kaffe og graviditet??

¤Ida

Gift med forumet
Drikker dere kaffe gjennom svangerskapene??
evt hvor lite/mye??
Skadelig??

ORIGINAL: Chumalunga

Selv har jeg totalavhold fra kaffe og andre koffeinholdige drikker når jeg er gravid. Vet at de fleste leger (her i landet) sier det er ok med 1-2 kopper, men jeg velger å følge de strengeste rådene - siden noen studier mener det kan øke sjansen for tidlig abort, og med 4 SA bak meg tar jeg ingen sjanser.

jeg er nesten like streng [;)]

men er jeg hos noen og de serverer bare pepsi max så tar jeg et glass for å ikke være til bry.
det er jo så lite for meg som ikke har samme historie som chuma.

Jeg drikker en kopp kaffe om dagen eller en cola zero om dagen!
Har gjort d hele svangerskapet[:D]

Du kan jo google koffein og avgjøre selv om det er lurt å innta når man er gravid eller ikke.. 

Jeg takler ikke kaffe akkurat nå[:'(] men når lysten kommer tilbake blir det nok 1-3 kommer kaffe pr dag. Det kan jo øke sjansen for abort(i hovedsak de første 12 ukene), så jeg begrenser det litt i forhold til hva jeg drakk før jeg ble gravid.

Jeg drikker kaffi nå selv om jeg er gravid, dog ikke så mye som jeg bruker til vanlig..
men får jeg ikke kaffi på morgonen så er jeg ikke tilsnakkelig og får hodepine å styr.. hehe

JM sa at jeg kunne drikke sånn 4 kopper for dag eller noe... Prøver å holde meg til det[:)]

åååkey...tror den siste halve koppen går i vasken[&:]

ORIGINAL: Zera

Jeg drikker kaffi nå selv om jeg er gravid, dog ikke så mye som jeg bruker til vanlig..
men får jeg ikke kaffi på morgonen så er jeg ikke tilsnakkelig og får hodepine å styr.. hehe

JM sa at jeg kunne drikke sånn 4 kopper for dag eller noe... Prøver å holde meg til det[:)]

skal prøve å gå noen dager uten å e hvordan det går...er "nylig" blitt kaffe avhengi[8D] trodde ikke jeg var det før det var sommerferie, trodde kaffe var noe jeg bare drakk på jobb[8D]

Jeg drikker noen kopper om dagen som er mye mindre enn det jeg bruker å drikke.. Jeg er nødt til å ha kaffe om morran eller så får jeg en skikkelig hodepine..

Jeg har nok problemer med å slutte med røyken og antidepressivan, så tror ikke jeg hadde takla å slutte helt med kaffen..

Jeg har slutta med kaffe og drikker heller te. Drikker et par kopper om dagen, max 4, noe som er godt innenfor anbefalingene. Prøvde å slutte cold turkey med all koffein men fikk sånn hodepine da at det ikke var til å holde ut.

Anbefalingene er satt veldig lavt i Norge så det man inntar innenfor det er trygt.

Det hadde jo selvfølgelig vært best å ikke drikke noe koffein i det hele tatt men for enkelte junkier (meg[8D]) blir det litt vanskelig.

ORIGINAL: ¤Ida

ORIGINAL: Zera

skal prøve å gå noen dager uten å e hvordan det går...er "nylig" blitt kaffe avhengi[8D] trodde ikke jeg var det før det var sommerferie, trodde kaffe var noe jeg bare drakk på jobb[8D]

hehe[:)] ja,det beste er jo å droppe det, men jeg klarte ikke det... hehe
Men jeg har drukke kaffi så lenge jeg kan huske da...
Mamma sa at jeg brukte å stå å holde balansen med magen inntil stuebordet mens jeg drakk kaffien hennes.. hehe
Ikke rart jeg kan være hyper[8D]

Jeg drakk ikke noe kaffe under svangerskapet. [:)] (Ikke te eller cola heller)

http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

Tallene er hentet fra rapporten [link=http://www.norden.org/sv/publikationer/publikationer/2008-551]Risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries[/link] Tabell 1. side 34.

Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer

Jeg drakk kaffe med forrige mann, og drikker kaffe nå. Stortsett bare på dagen, men jeg følger ikke med på nøyaktig hvor mye jeg drikker. Er sånn "halvkopp-dranker" Jeg setter alltid igjen masse kaffe i koppen, så jeg har ikke helt oversikt. 

Drakk ikke kaffe de første ukene av graviditeten, og bare "selskapskaffe" i de 2 siste trimesterene.

Jeg har sluttet og koke meg kaffe når jeg står opp og i det hele tatt i løpet av dagen. Hender jeg tar meg en kaffelatte når jeg er ute med venninner [:)]

Klarer ikke kaffe hver dag..
Men av og til tar jeg meg en kopp eller to når jeg er i besøk.. Men det er sjeldent..

Nå snakker vi i svangerskapet, ja..

Jeg drikker kaffe, og jeg er gravid.[8D]

Teller ikke koppene da, men drikker sikkert mer en anbefalt.
Som oftest drikker jeg bare halve koppene nå da, bruker så lang tid at den blir kald før jeg er ferdig.

Åsså vet jeg at jeg drikker mindre en vanlig, for kaffen er ikke like god uten røyken ved siden[&o][8D][:D]

Her har det stoppa seg selv, klarer rett og slett verken lukta eller smaken av det lengre! Jeg er vanligvis av typen som drikker minst en liter om dagen. Te har jeg så smått begynt ta en kopp igjen om morgenen.

Første gang begynte jeg å drikke kaffe igjen etter de ca 4 første mnd. Dog noe mindre enn ellers. Blir spennende å se om når lysten for kaffe melder seg igjen denne gang! Kommer ikke til å være fanatisk på det...

ORIGINAL: *LadyGaGa*

Man skal være forsiktig med å drikke store mengder koffein i svangerskap. Spesielt i begynnelsen, (da det kan føre til spontanabort) da er det vel forskrevet 2-4 kopper kaffe per dag tror jeg. Ja jeg drikker kaffe, te også, men jeg overdriver ikke bruken.

1-2 kopper, faktisk :) 2-4 er te

Back
Topp