Kalkun - oppskrifter?

Daim

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Jeg har en kalkun i fryseren og trenger hjelp til å tilberede den. Noen som har noen gode oppskrifter på stuffing, steketid og annet de vil komme med? Jeg er helt blank.

Kalkun skal jeg også lage en av dagene. :)
Dette er det jeg alltid følger. ;)

ImageUploadedByBV Forum1445273017.484915.jpg
ImageUploadedByBV Forum1445273032.591299.jpg
ImageUploadedByBV Forum1445273042.805478.jpg

Inni kalkunen har jeg eplebåter og svisker.

Er must er å massere kalkun med kryddersmør.
Blander smør, hvitløk, persille sammen. Når det er mykt, gnir jeg dette under skinnet til kalkunen, samt på skinnet.

Som stuffing, har jeg oppdelt løk, appelsin, urtekvaster, hvitløk, eple og Gulrøtter.

Hver 30-50 min legger jeg på litt mer smør.
Når det bare er 30 min igjen, pensler jeg på en blanding av smør og honning.

Som tilbehør har vi
verdens beste saus laget på sjyen :D

Tranebærkompott

Potetstappe med cheddar, rømme, følte og bacon

Glaserte gulrøtter

Grillet mais

Rotgrønnsaker

Fletteloff eller maisbrød

Bakt sjalottløk

Svisker som pynt

Jeg syns kalkunen blir tørr om den bare settes i ovnen sånn den er..

Jeg bruker først å gni den inn med salt, paprikakrydder og løkpulver. Så spruter jeg saften av en halv sitron inn i kalkunen.
Deretter lager jeg til en blanding av vann og mel og rister det. Pensler kalkunen med smeltet smør og inn i ovnen. Så gjennom hele steketiden bytter jeg på å helle over vann -og melblandingen og pensle den med smør hver halve time. Etter den er ferdig, tømmer jeg det som har samlet seg av det jeg har tømt over kalkunen og sky fra kalkunen og har det i en kasserolle. Så koker jeg det opp og har i fløte og sukkerkulør for å få finere farge. Eventuelt salt og pepper. Det blir en veldig god saus og saftig kalkun:)

Vi pleier å stappe kalkunen med epler og svisker. Smaker sååå godt, og er med på å holde kalkunen saftig :)

Back
Topp