Kaffe

• Trådstarter Trådstarter Eline2020
  • Opprettet Opprettet
E

Eline2020

Guest
Helsedirektoratet går ut å sier at gravide bør drikke så lite kaffe og te som overhode mulig.

Drikker dere kaffe? Isåfall hvor mye?

Leste konsekvensene skulle være babyer med for lav vekt men ikke kortere svangerskapslengde. Noe som kunne gi div sykdommer i senere tid.

Drikker kaffe som det passer meg og en energidrikk her og der. Passer på å ikke overskride maksgrensa for koffeininntak som er anbefalt av myndighetene.

Holder meg til 2 kopper kaffe fortsatt og ingen energidrikker. Litt Cola Zero må dog til. Og koffeinfritt kaffe utover det hvis jeg er kaffe-fysen.

Gikk vel fra det 6-7-8-doble før jeg ble gravid. Har et bittelitt sykt koffeintnntak når jeg ikke er gravid :smiley-ashamed008

Holder meg til 2 kopper kaffe om dagen, men sikkert litt over snittet store kopper :sorry:

Nå er jeg ikke så nøye på det som det jeg var i starten. Drikker ca 3 kopper om dagen i gjennomsnitt og det hender i helgene/besøk at jeg drikker koffeinholdig brus i tillegg.

Kuttet kaffen for å kunne drikke Pepsi Max;p blir fort en halvliter i snitt om dagen. Drakk sikkert det + 8 kopper kaffe om dagen når jeg ikke er gravid.
Ut i fra måling ligger frøkna over snittet, og jeg overskrider ikke for mye koffein heller da.

Synes denne var oversiktlig og god.

Vedlegg

• 20191114_182822.jpg
    20191114_182822.jpg
    34,6 KB · Visninger: 56
Prøver å holde meg til to kopper. Av og til bytter jeg den ene ut med noen flere kopper te, hvis jeg ser at jeg trenger det :)

Jeg har sett på den samlede forskningen, og det er lite grunnlag for at noen kopper kaffe gjør noe utslag. Det er vist klar sammenheng mellom lavere fødselsvekt hvis mor drikker mer enn 8 kopper per dag.

Selv begrenser jeg det ikke veldig, men drikker litt mildere kaffe så jeg kan ta 2-3 uten å tenke over det, og drikker for eksempel brus hvis jeg vil. Jeg drikker ikke energidrikker da.

Hvis jeg fikk lav SF-måling eller noe slikt ville jeg nok begrenset mer, men både JM og lege får mål på ca 70-percentilen så :cat:

Ikke hver dag, men ofte blir det to kopper til dagen. :wideyed: Jeg har crave på cola :nailbiting: så blir av og til litt av det også!! :hilarious:

Klarte meg fint med kun en halv kopp kaffe på morgenen når jeg jobbet.. nå når jeg går hjemme med treåringen blir det fort litt mer kaffe :hilarious: drikker ca 2 kopper om dagen nå. Gjorde det sist også, fikk en liten gutt (2750g tre uker før termin), men det har nok ikke noe med kaffen å gjøre :-)

Godt å høre andre også ryker på den tredje koppen av og til forrige sf-mål var godt over rød strek, så regner med det ikke gjør noen skade

Jeg har sett på den samlede forskningen, og det er lite grunnlag for at noen kopper kaffe gjør noe utslag. Det er vist klar sammenheng mellom lavere fødselsvekt hvis mor drikker mer enn 8 kopper per dag.

Selv begrenser jeg det ikke veldig, men drikker litt mildere kaffe så jeg kan ta 2-3 uten å tenke over det, og drikker for eksempel brus hvis jeg vil. Jeg drikker ikke energidrikker da.

Hvis jeg fikk lav SF-måling eller noe slikt ville jeg nok begrenset mer, men både JM og lege får mål på ca 70-percentilen så :cat:

hva er sf måling? :) og hva er 70 percentilen? :)

hva er sf måling? :) og hva er 70 percentilen? :)
SF-mål er symfyse-fundus, altså når lege eller jordmor måler magen din med målebånd :happy:
Percentil er det samme som prosent i denne sammenhengen. Hvis man er helt på den midterste linja, så er man helt gjennomsnittlig. Hvis man er over så er man litt større enn gjennomsnittet. 70 er da litt større. :happy:
Bilde fra nett for å illustrere

Vedlegg

• 18-0.png
    18-0.png
    22,6 KB · Visninger: 15
SF-mål er symfyse-fundus, altså når lege eller jordmor måler magen din med målebånd :happy:
Percentil er det samme som prosent i denne sammenhengen. Hvis man er helt på den midterste linja, så er man helt gjennomsnittlig. Hvis man er over så er man litt større enn gjennomsnittet. 70 er da litt større. :happy:

Å den ja, den på helsekortet. Så flinke dere er på fagord i jordmor yrke da. :love2

min har fulgt linja foreløpig :happy7

hvor ofte måler dere denne linja? :)

hvor ofte måler dere denne linja? :)

SF-mål måles hver 4.e uke hos Jordmor her. Så blir det vel snart annenhver fra uke 36 eller lign. :)

Men går til UL hver uke på sykehuset i tillegg pga vekstavvik. SF-mål er på 50-70-persentilen, men bebis ligger på 10 persentilen, så selve magemålet mitt har ikke så mye å si for oss, men jordmor måler nå som en del av rutinene uansett. :)

Back
Topp