Kaffedrikking.

Labbetussen683

Flørter med forumet
Noen fler her som drikker kaffe, og som er redd for å drikke for mye mtp spontanabort ..?
Lest så mye på nett nå at det er farlig med koffein osv. Men.. er det det, eller er det skremselspropaganda?
Altså .. alt med måte vel?
skjønner man ikke ska drikke kanne på kanne, men et par-tre kopper om dagen, er vel ok?
Jeg har to barn fra før og jeg trenger sårt den energien jeg kan få.

Noen fler her som drikker kaffe, og som er redd for å drikke for mye mtp spontanabort ..?
Lest så mye på nett nå at det er farlig med koffein osv. Men.. er det det, eller er det skremselspropaganda?
Altså .. alt med måte vel?
skjønner man ikke ska drikke kanne på kanne, men et par-tre kopper om dagen, er vel ok?
Jeg har to barn fra før og jeg trenger sårt den energien jeg kan få.
Anbefalingen er vel maks 2 kopper om dagen. Jeg holder meg til en cappuccino (eller tilsvarende) om dagen, men er så kvalm nå at det er mer 1-2 kopper i uka, mot 2 kopper dagen før jeg ble gravid. Bytta ut morgenkaffen med svart te (men for kvalm til det også nå). Kroppen venner seg til mindre mengder koffein uten at man blir mindre opplagt - deilig med mer stabilt energinivå (men akkurat nå er energinivået lavt uansett) :bag: Feel you, har også to barn og full jobb

Mye forskning har funnet at koffein ikke forårsaker SA, lav fødselsvekt osv. Eller evt. ikke før 7 kopper kaffe om dagen. Men noen har selvfølgelig funnet assosiasjon mellom dem ved lavere doser, og det er derfor vi har den anbefalingen vi har.
De som sier at du ikke kan drikke en cola engang (inkl leger), det er skremselspropaganda.

Jeg har kuttet kaffee, kakao, tee, brus...drikker vann, kulturmelk, melk og av og til orangesaft

Jeg drikker vanligvis masse kaffe og cola, men siden vi startet prøvnings, har jeg kuttet ned. Drikker nå 1-2 kaffe og nesten aldrig cola.

Jeg drikker ikke noe koffein, både for fertilitet, helsen til spiren og risiko for SA :happy: Har ikke drukket det siden før vi begynte å prøve i høst, synes det er et lite offer selv om jeg har god effekt av koffein. Men det er også fint å ikke være avhengig av stimulerende midler for å fungere for min egen del. Drikker god kaffe fra kaffebrenneriet som er koffeinfri, men nå har jeg uansett ikke hatt særlig lyst på i det siste. Cola/Pepsi drikker jeg ikke i utgangspunktet. Personlig ser jeg ingen grunn til å finne alternativ forskning til det våre helsemyndigheter sier når det kommer til graviditet, og vil heller være ekstra forsiktig og kutte det helt ut for å være på den sikre siden. Ser heller ikke hvem som skulle tjene på å ha det som skremselspropaganda, tenker det rett og slett er for babyens beste :happy: Hørte en jordmor eller lege på en pod (mulig babyverden sin eller lignende) som diskuterte nikotin, og da sa hun noe om at da en fødende tok seg en snus under fødselen så så de at barnet ble stresset med en gang. Det gjorde ekstra inntrykk når det kommer til sentralstimulerende midler. Hvis jeg hadde villet drikke koffein så hadde jeg sikkert holdt meg til én kopp om morgenen, da slipper man liksom å regne på det? Forstår dog problemstillingen med to barn fra før, det må være heftig å gå gravid da o_O

Har aldri drukket kaffe, men cola zero og en energidrikk har vært min redning. Energidrikk har jeg kuttet helt ut. Drikker litt cola zero innimellom. Har et glass om kvelden. Men for å begrense mengden veldig så fyller jeg glasset stappfult med isbiter. Så er ikke mye cola som får plass sånn egentlig. Blir jo veldig utvannet.
Jeg tenker alt med måte. Jeg er stor motstander av skremselspropaganda, for man må leve litt også. Sunn fornuft, og litt gjennomtenkte valg kommer man langt med. Har sett ting publisert som at gulrøtter er kreftfremkallende liksom.
Og jeg tror at man fort kan bli litt kokko i hodet om man skal bli helt hysterisk. Kostholdsrådene som ligger på helsenorge er fine. Der står det vel noe om hvor mye koffein som er maks anbefaling. Jeg kom iallefall fram til at et glass eller to med cola var innenfor.

