at min kjære har kommet inn på sykepleien til høsten -ergo trenger vi sårt de 4300kr inn pr mnd ;)

Det siste tolker jeg dithen at dere når far tar pappaperm kan velge at du også får 50% permisjon samtidig, og jobber 50% -men da kortes jo permisjonstiden tilsvarende også.
"
Feriepenger blir skralt etter å ha vært et år i permisjon ja :/ Det er der vi "taper mest" på å ha vært i permisjon.
Nav betaler bare feriepenger av 12uker ved 100% og 15uker ved 80%
Derfor er det så lønnsomt å ha en arb.giver som lønner deg mens du er i permisjon og får refundert av nav,
for da hadde arb.giver også gitt deg feriepenger for alle ukene ;)
De aller fleste arb.givere overlater dette til nav er min erfaring..

Aaaarg, jeg hadde skrevet et kjempelangt svar her, og så restarter idiotmaskina seg helt uten forvarsel og ALT forsvant!! BAJS!

Når dere tar ut permisjon er det kun når far har permisjon at han får 80% lønn. Når han er i jobb har han 100% som vanlig ;)

Mange velger å ta 100% permisjon fordi at selv om den totale forskjellen kun er (bruker meg selv som eksempel) 9000kr, vil forskjellen på kroner utbetalt pr mnd utgjøre ca 4300kr.
I vårt tilfelle har vi akkurat fått vite at min kjære har kommet inn på sykepleien til høsten -ergo trenger vi sårt de 4300kr inn pr mnd ;)

Det siste tolker jeg dithen at dere når far tar pappaperm kan velge at du også får 50% permisjon samtidig, og jobber 50% -men da kortes jo permisjonstiden tilsvarende også.
"
Feriepenger blir skralt etter å ha vært et år i permisjon ja :/ Det er der vi "taper mest" på å ha vært i permisjon.
Nav betaler bare feriepenger av 12uker ved 100% og 15uker ved 80%
Derfor er det så lønnsomt å ha en arb.giver som lønner deg mens du er i permisjon og får refundert av nav,
for da hadde arb.giver også gitt deg feriepenger for alle ukene ;)
De aller fleste arb.givere overlater dette til nav er min erfaring..

Åå? Er det sånn at dersom arbeidsgiver betaler ut lønnen, så får jeg feriepenger beregnet på hele årsinntekten neste år? Ikke bare ordinær lønn? Hadde forventet minimalt med feriepenger jeg, men da kan jeg altså regne med å få som vanlig siden jeg får foreldrepengene utbetalt av arbeidsgiver, og de får det refundert av NAV? Gjelder det alle bedrifter som betaler ut foreldrepengene selv? :-)

Sent from my GT-P7500 using BV Forum mobile app

Åå? Er det sånn at dersom arbeidsgiver betaler ut lønnen, så får jeg feriepenger beregnet på hele årsinntekten neste år? Ikke bare ordinær lønn? Hadde forventet minimalt med feriepenger jeg, men da kan jeg altså regne med å få som vanlig siden jeg får foreldrepengene utbetalt av arbeidsgiver, og de får det refundert av NAV? Gjelder det alle bedrifter som betaler ut foreldrepengene selv? :)

Jeg oppfattet at det var slik det fungerte etter diverse diskusjoner på forum sist jeg gikk gravid,
men nå måtte jeg jo sjekke nøyere da, siden du spør.
Og da ser jeg at det her er kompliserte greier! Her er hva nav svarer i saken:

"Hva ferie/feriepenger du får fra din arbeidsgiver må du høre med de om. Eventuelt ta kontakt med Arbeidstilsynet (www.facebook.com/arbeidstilsynet) som forvalter Ferieloven.

Når arbeidsgiver får refusjon fra NAV under permisjonen, sender vi feriepengene fra NAV til de og så er det opp til arbeidsgiver hvordan de utbetaler dette til deg. Dette må du høre med de om.

