Kakehjelp!

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg har fått en oppskrift på fromasjkake, men forstår ikke helt framgangsmåten. Her er alt jeg har fått vite:

1,5 l melonyoghurt
9 gelatinplate
2 pl fløte
5 ss sukker
2 bokser hermetiske fersken

Gelatinen løses opp i kaldt vann. Senere heller du over kokende saft fra den ene boksen med fersken.
-
Har søkt litt på andre oppskrifter og der står det ingenting om kokende saft. Vil ikke det ødelegge alt?? :P Håper noen kan hjelpe!

Skal fersken være som pynt og laken være en del av fromasjen? Kanskje laken er saften? Så du skal koke laken og smelte gelatinplatene i den? Så kanskje piske krem og vende det sammen med yoghurt og geltatin/laken når den er avkjølt?:)

Jobber som konditor og vil tippe at det skal være noe alla dette:
- bløtlegg gelatinplatene
- pisk opp fløten med sukkeret og vend i yoghurten til slutt
- kok opp saften og ha i de bløtlagte gelatinplatene og rør god sånn at all gelatinplatene er rørt ut. ( gelatinplatene må varmes opp for å smelte)
- vend forsiktig inn saftblandingen, sånn at du ikke slår ut lufta og hell blandingen over formene. Fersken kan du enten ha i midten av fromasjen ( ta ca 1/2 massen over i formen og sett 10-15 min i fryseren, for så å ha i resten ) eller fersknene kan brukes på toppen som pynt.

Jobber som konditor og vil tippe at det skal være noe alla dette:
- bløtlegg gelatinplatene
- pisk opp fløten med sukkeret og vend i yoghurten til slutt
- kok opp saften og ha i de bløtlagte gelatinplatene og rør god sånn at all gelatinplatene er rørt ut. ( gelatinplatene må varmes opp for å smelte)
- vend forsiktig inn saftblandingen, sånn at du ikke slår ut lufta og hell blandingen over formene. Fersken kan du enten ha i midten av fromasjen ( ta ca 1/2 massen over i formen og sett 10-15 min i fryseren, for så å ha i resten ) eller fersknene kan brukes på toppen som pynt.

Takk for den gode forklaringen!
Skal forresten saften avkjøles/være kald før den has i?

Takk for den gode forklaringen!
Skal forresten saften avkjøles/være kald før den has i?
Kan godt være avkjølt noe, men står den for lenge blir det gele. Men pleier selv å ha i ganske kjapt. Bare sørg for at du er forsiktig når du blander inn og ikke bruker for lang tid, sånn at kaka kommer for inn i kjøleskapet.

Back
Topp