Kakebaking, hjelp!

Beate

Elsker forumet
Skal ha 1 års feiring av lillegutt til torsdag og har derfor tenkt å lage en kake å servere gjestene.

Tenkte å lage enkel sukkerbunn, ha i fyll, trekke og pynte med fondant. Jeg er derimot ikke noen kakebaker og har derfor en del spørsmål. :)

Tenkte å fylle med eggekrem med bringebær og sjokoladebiter. Hva kan jeg dynke bunnen med?

Hvordan og når dynker jeg bunnen?

Jeg må lage kaka dagen før. Hvordan vil fondantet klare seg med en dag i kjøleskapet? Har aldri laget det før. Hva bør jeg dekke den med?

Lokket skal være hvitt, men jeg vil ha farge på pynten. Vil den smitte over på det hvite?

Er det slik at man skal ha krem mellom kake og fondant?

Noe mer jeg må tenke på?? :) elsker matlaging, men baking har jeg aldri vært noe glad i :p

Skal ha 1 års feiring av lillegutt til torsdag og har derfor tenkt å lage en kake å servere gjestene.

Tenkte å lage enkel sukkerbunn, ha i fyll, trekke og pynte med fondant. Jeg er derimot ikke noen kakebaker og har derfor en del spørsmål. :)

Tenkte å fylle med eggekrem med bringebær og sjokoladebiter. Hva kan jeg dynke bunnen med?

hva med solo? Friskt og godt. Ikke mye!

Hvordan og når dynker jeg bunnen?

når du setter den sammen, ha litt solo på en spiseskje. ( flere ganger) Kaka skal ikke bli våt.

Jeg må lage kaka dagen før. Hvordan vil fondantet klare seg med en dag i kjøleskapet? Har aldri laget det før. Hva bør jeg dekke den med?

bruk smørkrem under lokket, så slipper du reaksjon mellom marsipan/fondanten. Fuktighet er kakas verste fiende. Ikke dekk kaka med mindre du har en pappeske. En papplate bak i kjøleskapet kan hjelpe. Og, åpne kjøleskapet minst mulig etter du har satt inn kaka.

Lokket skal være hvitt, men jeg vil ha farge på pynten. Vil den smitte over på det hvite?

Så lenge pynten er " tørr" , og det ikke er fuktighet rundt, så går det bra.

Er det slik at man skal ha krem mellom kake og fondant?

Som sagt tidligere, smørkrem er lettere å bruke, og mindre sjans for reaksjon med fondanten, men ikke alle liker smørkrem.

Noe mer jeg må tenke på?? :) elsker matlaging, men baking har jeg aldri vært noe glad i :p

Bruk god tid og ikke la deg stresse om kaka ikke ble som du ville. :). Lykke til!

Tusen takk for gode tips!!

Siden jeg bør ha smørkrem tenkte jeg å lage den med sjokolade. Føler kanskje da at det blir litt mye med eggekrem i tillegg, og tenkte å bare ha vanlig krem med bringebær i. Høres dette helt på tryne ut? Noen som har bedre forslag? :)

Om man bruker sjokolade smørkrem vil man vel ikke kunne se det gjennom lokket? :)

Nå fikk jeg lyst på kake!
Er ingen kakebaker selv, men dytter så kanskje du får mere svar.

og vil gjerne se bilder av kaka når den er ferdig :)

Jeg pleier aldri å dynke kakebunnen. Spesielt ikke om den skal bakes dagen før. Kremen trekker jo inn i kaken mens den står i kjøleskapet. Og for at den ikke skal bli for bløt holder det med fyllet:)

Kommer an på hvor tykk du kjevler fondanten det... Tykk nok til at sjokosmørkrem ikke syntes og tynn nok til at lokket ikke sprekker. Husk å kjevle lokket stooooort, mye større enn kaka hvis du vil ha pent lokk uten " rytsjer" på sidene.

bruk mel,ikke melis og kost av med en bakepensel etterpå.

hva med vaniljekrem og bringebærkrem eller bringebærfromasj?

uansett, så skal du ikke bruke mye smørkrem, kun for å slippe bulker og ujevnheter i lokket..

Back
Topp