Jentungen min fikk jo også en sykedag i dag, men utover dagen har det blitt rimelig klart for meg at hun er ikke syk, så vi har snakket sammen og er enige om at i morgen skal hun på skolen.
Det hun er, hun er stuptrøtt, fordi klokka er nærmere 23 før hun sovner. Eller mer.
Legen ringte meg, det er en uvanlig bivirking, men det kan være en bivirkning og den kan være doserelatert, så det er absolutt mulig at det er en sammenheng her, hun undersøker med barneavdelinga på sykehuset hva vi skal gjøre, sånn siden vi venter på en time der igjen til evaluering, men vet ikke når den blir. Det er tenkt etter ph målingen som hun står på ventelsite til .
Men i dag var en grei dag for henne å bare få være hjemme og hvile. Hun leser, vi spiller matte-spill, hun laget enkel sudoku til søstra, som nå ligger i en konvolutt i postkassa, hjemmelaget og dekorert, for lillesøster savner å få brev i posten.
Hun får en dag med å bli sett og oppmerksomhet, kos og forståelse, også må vi jobbe det vi kan med å tilrettelegge for søvn, noe som inkluderer kutt i skjermtid i god tid før leggetid, heller lese bok, prat om at svønmangel ikke er farlig, bare ubehagelig, unektelig nedtelling, det er 14 skolemorgener igjen å stå opp før ferien (her går de på skolen til st. hans, de begynte sent i august, våre hadde 9 uker sommerferie i fjor nemlig, resten av landet har det visst år skjønner jeg? innimellom blir det vel rett og slett 9 uker sommerferie for at ikke skoleret skal forskyves for mye, for året GÅR jo ikke opp i hele uker, sånn er det jo bare, så noen år må en korrigere)
Jeg vet at for søvnhelse er det viktig å ikke endre vaner i helgene, men å la henne sove til 8 i helgene er likevel noe som gjør at hun i det misnte får tatt inn litt. Det er tøft på mandag ja, men det er tøft over tid uansett. Hun får ikke snu døgnet helga, og ikke senere leggetid, men jeg vekker henne ikke klokka 7, hun sover til mellom 8 og 9 og våkner da av at resten av huset våkner. Og når ferien kommer, så får hun sove mer.
Men nå hører vi tilbake fra legen når hun har fått svar fra sykehustet, før helga, så da får vi se hva man går for, om hun skal redusere til den dosen hun startet med eller om hun skal forsøke en annen medisin eller hva vi skal gjøre. For sånn kan hun jo ikke fortsette å ha det. Som jeg sa til legen, vi holder ut frem til ferien, men hun kan ikke fortsette å sovne så sent til høsten og 6. klasse.