Ka ville du valgt.. hundevalg.. =)

LilleLisska

Forumet er livet
av Shetland Sheepdog og Japansk Spisshund?
Og koffer?
Mamma skal ha sæ en liten sak [;)]

Ho like begge rasan, og har i det siste kikka litt på Sheltie,
men fikk litt sansen for Japansk Spisshund i dag [:)]

begge e jo søte
men ville valgt spisshund sia æ kjenne t rasen å lynne
har ingen erfaring m Shetland Sheepdog

hmm flere ? [:)]

[:)]

[:)]

Jeg kjenner ikke så veldig godt til spisshund, men har en del erfaring med sheltie.
Det er hunder som krever MYE stimulering, blir leitt bjeffete og gneldrete.

Dersom man ofrer "alt" for en sheltie, så er det herlige hunder, absolutt, men jeg synes de blir litt for slitsomme[:)]

Ville valgt shetland sheepdog fordi jeg opplever de som roligere (Farmor har japansk spisshund og den bjeffer mye + at den kan være litt gretten).

Og om Shetland sheepdog står følgende på wikipedia:

The Shetland Sheepdog is an outstanding companion dog and is intensely loyal. It is lively, intelligent, trainable, and willing to please and obey. Shelties are loving, loyal, and affectionate with their family, but are naturally aloof with strangers; for this reason Shelties must be socialized

Ingen av dem....
Nydelige hunder begge to altså, men mye hund i liten kropp... Og dessuten er terskelen for å bjeffe ganske lav hos begge rasene....

japansk spisshund hadde svigers før.. solgte den videre de. den dreit å pessa inn hele tiden. holdt seg når de gikk tur (helt til han begynte å gå rart) når han kom heim pessan på gulvet... bjeffa my, knurra my og ble veldig glad i bare en person... likte ikke andre.

meeeeeen det tror jeg er veldig forskjellig.... hørt om noen av de hundene som er kjempe snille[:)] 

vi hadde pomeranien når jeg var liten.. de ELSKET jeg[:)] vi hadde 2, ene bjeffa my og enen var rolig[8D]

Hva med en spaniel da??? Hvis hun vil ha en liten hund..... Er jo mange å velge mellom....
Cocker spaniel, amerikansk cocker spaniel, welsh springer spaniel, engelsk springer spaniel, field spaniel osv osv osv[;)]

Leste at japansk spisshund kunne læres opp til å ikke bjeffe, og e veeldig lærevillig i ung alder.
Den skal ikke stresses (men ingen hunda skal stresses) og elske å være sammen med unga.
Den tilpasse sæ all slags liv. Man må bare være "streng". Altså mene det man "sir" til den.. [:)]

Jeg vil anbefale mammaen din om å gå inn her: Canis å lese om begge rasene.[:)] Da ser hun hvilke egenskaper de har, og hva som kan passe best til henne.[:)] En kan ikke velge hund ut i fra hvordan de ser ut, eller etter å ha møtt en eller to av rasen, ei heller basere seg på hva andre mener om rasen. Det kan i værste fall føre til at hun blir sittende med en hund hun ikke orker med, og hunden reiser til hundehimmelen....[&o] Det er alt for mange sånne hundeskjebner... Dessverre.. Inne på canis er det også en rase velger som kan si noe om hva som kan passe til henne, ut i fra hva hun svarer på spørsmålene som blir stilt[:)]'
Ønsker din mor masse lykke til[:)] Det er så mye glede med hund!![:)] VI har 4[:D]

ORIGINAL: MJTbebis09

Jeg vil anbefale mammaen din om å gå inn her: Canis å lese om begge rasene.[:)] Da ser hun hvilke egenskaper de har, og hva som kan passe best til henne.[:)] En kan ikke velge hund ut i fra hvordan de ser ut, eller etter å ha møtt en eller to av rasen, ei heller basere seg på hva andre mener om rasen. Det kan i værste fall føre til at hun blir sittende med en hund hun ikke orker med, og hunden reiser til hundehimmelen....[&o] Det er alt for mange sånne hundeskjebner... Dessverre.. Inne på canis er det også en rase velger som kan si noe om hva som kan passe til henne, ut i fra hva hun svarer på spørsmålene som blir stilt[:)]'
Ønsker din mor masse lykke til[:)] Det er så mye glede med hund!![:)] VI har 4[:D]

Ho har ei hundebok. Ska love dæ at den har ho saumfart [:D][8D]
Har lest om begge, og begge passe for ho. Men har fått litt mer sansen for japansk spisshund i det siste. Men ska tipse ho om å ta den testen. Har sjøl tatt den [;)]
Ho har to store fra før, men vil ha en liten sak som bare e hennes [:D] Skjønne ho godt [8D]

Både jeg og søsteren min har japanere[;)] Kjempesosiale hunder! Veldig selskapssyke.. skikkelige "sofa"hunder[;)] Med det så mener jeg ekstremt kosedyr!