Har aldri drukket kaffe, men cola zero og en energidrikk har vært min redning. Energidrikk har jeg kuttet helt ut. Drikker litt cola zero innimellom. Har et glass om kvelden. Men for å begrense mengden veldig så fyller jeg glasset stappfult med isbiter. Så er ikke mye cola som får plass sånn egentlig. Blir jo veldig utvannet.
Jeg tenker alt med måte. Jeg er stor motstander av skremselspropaganda, for man må leve litt også. Sunn fornuft, og litt gjennomtenkte valg kommer man langt med. Har sett ting publisert som at gulrøtter er kreftfremkallende liksom.
Og jeg tror at man fort kan bli litt kokko i hodet om man skal bli helt hysterisk. Kostholdsrådene som ligger på helsenorge er fine. Der står det vel noe om hvor mye koffein som er maks anbefaling. Jeg kom iallefall fram til at et glass eller to med cola var innenfor.
Sniker - men 1-2 glass Cola er GODT innenfor ja :) HelseNorge opererer med «Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 200 mg daglig», og siden vi følger et føre-var-prinsipp vil det altså si at 200 mg er helt klart trygt. Sannsynligvis er det også trygt med mer enn dette, men la oss forholde oss til maks 200mg - da kan man fortsatt drikke 1,5 liter cola/Pepsi daglig og være innenfor, ettersom 1dl ifølge HelseNorge inneholder 13 mg koffein (og tror de færreste drikker såpass mye uansett?)

Jordmor var veldig klar til meg om at det er ingen grunn til å kutte koffein helt om det er noe som gjør hverdagen min bedre - alt med måte :)

Jeg drikker iskaffe og en boks Pepsi max i løpet av dagen, så får i meg litt koffein. Har heldigvis ikke så lyst på monster lengre, noe jeg i perioder kunne drikke daglig før…..

Jeg drikker ikke noe koffein, både for fertilitet, helsen til spiren og risiko for SA :happy: Har ikke drukket det siden før vi begynte å prøve i høst, synes det er et lite offer selv om jeg har god effekt av koffein. Men det er også fint å ikke være avhengig av stimulerende midler for å fungere for min egen del. Drikker god kaffe fra kaffebrenneriet som er koffeinfri, men nå har jeg uansett ikke hatt særlig lyst på i det siste. Cola/Pepsi drikker jeg ikke i utgangspunktet. Personlig ser jeg ingen grunn til å finne alternativ forskning til det våre helsemyndigheter sier når det kommer til graviditet, og vil heller være ekstra forsiktig og kutte det helt ut for å være på den sikre siden. Ser heller ikke hvem som skulle tjene på å ha det som skremselspropaganda, tenker det rett og slett er for babyens beste :happy: Hørte en jordmor eller lege på en pod (mulig babyverden sin eller lignende) som diskuterte nikotin, og da sa hun noe om at da en fødende tok seg en snus under fødselen så så de at barnet ble stresset med en gang. Det gjorde ekstra inntrykk når det kommer til sentralstimulerende midler. Hvis jeg hadde villet drikke koffein så hadde jeg sikkert holdt meg til én kopp om morgenen, da slipper man liksom å regne på det? Forstår dog problemstillingen med to barn fra før, det må være heftig å gå gravid da o_O
Takk for fint svar :)

Vil bare påpeke at man ikke kan sammenligne nikotin og koffein her, og at det er litt dumt å dra inn nikotin i samme diskusjon - det er både forskning og våre egne helsemyndigheter klare på :smiley-ashamed004 Ene bes man unngå totalt, den andre kan man fint nyte i moderate mengder uten noe som helst skade.

Vil bare påpeke at man ikke kan sammenligne nikotin og koffein her, og at det er litt dumt å dra inn nikotin i samme diskusjon - det er både forskning og våre egne helsemyndigheter klare på :smiley-ashamed004 Ene bes man unngå totalt, den andre kan man fint nyte i moderate mengder uten noe som helst skade.
Tror de fleste skjønner det :) Skriver jo ikke at myndighetene mener det, så synes ikke innlegget mitt er misvisende fordi jeg nevner mitt eget inntrykk etter faglig prat om sentralstimulerende midler, som både koffein og nikotin er. Hadde det vært helt uten påvirkning av fosteret hadde vi ikke fått mengdebegrensning på koffein tenker jeg. Det er ikke akkurat sånn at det er livsfarlig for en kvinne å avstå fra koffein i 9 mnd, så tenker folk får gjøre opp sin egen mening her, men som et minimum følge myndighetene sine faglige råd :happy:

Tror de fleste skjønner det :) Skriver jo ikke at myndighetene mener det, så synes ikke innlegget mitt er misvisende fordi jeg nevner mitt eget inntrykk etter faglig prat om sentralstimulerende midler, som både koffein og nikotin er. Hadde det vært helt uten påvirkning av fosteret hadde vi ikke fått mengdebegrensning på koffein tenker jeg. Det er ikke akkurat sånn at det er livsfarlig for en kvinne å avstå fra koffein i 9 mnd, så tenker folk får gjøre opp sin egen mening her, men som et minimum følge myndighetene sine faglige råd :happy:
Men det er der jeg er uenig - vi har begrensningen og ikke beskjed om å kutte det nettopp fordi vi vet at under 200mg om dagen IKKE påvirker fosteret negativt. Vi følger et føre-var-prinsipp, så det er derfor de har satt 200 som grensen. Dette VET vi er trygt - hadde det vært minste mistanke om at det ville påvirke baby, så ville grensen bli satt til 0. Altså, vi blir bedt om droppe en god del mat selv om risikoen for at det skader fosteret er ekstrem minimalt. Så da ville dem jo selvfølgelig ikke sagt at man kan innta 200mg koffein om det påvirket baby… Sannsynligvis er en god del mer trygt også, en over har referert til flere studier som til og med sjekket 7 kopper om dagen. Men, vi velger å være ekstra forsiktige og det er jo bra. Men syns da det er litt unødvendig å komme med ting som «man kan fint avstå fra koffein i 9 måneder» osv. når myndighetene og forskningen er veldig klare på at en kopp om dagen er helt trygt. Det skaper unødvendig frykt og dårlig samvittighet, som ikke støttes av noe forskning. Om man selv velger å avstå, så er jo det helt greit. Men syns det er unødvendig med slike kommentaren som den jeg nevnte over. Ved nikotin kan vi ikke si det samme, der påvirkes fosteret muligens fra første inntak uten at vi har bevis for det motsatte. Altså, det blir feil å sammenligne på noen måter og kan ikke bare samles under betegnelsen «sentralstimulerende midler» :)

Last edited:
Men det er der jeg er uenig - vi har begrensningen og ikke beskjed om å kutte det nettopp fordi vi vet at under 200mg om dagen IKKE påvirker fosteret. Vi følger et føre-var-prinsipp, så det er derfor de har satt 200 som grensen. Dette VET vi er trygt - hadde det vært minste mistanke om at det ville påvirke baby, så ville grensen bli satt til 0. Altså, vi blir bedt om droppe en god del mat selv om risikoen for at det skader fosteret er ekstrem minimalt. Så da ville dem jo selvfølgelig ikke sagt at man kan innta 200mg koffein om det påvirket baby… Sannsynligvis er en god del mer trygt også, en over har referert til flere studier som til og med sjekket 7 kopper om dagen. Men, vi velger å være ekstra forsiktige og det er jo bra. Men syns da det er litt unødvendig å komme med ting som «man kan fint avstå fra koffein i 9 måneder» osv. når myndighetene og forskningen er veldig klare på at en kopp om dagen er helt trygt. Det skaper unødvendig frykt og dårlig samvittighet, som ikke støttes av noe forskning. Om man selv velger å avstå, så er jo det helt greit. Men syns det er unødvendig med slike kommentaren som den jeg nevnte over. Ved nikotin kan vi ikke si det samme, der påvirkes fosteret muligens fra første inntak uten at vi har bevis for det motsatte. Altså, det blir feil å sammenligne på noen måter og kan ikke bare samles under betegnelsen «sentralstimulerende midler» :)
Nå spurte trådstarter om andres tanker og hva andre gjør, og jeg svarte på det. Tenker det må være rom for forskjellige tanker rundt tema. Så får vi bare være enige om å være uenige, og alle gjør det som er rett for seg. Synes det blir litt unyansert hvis det kun skal være én type mindset som får lov til å være synlig på forumet her, og jeg har heller ikke fortalt noen hva de skal gjøre. Og angående frykt og dårlig samvittighet, tenker jeg det blir hva man gjør det til selv, og ikke nødvendigvis må sensurere andre av den grunn :happy:

Nå spurte trådstarter om andres tanker og hva andre gjør, og jeg svarte på det. Tenker det må være rom for forskjellige tanker rundt tema. Så får vi bare være enige om å være uenige, og alle gjør det som er rett for seg. Synes det blir litt unyansert hvis det kun skal være én type mindset som får lov til å være synlig på forumet her, og jeg har heller ikke fortalt noen hva de skal gjøre. Og angående frykt og dårlig samvittighet, tenker jeg det blir hva man gjør det til selv, og ikke nødvendigvis må sensurere andre av den grunn :happy:

Helt enig der, og vi får nok være enige om å være uenige ja. Syns det er helt greit å dele personlige tanker og hva man selv velger selvfølgelig, men syns du går utover det når du sier at det kan påvirke fosteret (som forskningen ikke støtter) eller trekker inn nikotin. Du skrev jo selv «Personlig ser jeg ingen grunn til å finne alternativ forskning til det våre helsemyndigheter sier», og de sier under 200 mg er trygt, så da tenker jeg man skal kunne stole på det og ikke synse rundt det om ikke man har mer kompetanse enn de som har utviklet retningslinjene :) Forskjell på tanker og fakta tenker jeg. Personlig er jeg bare veldig liten fan av kommentarer som «man klarer seg uten i 9 måneder…» fordi det kan brukes om så utrolig mye, og antyder at man burde gjøre det. Sukker feks, er nok flere studier som påpeker skader av sukkerintakk vs lav mengde koffein. Så for meg fremstår det som en måte å spre skam på unødvendig, for det er ingenting som tilsier at man trenger å gå 9 måneder uten noe koffein :) Men ja, vi er nok uenige her bare. Og alle må gjøre som de selv ønsker og føler er best. Men jeg velger nå i hvert fall å stole på all forskning, helseråd og jordmor/lege som sier at under 200mg er helt trygt for baby i magen :Heartred

Selv om trygg grense er satt til 200 mg daglig for gravide, fins det mye forskning som viser at lavere nivåer påvirker fosteret, altså med å gi det økt hjerterytme, mer våkentid etc. (som kan påvirke vekst). Den effekten man selv får, får jo også fosteret. Siden fosterers evne til å bryte ned koffein (og andre stoffer) ikke er ferdig utviklet før lenge etter fødsel tar det også laaaang tid før koffein går ut av systemet til fosteret, sammenlignet med hos voksne. Denne artikkelen sier en halveringstid på ca. 100 timer for et foster/prematur, opp i mot 5 timer for voksne og 15 timer for gravide i 3. trimester. Så vil man være føre-var så er absolutt så lite som mulig være målet for både koffein og andre stoffer/legemidler som krysser morkaken. Samtidlig så er det viktig å finne en balanse, å være livredd alt er heller ikke bra for fosteret. Jeg tok med en pitteliten kopp kaffe i dag og nyter hver dråpe :) https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10625456/

Selv om trygg grense er satt til 200 mg daglig for gravide, fins det mye forskning som viser at lavere nivåer påvirker fosteret, altså med å gi det økt hjerterytme, mer våkentid etc. (som kan påvirke vekst). Den effekten man selv får, får jo også fosteret. Siden fosterers evne til å bryte ned koffein (og andre stoffer) ikke er ferdig utviklet før lenge etter fødsel tar det også laaaang tid før koffein går ut av systemet til fosteret, sammenlignet med hos voksne. Denne artikkelen sier en halveringstid på ca. 100 timer for et foster/prematur, opp i mot 5 timer for voksne og 15 timer for gravide i 3. trimester. Så vil man være føre-var så er absolutt så lite som mulig være målet for både koffein og andre stoffer/legemidler som krysser morkaken. Samtidlig så er det viktig å finne en balanse, å være livredd alt er heller ikke bra for fosteret. Jeg tok med en pitteliten kopp kaffe i dag og nyter hver dråpe :) https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10625456/
Nå viser jo heldigvis den sammenfatningen av studier også at under 200mg er trygt :) Jeg tror nok vi kan være trygge på at i Norge er retningslinjene for gravide så strenge at om
Jordmor/helsemyndighetene kommer med konkrete tall, så kan vi stole på det. Så ja, tenker man kan nyte den ene koppen helt uten bekymring ja :Heartred En kopp er også godt under 200 om man lager etter de fleste vanlige instrukser, og det skal veldig mange glass med brus til før man er i nærheten av det (flere enn jeg regner med at de fleste drikker i løpet av en vanlig dag). Det er veldig mye annet vi gjør i hverdagen som kan øke hjerterytme og våkentid hos foster også, som feks bekymring/stress eller sukkerinntak. Men det er jo også derfor man går til kontroller som gravid, og jordmor vil nok plukke opp om man bør gjøre noen store endringer tenker i hvert fall jeg! Som du sier, man kan ikke være livredd for alt :) Lever man med en balanse og følger anbefalingene fra HelseNorge, så er nok det det beste for både mor og baby ja!