Hilsen NAV Foreldrepenger" - https://www.facebook.com/navforeldrepenger/posts/373771639346715

Og når jeg leser ferieloven blir jeg bare forvirret -der står det jo bare hva trygden betaler feriepenger av?
http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html#10

Jeg har til nå hvertfall oppfattet at slik var det, men nå tør ikke jeg garantere deg at det er slik :p
(hvorfor er det da så mange arb.givere som ikke betaler ut lønn under sykemelding/permisjon om det ikke er for å unngå å måtte betale feriepenger og pensjonssparing til ansatte osv? )
jeg tror fortsatt at dere kommer heldigere ut dere som får fra arb.giver direkte, men sjekk med din arb.giver der ;)

Edit: det skal vel komme ganske klart fram på lønnslippen din når du får den, feriepengegrunnlag og opptjente feriepenger.

Å hjelpe meg... Gleder meg ikke til å sette meg inn i alt dette :/ Jammen var det greit å være student og bare skulle fikse engangsstønad + fødselsstipend :P

Jeg er så heldig at det er arbeidsgiver som betaler ut penger til meg mens jeg er i permisjon, dette betyr derfor at det ikke vil gjøre noen forskjell på feriepengene :) Veldig fornøyd med det. Er dessverre veldig mange som overlater dette til NAV og da taper man veldig mye :/ En liten fordel med å jobbe kommunalt for min del :D

Vi tar ut 100% lønn pga vi vil slite litt økonomisk de månedene far skal i permisjon dersom han bare får 80 % lønn. Jeg tar derfor heller ut ferien min og en måned permisjon uten lønn, også skal jeg prøve å spare litt hele tiden i tilfelle jeg må ha flere måneder uten lønn (Håper ikke det :/)

Vi kommer nok også til å søke barnehageplass allerede i hovedopptaket, men med ønske om oppstart fra 1.oktober, så får vi heller bare betale for de to månedene (August og september) før. Heller det enn å sitte uten plass! Dritt det der med den 1.september regelen altså :rulez

Vi har 100% lønn da mainn i huset begynner på vernepleien fra høsten av så økonomien vil helst at vi skal ha full lønn!
Pga skolegang må far i huset ta ut gradert fedrekvote :-/ så vi krysser slt vi har for at mini får barnehage plass fra august! Nr2 her i huset begynte i bhg da han var 10 mnd, gikk bare fint det selv om det ikke var noe ønske.. Så måtte vi det pga økonomi!
Å desverre ser det ut til at mini også må det så fremst vi får bhg plass da!
Veit ikkje ka vi gjør om vi ikkje får det!

Jeg er så heldig at det er arbeidsgiver som betaler ut penger til meg mens jeg er i permisjon, dette betyr derfor at det ikke vil gjøre noen forskjell på feriepengene :) Veldig fornøyd med det. Er dessverre veldig mange som overlater dette til NAV og da taper man veldig mye :/ En liten fordel med å jobbe kommunalt for min del :D

Vi tar ut 100% lønn pga vi vil slite litt økonomisk de månedene far skal i permisjon dersom han bare får 80 % lønn. Jeg tar derfor heller ut ferien min og en måned permisjon uten lønn, også skal jeg prøve å spare litt hele tiden i tilfelle jeg må ha flere måneder uten lønn (Håper ikke det :/)

Vi kommer nok også til å søke barnehageplass allerede i hovedopptaket, men med ønske om oppstart fra 1.oktober, så får vi heller bare betale for de to månedene (August og september) før. Heller det enn å sitte uten plass! Dritt det der med den 1.september regelen altså :rulez

Hvordan vet du om det er nav eller arb.giver som betaler til deg? Jeg jobber også kommunalt.

Spurte arb.giver bare ;) du kan helst sikkert ringe til NAV å høre med de også :) men jobber du kommunalt er sjansen sikkert stor for at arb.giver utbetaler ;)

Jeg oppfattet at det var slik det fungerte etter diverse diskusjoner på forum sist jeg gikk gravid,
men nå måtte jeg jo sjekke nøyere da, siden du spør.
Og da ser jeg at det her er kompliserte greier! Her er hva nav svarer i saken:

"Hva ferie/feriepenger du får fra din arbeidsgiver må du høre med de om. Eventuelt ta kontakt med Arbeidstilsynet (www.facebook.com/arbeidstilsynet) som forvalter Ferieloven.

