kaffi og te

Aner ikke.. på sykehuset drakk jeg 4 kopper om dagen og de sa ingenting på det.
Drikker ikke så mye hjemme.. men tror liksom 1-3 kopper i hvertfall er greit?

Jeg mener å ha hørt max 2-3 kopper kaffe om dagen eller ca 4-5 kopper te. Jeg forholder meg til 2 kopper kaffe, også drikker jeg koffeinfri te ellers.

alt under 200mg koffein per dag skal ikke være skadelig, dette tilsvarer ca 2 kopper trakterkaffe eller 3 krus svart te. Sjokolade og cola inneholder også koffein så det bør vel også regnes innenfor de 200mg.

Her er en liste over koffeininnholdet i noen vanlige drikker:
  • Espresso: enkelt, 100 mg
  • Koke- og filterkaffe: dryppmetode 184 mg; traktemetode 128 mg
  • Pulverkaffe: 104 mg
  • Trukket te: 64 mg, andre merker 96 mg
  • Pulverte: 48 mg
  • Iste: 33 cl glass, 70 mg
  • Cola: 33 cl glass, 35 mg
  • Sukkerfri cola: 33 cl glass, 38–45 mg
  • Varm sjokolade: 33 cl glass, 6 mg
  • Mørk sjokolade: halvsøt, 30 gram, 20 mg
  • Melkesjokolade: 30 gram, 6 mg   

årsaken til begrenset koffeininntak er visst at fosterets vekt kan reduseres ved stort koffeininntak:

http://tidsskriftet.no/article/1792003

...og tidlig i svangerskap, før uke 12, kan visst store mengder koffein øke sjansen for spontanabort...

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6102&catid=129&Itemid=81

de ulike sidene operer med ulike tall på hva som er "anbefalt" men jeg ville trodd mest på det som er forskningsmessig basert fra tidsskrift for den norske legeforening og lignende!

oki.takk for svar :) får i meg alt for lite væske gjennom dagen og har bgynt å drikke te i det siste :) holder meg til 3 koppe dagen. drikker den vanlige gule teen.. men står ingenting om koffein på den..

ÅH! Når det er snakk om bl.a te, så må jeg bare tipse om noe.
Denne serien HER anbefaler jeg virkelig! Naturlig koffeinfri og KJEMPEgod emoticon
Både jeg og sambo er veldig glad i disse, så det går med endel ;)
Fåes kjøpt på helsekost.

koffeinfri te er kjempelurt! Jeg drikker endel yogi-te og frukte og disse er som oftest koffeinfri! Litt tynt utblanda sukkerfri saft er også lurt for å få i seg mer væske hvis man ikke synes vann er noe særlig å drikke masse av! 

I forhold til cola, har jeg lest en eller annen plass at man kan drikke inntil 1 liter om dagen, uten å ha dårlig samvittighet - bortsett fra tannhelsa da :p 

I forhold til cola, har jeg lest en eller annen plass at man kan drikke inntil 1 liter om dagen, uten å ha dårlig samvittighet - bortsett fra tannhelsa da :p 

1 liter cola om dagen tror jeg gjelder søtstoff. Hvis man drikker mindre enn 1 liter cola light om dagen skal ikke søtstoffet skade barnet...men jeg synes fortsatt det er MYE brus hver dag da! 

Lightprodukter er mer skadelig enn "ekte" brus uansett. Så skal man først drikk brus, drikk det skikkelig! 

Lillegull<3 skrev:
Lightprodukter er mer skadelig enn "ekte" brus uansett. Så skal man først drikk brus, drikk det skikkelig! 

Ja, legen min sa at jeg skulle prøve å unngå lightprodukter nå mens jeg er gravid spesielt, fordi man ikke er sikker på hvordan det "virker inn" på fosteret..

*fortryllende* skrev:

Lillegull<3 skrev:

Ja, legen min sa at jeg skulle prøve å unngå lightprodukter nå mens jeg er gravid spesielt, fordi man ikke er sikker på hvordan det "virker inn" på fosteret..

Så lenge man er frisk, og ikke har noen form for diabetes, bør man i grunn holde seg langt unna lightprodukter (da mener jeg her brus). Det er kunstig søtningsstoff som er tilsatt, og de kan være mer skadelig for friske personer, enn om man drikker vanlig brus. Mange drikker "sukkerfri" brus, fordi de har en innstilling om at det er "sunnere", men det er det ikke. Så jeg står fast på det jeg har sagt tidligere; skal man først drikke brus, så drikk skikkelig brus, så lenge man ikke har diabetes ;) 

Fant ikke en eneste te her uten koffein. Jaja. Skal til byn på tirsdag så får sjekke der :) koser meg med den gule teen så lenge :)

Back
Topp