kalkun

Minsa*

Glad i forumet
Hva skal til for at kalkunen blir saftig ??
Hva bruker dere inni den?
Skal servere mine nyttårs gjester kalkun, men har ikke laget d før så trenger noen gode tips[:)][:)]

ifølge matprat så er det ikke stuffingen som sørger for at kalkunen ikke blir tørr, men cluet er ikke steke den for lenge, men til den er akkurat gjennomstekt.

aha, men pleier det ikke å bli servert stuffingen til kalkunen?

Jeg steker den på 180 grader til den duppedingsen på kalkunen spretter ut. Da er den akkurat passe.

ORIGINAL: Minsa*

Hva skal til for at kalkunen blir saftig å tørr??
Skal servere mine nyttårs gjester kalkun, men har ikke laget d før så trenger noen gode tips[:)][:)]

Skal du ha den både saftig og tørr??

jeg fyller den med epler og svisker
og setter ovnen på 180 grader og heller kraft7vann over flere ganger under stekingen står til den dingsen spretter ut, tar den ut, lar den stå å hvile i ca 30 min før jeg begyner å delle den opp

ORIGINAL: GT Sara

Hehe.....håper bare på saftig [8D][8D]

LA den "hvile" 2 timer etter steking [:)]

ORIGINAL: GT Sara

Hehe.....håper bare på saftig [8D][8D]

Ha,ha!! :)

Vi fyller med kjøttfarsestuffing, og underveis i stekingen smører jeg mange ganger og plenty med smeltet smør blandet med salt og pepper! [:)] Enda ikke opplevd en tørr kalkun [:D]

Jeg steker den på 160 grader til den dingsen popper ut, setter i kjøleskap natta over, deler opp og varmer i aluminiumsfolie den dagen vi skal ha den. Altså, steker den dagen før.[:)]

ORIGINAL: BenedicteF

Vi fyller med kjøttfarsestuffing, og underveis i stekingen smører jeg mange ganger og plenty med smeltet smør blandet med salt og pepper! [:)] Enda ikke opplevd en tørr kalkun [:D]

Oppskrift...? [:)]

Har et sånt genialt hefte fra prior med masse forskjellige oppskrifter, og oppskrifta på farsefyllet er;

500 gr farse
1 løk
1 rød paprika
1 grønn paprika
kalkunlever (den som følger med kalkun)

Bland farsen med finhakket løk, paprika og lever skåret i terninger.

Skal sies at jeg ikke spiser stuffingen selv, men har høstet masse komplimenter for den ;)

Har et sånt genialt hefte fra prior med masse forskjellige oppskrifter, og oppskrifta på farsefyllet er;

500 gr farse
1 løk
1 rød paprika
1 grønn paprika

Skal sies at jeg ikke spiser stuffingen selv, men har høstet masse komplimenter for den ;)

takk, hørres godt ut  :)

500 gr farse
1 løk
1 rød paprika
1 grønn paprika

putter du denne inni kalkunen? Eller har på sida av?

Back
Topp