Når arbeidsgiver får refusjon fra NAV under permisjonen, sender vi feriepengene fra NAV til de og så er det opp til arbeidsgiver hvordan de utbetaler dette til deg. Dette må du høre med de om.

Hilsen NAV Foreldrepenger" - https://www.facebook.com/navforeldrepenger/posts/373771639346715

Og når jeg leser ferieloven blir jeg bare forvirret -der står det jo bare hva trygden betaler feriepenger av?
http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html#10

Jeg har til nå hvertfall oppfattet at slik var det, men nå tør ikke jeg garantere deg at det er slik :p
(hvorfor er det da så mange arb.givere som ikke betaler ut lønn under sykemelding/permisjon om det ikke er for å unngå å måtte betale feriepenger og pensjonssparing til ansatte osv? )
jeg tror fortsatt at dere kommer heldigere ut dere som får fra arb.giver direkte, men sjekk med din arb.giver der ;)

Edit: det skal vel komme ganske klart fram på lønnslippen din når du får den, feriepengegrunnlag og opptjente feriepenger.

Jeg får snakke med de før permisjonen starter, så vet jeg det sikkert :-) er uansett glad det er arbeidsgiver som betaler ut lønnen, så slipper jeg forhåpentligvis så mye styr med NAV :-)

Jeg får snakke med de før permisjonen starter, så vet jeg det sikkert :-) er uansett glad det er arbeidsgiver som betaler ut lønnen, så slipper jeg forhåpentligvis så mye styr med NAV :-)

Det skjønner jeg godt! Har heldigvis ikke opplevd så mye rot med NAV selv, men de gangene det skjer blir man jo ganske lammet...

Arbgiveren min betaler lønn under permisjon, men de betaler fortsatt bare feriepenger for 12 uker:( det er som regel bare kommune og stat som betaler for hele perioden. De fleste private bedrifter betaler bare for 12 uker som de får av NAV...

Har ikke såå lyst til å spørre om alt dette på nav sine facebook-sider, så prøver her først.
Er jo snart på tide å sende inn dissa papirene våre damer.Utgangspunkt: Vi velger 100 % perm, 80 % lønn.

På nav sine sider står det så mye rart, sliter med å skjønne alt.

Men når jeg er hjemme i perm, og far i full jobb, så får han vanlig betalt/lønn?
Han får kun 80 % lønn når det er hans permisjonstid?

han får vanlig betalt. 80% gjelder kun i permtiden.

Og når jeg regner ut penger på bidragsgreia til nav, så er det faktisk bare 13.000 kroner som skiller 49 uker og 59 uker. Er ikke dette veldig lite egentlig med tanke på at så mange velger 100%lønn fordi pengene utgjør så stor forskjell?

det kommer jo helt an på hva du tjener...

Og hva betyr egentlig denne setningen? :
Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent.

Når far tar sin permisjonsdel kan mor enten; ta ferie- jobbe eller ikke jobbe. man må jobbe 50% for at man får mer utbetalt.

håper jeg gjorde meg forstått...

Spurte arb.giver bare ;) du kan helst sikkert ringe til NAV å høre med de også :) men jobber du kommunalt er sjansen sikkert stor for at arb.giver utbetaler ;)

Ok, jeg får spørre jobben på mandag. Hva spør jeg da - bare om det er de som betaler feriepengene mine?

Helt tåpelig vet du, spurte jobben om papirene jeg skulle sende inn, og sa at må jeg ha utskrift av lønnen min, eller går det via dere? De visste jo ikke selv engang. Så er ikke så lett med sjefer som ikke vet heller.
Har jo skjønt nå at lønnsopplysninger er arbeidsgiver/lønningsseksjon sitt ansvar. Men hvordan får man de til å følge det opp? 29 uker imorgen, så er greit å ha alt gjort i løpet av uken.

Takker for svar!! :)

Back
Topp