Kaffe..?

Hvis ikke jeg hadde hatt en syk aversjon mot kaffe og sjokolade hadde jeg glatt tatt en kopp eller to om dagen ;)

Den siste studien på kaffe i svangerskapet har blitt revet i fillebiter i fagmiljøene, det er kun i media den er blåst opp som «a big deal» fordi det er artig å moralisere over gravide.
Det finner jeg underlig siden det er et meta studie?
Føler ikke det er moraliserende. Nå har jeg ikke lest den grundig da, men utifra resultater og antall svar så er jo resultatene signifikant.

Jeg kan legge til at jeg hsr drukket kaffe gjennom begge svangerskap altså, utenom siste ukene nå pga halsbrann. Jeg elsker kaffe, og fikk skikkelig hodepine uten.

Takk for svar alle dere! :joyful:

Det ble en kopp kaffe i dag. Noe som resulterte i tre timer matte, etterfulgt av ryddig hjem og nyklipt plen. :hilarious:
Mannen tror jeg har klikka. :dance018
Så deilig med litt energi, spesielt til studie da det frister ganske lite fortiden når jeg helst vil sove når ingen er hjemme. :wacky:

Hilsen kaffeelsker som har holdt ut i 9uker uten kaffe. :D

Jeg drikker også kaffe, men det begrenser seg veldig selv. Blir kanskje 4 kopper i løpet av dagen og av og til blir det 0.
Tenker det er en forbedring fra det jeg drakk før!

Hadde jeg ikke brekt meg av lukt og smak så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å ta en kopp eller 2 ila en dag. Det var noen harde første uker å gå fra 5/6 kopper ila en arbeidsdag til å måtte drikke 1,5 kopp til dagen med te fordi kaffe plutselig ble helt avskyelig

Jeg elsker kaffe! Men nå som jeg er gravid smaker det dritt! :spitoutdummy:
Bakdelen er at jeg får skikkelig hodepine om jeg ikke får en kopp på formiddagen, så har tatt en shot på morningen for å unngå det. Prøvd med te, men hjelper ikke helt.
Så en kopp eller to med koffein blir det nok i løpet av dagen.

Jeg drikker en halv til en kopp daglig. Er jeg kvalm blir det ingen. Er vi i besøk kan det bli to (to halve). Jeg drikker mere te enn før, det har liksom blitt min erstatter. Jeg så den artikkelen i db. Drikker du mye kaffe kan nok det gi lav fødselsvekt. Jeg holdt meg til anbefalingen sist svangerskap (2k daglig), jeg fødte en gutt på 3840g. Vel å merke 13dg over termin. Hadde jeg født på termin ville han nok veid rundt 3500g og det er jo helt normalt. Ei jeg kjenner drikker mye kaffe og hadde aldri restriksjoner på bruk under graviditeten. Da hun fikk nr 3 husker jeg at det var noen komplikasjoner og en veldig liten baby. Kan det ha vært kaffen?

Hvis ikke jeg hadde hatt en syk aversjon mot kaffe og sjokolade hadde jeg glatt tatt en kopp eller to om dagen ;)

Den siste studien på kaffe i svangerskapet har blitt revet i fillebiter i fagmiljøene, det er kun i media den er blåst opp som «a big deal» fordi det er artig å moralisere over gravide.

Sniker fra april. Jeg har lest hele studien og synes den virker svært solid. Hvilke fagmiljø har revet den i fillebiter? Jeg er selv i fagmiljøet og spesielt interessert :)

Jeg drikker litt når jeg trenger det :angelic: sjeldent mer enn en kopp, av og til ingen. Men har vel gjerne vært tre kopper også et par ganger :shy:

https://ebm.bmj.com/content/early/2020/09/01/bmjebm-2020-111432
her er gratis studie som er ganske relevant og viktig. Metastudie på effekt av koffein. Veldig skjipt å vite jwg har trofast hatt min kopp kaffe hver eneste dag gjennom to graviditeter i lys av funnene her! /:/ fikk også en liten gutt når han ble født så kanskje en sammenheng?

Jeg tror også at det kan være tilfeldigheter da. Jeg har selv to barn fra før og drakk kaffe i begge graviditeten. Maks 2 kopper, men allikevel. Begge mine to har vært over 4 kg, så på ingen måte små babyer. Kommet på overtid begge to også. Spiste også salt lakris daglig med dem i magen, dette var før det ble ansett som neinei, og begge er avbalansert og på ingen måte adhd-unger. Så man kan jo selvfølgelig si at det var flaks, men samtidig så er det nok mye annet som spiller inn også ❤

Åhkey da, jeg tok alt for hardt i - den ble ikke revet i fillebiter, men den er heller ikke nok til å endre rådene til gravide som det ofte kan virke som her inne og i media.

Jeg har ikke lest studien og har heller ingen fagekspertise, men jeg synes BBC hadde fin og balansert dekning av saken. Her finner man andre innen samme fag som har uttalt seg kritisk: https://www.bbc.com/news/amp/health-53887440

Også fra alvor til spøk- når man googler kan man jo undres om prof. James har en personlig vendetta mot kaffi :hilarious:

Hehe :) Den saken fra BBC var fin, takk for at du deler. Enig i at prof James ikke er kaffens beste venn. I kollisjonen på artikkelen skriver han (fritt oversatt av meg) at «... kaffe er en drikk helt uten næringsverdi og anbefalingen om å kutte det ut i graviditeten bør derfor være åpenbar». Han har nok aldri stått opp kl 05 med to små barn som har vært våkne flere ganger i løpet av en natt og kjent BEHOVET for kaffe!

Etter uke 4 begynte kaffe å smake flytende metall, og lukten er grusom, så dette ordnet seg uten noen innsats. Jeg drikker vanligvis 3 kopper pr dag og blir helt rar uten....rart med det!

Drikker vanligvis ikke mye kaffe, men 1-2 kopper om dagen smaker godt. Fikk veldig aversjon mot det i første trimester, men nå smaker det godt igjen og da nyter jeg det. Gjennom forrige svangerskap drakk jeg 1-2 kopper om dagen og gikk 13 dager på overtid og fødte en velskapt jente. Ikke noe jeg er nervøs for, med andre ord.

Takk til dere som viser til kritikk av studien :Heartpink

Back
Topp