Kaffe/Te drikking.

litjejenta skrev:
Jeg er ikke den som er hysterisk av meg. jeg har spist fenalår å salami. Drukket kaffe å nå te. Men når det er ting jeg kan holde meg foruten å det er skadlig gjør jeg det.
Men jordmoren nevnte ikke noe om te, bare at man skal drikke i moderate mengder.
Tusen takk for alle synspukt. :D

Og da bør du holde deg unna salamien... og fenalåret... ;)

Jeg drikker toppen 3 kopper te i uka, og kaffe og brus kun ved sjelden kafebesøk. Ikke fordi jeg er så innmari "flink", men jeg prøver å holde meg unna det som ikke er så bra som jeg klarer å holde meg unna. Rett og slett for å ikke ha så dårlig samvittighet for det jeg ikke klarer å holde meg unna, som sjokolade foreksempel. Godt å kunne rettferdiggjøre det på et vis :p

Dollface skrev:

litjejenta skrev:
Jeg er ikke den som er hysterisk av meg. jeg har spist fenalår å salami. Drukket kaffe å nå te. Men når det er ting jeg kan holde meg foruten å det er skadlig gjør jeg det.
Men jordmoren nevnte ikke noe om te, bare at man skal drikke i moderate mengder.

Ja. jeg vet. spiste 3 biter i jula, å fikk så dårlig samvittighet etterpå, at tårene kom i øyekroken, så nei spiser ikke noe slikt lengre.
Jordmor sa jeg kunne spise salamien om jeg frøys den ned først :)

litjejenta skrev:

Dollface skrev:

litjejenta skrev:

Ja. jeg vet. spiste 3 biter i jula, å fikk så dårlig samvittighet etterpå, at tårene kom i øyekroken, så nei spiser ikke noe slikt lengre.

Den må nok kokast. Er kun den eine av dei to farlege bakteriane som dør ved frysing. No hugsar eg ikkje navna på nokon av bakteriane ;)

sorciere_ skrev:

litjejenta skrev:

Dollface skrev:

litjejenta skrev:

Den må nok kokast. Er kun den eine av dei to farlege bakteriane som dør ved frysing. No hugsar eg ikkje navna på nokon av bakteriane ;)

toksoplasmose og listeria.. :)
Toksoplasmose kan finnes i rått/for dårlig stekt kjøtt
Listeria kan finnes i kjøttpålegg, fiskepålegg, røkelaks, upasteurisert melk, og oster av upasteuriserte oster, muggoster, spekemat....

Det står på matportalen at gravide kan spise alle typer kjøtt så lenge det er gjennomstekt eller gjennomkokt... 

Toksoplasmosebakterien drepes ved frysing - dypfrysing ved minst 18minus i flere dager, eller gjennomkoking/steking.
Listeriabakterien drepes ikke av frysing.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Fikk i går en bok i posten, utgitt av Barnemagasinet as og De norske bokklubbene as.

Den er delt inn i to deler: Spør jordmor og spør helsesøster. Reagerte litt (ok egentlig veldig) på et svar jordmor gir til en vordende mor:

(kort sitat)

"Det er viktig at du får i deg matvarer som er mye næring i, for eksempel energidrikker, og mye vann"

Tenker litt rundt det at man skal være forsiktig med koffein, og greit nok så er det ikke så mye koffein (nødvendigvis) i disse energidrikkene, men dette var et råd til en vordende mor som kaster opp alt hun spiser, og da å anbefale koffeinholdig drikke føles ikke helt rett for meg...

Når det gjelder spekemat så fikk jeg beskjed av både lege og jordmor at så lenge vi kjøper hele pølser, så kunne jeg trygt kose meg med det...

Bodilmor skrev:

Fikk i går en bok i posten, utgitt av Barnemagasinet as og De norske bokklubbene as.

Den er delt inn i to deler: Spør jordmor og spør helsesøster. Reagerte litt (ok egentlig veldig) på et svar jordmor gir til en vordende mor:

(kort sitat)

"Det er viktig at du får i deg matvarer som er mye næring i, for eksempel energidrikker, og mye vann"

Tenker litt rundt det at man skal være forsiktig med koffein, og greit nok så er det ikke så mye koffein (nødvendigvis) i disse energidrikkene, men dette var et råd til en vordende mor som kaster opp alt hun spiser, og da å anbefale koffeinholdig drikke føles ikke helt rett for meg...

Når det gjelder spekemat så fikk jeg beskjed av både lege og jordmor at så lenge vi kjøper hele pølser, så kunne jeg trygt kose meg med det...

Energidrikk er ikke nødvendigvis det samme som koffeinholdig drikk...
Man får mange energidrikker på apoteket for eksempel, som også går under fellesbetegnelsen næringsdrikk... 

Forøvrig er det litt selvmotsigende å være kritisk til det jordmor svarer i denne boka, men å akseptere at jordmor sier du kan spise hele pølser, når det så tydelig står på matportalen at gravide bør holde seg unna spekepølser...?

Dollface skrev:

Bodilmor skrev:

(kort sitat)

Energidrikk er ikke nødvendigvis det samme som koffeinholdig drikk...
Man får mange energidrikker på apoteket for eksempel, som også går under fellesbetegnelsen næringsdrikk... 

Forøvrig er det litt selvmotsigende å være kritisk til det jordmor svarer i denne boka, men å akseptere at jordmor sier du kan spise hele pølser, når det så tydelig står på matportalen at gravide bør holde seg unna spekepølser...?

Tja, jordmor og lege har advart mot koffein, og for mange, mange, så er energidrikker=koffeinholdig (som i Redbull, Battery osv).

Selvmotsigende vil jeg ikke si igrunn.. For det er forskjeller i bakterieinnholdet i ferdig skåret kontra hele pølser (er slakter selv, og har jobbet masse med dette), derfor jeg spurte jordmor og lege om dette.

Back
Topp