Nå viser jo heldigvis den sammenfatningen av studier også at under 200mg er trygt :) Jeg tror nok vi kan være trygge på at i Norge er retningslinjene for gravide så strenge at om
Jordmor/helsemyndighetene kommer med konkrete tall, så kan vi stole på det. Så ja, tenker man kan nyte den ene koppen helt uten bekymring ja :Heartred En kopp er også godt under 200 om man lager etter de fleste vanlige instrukser, og det skal veldig mange glass med brus til før man er i nærheten av det (flere enn jeg regner med at de fleste drikker i løpet av en vanlig dag). Det er veldig mye annet vi gjør i hverdagen som kan øke hjerterytme og våkentid hos foster også, som feks bekymring/stress eller sukkerinntak. Men det er jo også derfor man går til kontroller som gravid, og jordmor vil nok plukke opp om man bør gjøre noen store endringer tenker i hvert fall jeg! Som du sier, man kan ikke være livredd for alt :) Lever man med en balanse og følger anbefalingene fra HelseNorge, så er nok det det beste for både mor og baby ja!
Enig!

Enig. Men det skal sies at det tar laaaang tid før helsemyndighetene endrer sine anbefalinger etter at forskning finner nye viktige ting som bør endrer anbefalinger. Det er en lang byråkratisk prosess. Og noe er dessverre politisk styrt og påvirket at lobbyvirksomhet. Ref. prosessen med nye kostholdsråd og ultraprosessert mat, som produsentene tjener sjukt mye på og dermed jobber hardt for å ikke få stempel på. Kunstig søtning er det også mye forskning på også uten at norge har gått hardt ut med motanbefalinger (kun for de minste). Dessverre finner man mer og mer kunstig søtning i produkter i Norge (til min store irritasjon). Heller ikke enige i rådene om lettprodukter og fett. Så man kan desverre ikke stole blindt på alle rådene. Men spiser man mest mulig rein mat så kommer man langt!

Og drikker man mange glass brus så er det nok heller sukkermengden eller den kunstige søtninga som man bør begrense for fosteret som er hovedbekymringen ja :smiley-ashamed004

Enig. Men det skal sies at det tar laaaang tid før helsemyndighetene endrer sine anbefalinger etter at forskning finner nye viktige ting som bør endrer anbefalinger. Det er en lang byråkratisk prosess. Og noe er dessverre politisk styrt og påvirket at lobbyvirksomhet. Ref. prosessen med nye kostholdsråd og ultraprosessert mat, som produsentene tjener sjukt mye på og dermed jobber hardt for å ikke få stempel på. Kunstig søtning er det også mye forskning på også uten at norge har gått hardt ut med motanbefalinger (kun for de minste). Dessverre finner man mer og mer kunstig søtning i produkter i Norge (til min store irritasjon). Heller ikke enige i rådene om lettprodukter og fett. Så man kan desverre ikke stole blindt på alle rådene. Men spiser man mest mulig rein mat så kommer man langt!

Og drikker man mange glass brus så er det nok heller sukkermengden eller den kunstige søtninga som man bør begrense for fosteret som er hovedbekymringen ja :smiley-ashamed004
Sant! Er selv godt over gjennomsnittlig interessert i ernæring og helse, så jeg er 100% enig med deg der. Der er kostholdsrådene våre ganske elendige (og som du nevner også, mange med økonomiske interesserer som arbeider hardt innen feltet), og har selv tydd til mye lesing av forskning framfor å høre på dem fullt der :smiley-ashamed004 Selv lever jeg en del mer restriktivt nå i graviditeten enn det HelseNorge sier, men det er fordi jeg også gjorde det før graviditeten. Men har derfor også lest mye om koffein, og har tilgode å finne noen studier som viser at man må droppe koffein helt i graviditeten heldigvis. Og akkurat graviditetsrådene våre er mer konservative enn i mange andre land, så akkurat på det feltet føler jeg meg ganske trygg på at føre-var-prinsippet følges godt. Der er det i hvert fall litt mer «bevis at det er trygt, ellers ser vi på det som utrygt» mens mer generelt innen alt av ernæring og helse har det stort sett heller vært «bevis at det er utrygt, ellers fortsetter vi med det» dessverre.

Og jepp, var det jordmor sa til meg også - «om du treffer nærheten av koffeinnivået med brus alene hver dag (jeg drikker bare koffeinfri kaffe og kanskje 1-2 kopper te i uken) så er det mange varsellamper som går hos meg før koffeinen» :hilarious: (hvis noen er interesserte så nevnte hun, i tillegg til det om sukker eller kunstig søtning, at vi er mer utsatt for tannproblemer pga økte hormoner. Så over 1 liter brus om dagen er ikke helt heldig der heller hehe.)

Last edited:
Back
Topp