juleturnus??

tess1706

Betatt av forumet
noen som har peiling på hvordan rettigheter jeg har. jobber natt som sykepleier i kommunen.
trenger å vite hva jeg har rett på før jeg forsøker å snakke med sjefen min igjen.. jobber baåde julaften og nyttårsaften og helgen før jul? hvem bestemer når f3 dagen skal tas? arbeidsgiver eller ?

Du kan vel yte ønske om f3 dag en av de dagene?

jeg har ønsket meg fri nyttårsaften, men min sjef har gitt meg f3 dagen min midt i arbeidshelgen før jul. slik at jeg jobber natt til fredag. fri natt til lørdag og jobbe natt til man og tirsdag. ikke akkuratt fornøyd med det.

natt bemaningen er den samme hele tiden, bare dagen og kvelden bemaningen som blir noe redusert. sjefen min er ikke imøtekommene, har alt prøvd å prate med han. mitt siste håper er omjeg har noen rettigheter i forhold til dette.. syns det er ufattelig tris å jobbe både jul og nyttår. jobbet nyttår i fjor også[:'(]

Er du medlem av et forbund? De vil ikke godkjenne en turnus hvor du ikke har fri annenhver av de røde dagene (søndag eller helligdag) enten at du jobber annenhver eller at du "jobber inn" den ene uka mot F4 dager uka etter. Men 3 helger på rad hørtes fryktelig rart ut.

Å jobbe 3 helger på rad kan du nekte på og sjefen din er nødt og ordne det. og du har rett på enten nyttår eller jul fri, siden det er begge røde dager. 

Kontakt NSF hvis du er medlem der?!

Du har ihvertfall rett til fri enten julaften eller nyttårsaften. Og jobbet du en av de dagene i fjor har du rett på den motsatte dagen fri i år.[8D]

her så sier vi ifra hva vi ønsker av f3-dager tidlig på nyåret, og disse f3-dagene gjelder hele året og er bindende. tok du deg fri i hele påska så sier det segselv at du må jobbe inn andre helligdager.
men hørtes ille ut at de hadde satt deg opp slik da...[8|] er jo noe som heter å ta hensyn også når man setter opp juleturnus.
jeg hadde blitt satt opp både kveld julaften og kveld 1.nyttårsdag, og da sa jeg fra at dette var ikke akseptabelt når jeg ikke engang har familie å feire med i denne byen, jeg må liksom reise og overnatte om jeg skal treffe familie eller svigers... så da fikk jeg f3-dag 1.nyttårsdag - de forstod problemstillingen liksom.

jeg begynner på jobb kl 22.00. så da er de vel røde. Jeg har fått f3 dagen min natt til søndag helgen før jul. men trodde det var en regel om at man ikke jobbet bååde julaften og nyttår? hvor står disse reglene hen?

AML-loven § 10-10 sier at en har krav på fri hverannen rød da: ergo julaften etter klokken 12, første juledag, andre juledag og søndag 27 desember er fire røde dager. Nyttårsafta etter klokka 12 og første nyttårsdag samt søndag 2 januar er også røde. Med søndagen helga før har du da 8 røde dager på rad, og du har krav på fri halvparten av disse.

Ordrett fra loven: §10-8 (4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag.

ORIGINAL: tess1706

turnusen er godkjent av nsf.
skal på møte med hovedtillitsvalgt i morra.

Snodig... Når jeg godkjenner turnuser så ser jeg også på hvordan turnusen til den enkelte ER. Kan ikke nekte å godkjenne den hvis den er teknisk riktig, men jeg kommenterer det. Prøv å bytte med noen da? Eller snakk med TV, få et system for hvem som jobber jul og nyttår... Sjekk hvordan det er på andre steder dere kan sammenligne dere med[:)]

jobber i kommunen, hjemmesykepleien. Kjenner at jeg gruer meg til jul nå.[:(]

kjipt med en lite forståelses full sjef[:'(]

Som HTV hadde jeg ikke kunnet godkjenne en slik turnus som du beskriver selv om dette hadde vært noe du selv ønsker. Det er blant annet pga at en godkjent turnus skal være lovlig. I tilegg har vi jo ett ansvar for å se at arbeidsgiver har forsøkt å gjøre TV ikke "fungerer", ta kontakt med HTV eller fylkeskontor.

sjefen min mener den er lovelig fordi jeg har fri en av tre røde dager. Hun mener at hun som arbeidsgiver har rett til å bestemme hvilken da f3 dagen faller på.

gleder meg til møte med HTV i morgen.

Husk at gjennomsnittsberegning er det som er VANLIG, det er det som er regulert i loven. I vår kommune (vet ikke om det er slik overalt, men trur det), kan vi velge om vi vil jobbe hver andre røde dag, eller gjennomsnittet (alle andatte skriver under på en avtale gjeldende for 1 år, de som ikke skriver under får automatisk gjennomsnittsberegning). Jeg valgte hver andre.
Mine røde dager etter turnus er søndag før jul, juleaften A vakt, 1 juledag og 1 nyttråsdag.

Jeg har krav på fri juleaften og 1 juledag. 1 juledag "starter" kl 15 juleaften, så juleafte og 1 juledag teller som EN råd dag[;)]

Men dette skal HTV vite, jeg fikk greie på dette når jeg ringte fylkeskkontoret (min HTV var ikke på jobb)[;)]

Er du organisert?
Kontakt dem isåfall, eller du kan faktisk ringe dem selv om du ikke er organisert og..

Forresten utrolig dårlig gjort av sjefen din da, da jeg jobba i helsevesenet så jobba vi annenhvert år jul eller nyttår.
ALt gikk på rundgang, ikke no problem i d hele tatt.

Gah, mangler litt i den siste setningen ja. Skulle stått at :I tilegg har vi jo ett ansvar for å se at arbeidsgiver har forsøkt å gjøre turnusen "levelig" for hver enkelt ansatt.
Noen klarer ikke å kommunisere med sin egen tillitsvalgte, enten pga personlige årsaker, samarbeidsvansker osv. Da kan en "hoppe over" denne til Hovedtillitsvalgt eller til fylkeskontoret.

Nevnte dessuten at årsaken til at jeg ikke kunne ha godkjent den beskrevne turnusen er at det som er beskrevet av HI ikke er lovlig ift. AML.

Back
Topp