De bjeffer litt da.. som andre småhunder.. men det kan man klare å tone ned ganske så mye! Min bjeffer ved varsling og når han er glad[:)]

Ikke aggresiv! Og ikke kjent for å være det heller[:)]

Rart det der.. jeg og sto mellom disse to hundene da jeg skulle velge rase.. også søsteren min sto mellom shetland eller japaner.. men begge valgte japaner til slutt! Synes ofte shetlandere kan bli litt for "klengete".. de fotfølger deg jo[:D]

Legger ved et bilde av gutten min sammen med datteren min: Nyyyyyyyyyyyyydelige hunder synes jeg da[:)]  Han her er ganske stor for å være japaner da.. ca 40 cm høy

ORIGINAL: ¤GravidLisska¤

Leste at japansk spisshund kunne læres opp til å ikke bjeffe, og e veeldig lærevillig i ung alder.
Den skal ikke stresses (men ingen hunda skal stresses) og elske å være sammen med unga.
Den tilpasse sæ all slags liv. Man må bare være "streng". Altså mene det man "sir" til den.. [:)]

Ikke bare i ung alder[;)] Nå er min 8 år da.. og lærer triks på 5 min han[:)] hehe

Veeeldig glad i barn! Han er så snill mot Frida han.. du vil ikke tro det! Hun kan gjøre alt hun vil med han.. han bryr seg ikke.. bare går unna eller sleiker henne i ørene[;)]

Og det stemmer det med bjeffingen.. det kan man lære de av.. og de er IKKE kjent for å være aggressive.. ikke kjent for å streife.. kan være, som noen her nevner at det er mye hund i liten kropp.. men de er bare snille[;)] Har vært på mange utstillinger, og har ikke møtt så veldig mange aggerssive av den rasen der gitt..

Og min har vært renslig fra dag 14[;)] Søsteren min sin også

utseende messig ville jeg valgt en sheltie..lettere å holde ren,eller den ser renere ut da den ikke er hvit[;)]

men utifra fra jeg har erfart ville jeg aldri hatt noen av disse rasene,men nå er det ikke jeg som skal ha heller.

Håper hun blir fornøyd med valget[:D]

ORIGINAL: *madammen*

Jeg kjenner ikke til Shetland Sheepdog, men vi har hatt japansk spisshund.
Verdens nydeligste hund!! En skikkelig bamse!
...men det er mye hund i lite format.....
Han krevde mye trening og mosjon, og var gretten med andre. Han var veldig på vakt, og bjeffet lett...
Savner han veldig, for han var en drøm da han bare var med oss, men slik var han jo dessverre ikke hele tiden.....

Må jo bare vise bilde fra da han var 10uker gammel..
*mimre mimre*....

Åh hellan dussen[:D] Nyyyyyydelig! Var han stor for rasen? ser sånn ut i valpestadiet... at han ble stor?

Kan også legge til til deg HI.. at det er en rase som legger seg til vaner som DU gir han.. de er like fornøyde med en gåtur rundt husveggen som å gå lange turer i skogen.. Det står det også i bøker om du leser i de.. At de føyer seg etter hva du legger de til.. vanemessig

Lykke til med valget uansett[;)] Shetlanden er sikkert også et godt valg!

ORIGINAL: Neathey

utseende messig ville jeg valgt en sheltie..lettere å holde ren,eller den ser renere ut da den ikke er hvit[;)]

men utifra fra jeg har erfart ville jeg aldri hatt noen av disse rasene,men nå er det ikke jeg som skal ha heller.

Tru det eller ei! Dæm e lætt å holde ren! [;)]

ORIGINAL: Neathey

Tror faktisk at pelsen til en japaner er mere lettstelt altså[:D] En av få.. om ikke den enste, med skittavstøtende pels faktisk[:)]

Du ser min er ganske hvit.. og han blir stelt hos frisør hver 4-5 mnd.. klarer ikke selv pga armene.. derfor frisør[:)] Klipp, vask og føn[:D]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Både jeg og søsteren min har japanere[;)] Kjempesosiale hunder! Veldig selskapssyke.. skikkelige "sofa"hunder[;)] Med det så mener jeg ekstremt kosedyr!

De bjeffer litt da.. som andre småhunder.. men det kan man klare å tone ned ganske så mye! Min bjeffer ved varsling og når han er glad[:)]

Ikke aggresiv! Og ikke kjent for å være det heller[:)]

Rart det der.. jeg og sto mellom disse to hundene da jeg skulle velge rase.. også søsteren min sto mellom shetland eller japaner.. men begge valgte japaner til slutt! Synes ofte shetlandere kan bli litt for "klengete".. de fotfølger deg jo[:D]

Legger ved et bilde av gutten min sammen med datteren min: Nyyyyyyyyyyyyydelige hunder synes jeg da[:)]  Han her er ganske stor for å være japaner da.. ca 40 cm høy

Gode ord om rasen. Skal vise det du har skrevve til mamma [;)] 

Back
Topp