ka ska eg gjør?

Xena87

Elsker forumet
igår våkna eg med tett nese,litt hoste, var slakk og gikk og frøys idag føler eg meg bedre men er fortsatt litt redusert kan vær det var svine ifluensa men kem vett? idag har Tristan på 4 måneder 38.3 i feber. burde eg være kjempe bekymret for svine ifluensa. ? han har også tett nese. er så usikker på kossen eg ska ta detta fatt[&:]

Legen sa til meg at hvis det var vanlig influensa så kom symptomene litt etter litt, men på svineinfluensa så kom alt på en gang. At man ble pangsyk liksom..

så jeg vet ikke, går kanskje ann å ringe legevakt og spørre?

Så lenge han ikke blir verre, så hadde jeg tatt det med ro, fått i ham nok væske og tatt ting i hans tempo. Lillegutten min har vært kjempeforkjøla lenge, tett nese og igår hadde han en temperatur på 38.0 grader.. gav ham paracet på kvelden, og idag er han mye bedre. Fortsatt snørrete, men ingen feber..

Om det er svineinfluensa eller ikke, så er det jo uansett ikke noen fare så lenge han ikke blir verre (slik jeg har skjønt det iallefall), bare følge med på om han får høy feber, og evt kontakte legevakta [;)]

ORIGINAL: **tvilling85**

Legen sa til meg at hvis det var vanlig influensa så kom symptomene litt etter litt, men på svineinfluensa så kom alt på en gang. At man ble pangsyk liksom..

så jeg vet ikke, går kanskje ann å ringe legevakt og spørre?

Sier jo litt om hvor lite allmennleger egentlig vet. Dette er 100% feil ettersom H1N1 slår ut veldig forskjellig hos forskjellige personer. Hos noen kommer det som pang, hos andre kommer det snikende, andre får høy feber og smerter, andre blir bare litt slakk og snørrete/hoster. Enkelte får ingen symptoner i det hele tatt, mens andre havner på sykehus.

Hold dere inne noen dager, unngå vanndamp/hårvask/dusjing til allmenntilstanden deres er bedre (inkl. ingen/lite hosting) (viktig med tanke på lungene/hosting og bakteriedamp når immunforsvaret er svekket), hold deg varm på brystet og hoftene (dvs vær tildekket også innendørs).

Utrolig mange som dusjer/bader/vasker seg frenetisk når de er syke, uten å være klar over at de da faktisk gjør seg selv sykere. Dusjhoder/dusjkabinetter/badekar florerer av bakterier som kan knekke deg fullstendig hvis du ikke er normalt frisk (er man frisk er dette relativt ufarlig).

Back
Topp