Kakeeksperter?

Mammahjertet

Elsker forumet
Jeg skal lage bursdagskake i helgen, har kjøpt ferdig sukkerfondant på panduro som jeg vil trekke den med, vet at den sikkert ikke er like god som hjemmelagd, men det får bare være. Har aldri laget kake med sukkerfondant før.
Det jeg lurer på er hva slags krem jeg kan ha mellom kaka og fondanten? har en pakke med royal icing fra panduro http://www.pandurohobby.no/Catalogu...miks-dekor/1/290055-Bakemiks-Royal-Icing-1-kg, kan jeg bruke den? Det skal bli en sjokoladekake, så må eventuelt tilsette kakao i icingen.

Jeg tar gjerne imot gode, forholdsvis enkle oppskrifter på sjokoladekaker som er myk og saftig men ikke alt for mørk :) Hvis noen har gode oppskrifter på krem som kan brukes under fondanten tar jeg imot det også :)

Jeg har pleid å lage nesquick kake, og fylt med kremen som hører til, tatt samme kremen rundt kaka og hatt på sukkerfondant ( husk å kjevle den veldig tynn ) Jeg gjorde en gigantisk feil da jeg kjøpte denne fra panduro ang mengden, for den dama jeg snakket med mente det holdt med 1 pakke, jeg laget kake i springform med 28 cm i diameter. Skulle trekke kaka, og det var alt for lite. Så mannen måtte ut å kjøre for å kjøpe 2 pakker til meg samme dag som selskapet. Kaka ble heldigvis ferdig :) så pass på at du har nok fondant.

Kaka jeg bruker:
http://www.detsoteliv.no/oppskrift/nesquick-kake

royal icing blir veldig hardt, bruker d til dekorering jeg.. jeg ville brukt smørkrem, eller vanilla icing med kakao under trekket :) Sørg for å ha nok sukkerpasta.

Royal icing er beregnet på pynting, og strøkner på et vis, så det tror jeg vil funke dårlig. Smørkrem er godt på sjokoladekake.....

Jeg elsker denne oppskriften, men dette er nok til 2 springformer, så må enten lage en til å putte i frysern til senere (pleier jeg å gjøre - er også veldig god å dele opp i mindre biter og ta opp, tine og servere varm uten noen form for krem på) eller halvere oppskriften. Og så pleier jeg å bruke smørkrem til, smørkrem (både hvit, vanlig og sjokoladevarianten) funker bra under fondant (om du er redd det blir for søtt, går det å bruke en dæsj sitronsaft eller appelsinjuice i, det synes vi er vedig godt).

Saftig sjokoladekake
4 egg
500 g sukker
500 g hvetemel
2 ts salt
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
4 dl Oboy pulver
7 dl kefir melk
2 ts natron
350 g smør
Lag eggedosis, smelt smøret, bland sammen det tørre og ha kefir ved siden av. Bland alt litt etter litt i en bolle, og hell over i langpanne, evt. i to figurformer. Stekes på 190oC i ca. 30 min i langpanne, en del lenger i figurform. Bruk en bakepinne med jevne mellomrom etter 30 min i ovnen, evt. følg med, og ta kaken ut når du ser den løsner fra formen.

Lykke til!! :-)

Bruk smørkrem eller vanlig krem under sp eller marsipan lokk :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Angel icing går også an å ha under fondant, men tviler på at det er godt med kakao i da. Må jo ikke være sjokoladesmak på glasuren selv om den skal på en sjokoladekake. :)

Anbefaler ikke vanlig krem under sukkerpasta! Da vil den svette. Smørkrem eller Google melkesjokoladekrem...mmmmm :)

Da har jeg begynt på kaka :) den skal ikke spises før imorgen, hvordan bør den oppbevare til imorgen?
Bruker forresten smørkrem under fondanten :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har fat med lokk som jeg setter i kjelleren for der er det kaldt, bør holdes kjølig iallefall.

Hadde brukt smørkrem, satt kaka i kjøleskapet en times tid og så hatt fondanten over :) Da får fyllet bli litt hardt også.

Back
Topp