Juletradisjoner

Kattekvinnen

Forumet er livet
Augustlykke 2015
Hvordan er dine juletradisjoner? [:)]

Altså når tar dere frem pynten, treet, hvor feirer dere, hva spiser dere, etc. [;)]

Her er det kun adventsstake som står fremme til lillejulaften, da blir pynten og treet satt opp [:)]
Ettersom vi ikke har barn enda, så feirer vi jul hver for oss (sammen med foreldrene våre).
Hjemme hos mamma og pappa er det røkt juleskinke med potet, kolrabistappe og grønnsaker som står på menyen [:D]

Begynner å pynte 1.des, tar fram litt og litt etterhvert. Tar inn og pynter treet lillejulaften. Henter og legger gaver under treet julaften (ungene får alltid være med på det, vet mange syns det er kjekt at de plutselig bare er der, men vi ELSKER spenningen og knepper LITT når vi ser på dem og legger dem under[:D])

Vi er gift så er annenhver jul hos mine/hans foreldre. Tradisjonen som jeg skrev er mamma og pappa sin. Julemat hos de er det eneste rette: pinnakjøtt m pølser, kålrabistappe og poteter. Riskrem m mandel til dessert og marsipangris som premie. Julesokk full av godteri/smågaver om morgenen[:)] Og tven på helt til vi går på møte kl 4[:)]

ORIGINAL: *obaibi*

Begynner å pynte 1.des, tar fram litt og litt etterhvert. Tar inn og pynter treet lillejulaften. Henter og legger gaver under treet julaften (ungene får alltid være med på det, vet mange syns det er kjekt at de plutselig bare er der, men vi ELSKER spenningen og knepper LITT når vi ser på dem og legger dem under[:D])

Vi er gift så er annenhver jul hos mine/hans foreldre. Tradisjonen som jeg skrev er mamma og pappa sin. Julemat hos de er det eneste rette: pinnakjøtt m pølser, kålrabistappe og poteter. Riskrem m mandel til dessert og marsipangris som premie. Julesokk full av godteri/smågaver om morgenen[:)] Og tven på helt til vi går på møte kl 4[:)]

Hørtes veldig koselig ut [:)] Gleder meg veldig masse til vi får barn, da får nok jula en helt annen betydning [;)]

Jeg begynner og pynte første søndag i advent til masse julemusikk og koser meg..
Lille juleaften er jeg hos mamma og pappa og pynter treet hos de og spister grøt med mandel og ser Grevinnen og hovmesteren.
Juleaften er vi hver for oss siden vi ikke har noen barn, jeg hos mine foreldre og han hos sine men jeg er alltid oppom på dagen og så kommer de ned til oss på kvelden etter mat og pakker[:)]
Og så er jeg i kirken på juleaften[:)]

Mat er det pinnekjøtt med kålråbistappe, poteter og riskrem til dessert.. blir vel egentlig alltid mest pinnekjøtt.. hehe[;)][8D] resten er det alltid mye igjen av.. hehe[;)]

ORIGINAL: Kattekvinnen

Hvordan er dine juletradisjoner? [:)]

Altså når tar dere frem pynten, treet, hvor feirer dere, hva spiser dere, etc. [;)]

Her er det kun adventsstake som står fremme til lillejulaften, da blir pynten og treet satt opp [:)]
Ettersom vi ikke har barn enda, så feirer vi jul hver for oss (sammen med foreldrene våre).
Hjemme hos mamma og pappa er det røkt juleskinke med potet, kolrabistappe og grønnsaker som står på menyen [:D]

Her pyntes hele leiligheten til 1.søndag i advendt eller 1.des-spørs hva som kommer først[:D][8D]
juletreet pyntes lillejulaften,julestrømpen før de julaften om morningen.
vi ser juletegnefilmer,3 nøtter til askepott og koser oss mens maten lager seg selv (pinnekjøøøøøøøøøøøtt-MMMmmmmm) .
Går ofte en tur ,før vi skifter klærosv.
Spiser klokken 17.00 når julen ringes inn[:D][:D]
pakkene åpnes i 18-19 tiden.
spiser alltid riskrem til dessert[:D][:D]

pynter litt 1. desember. slik som gardiner, lys, duker, gamle julehefter, julekalendere, filmer og musikk
23 desember kommer juletre og resten av pynten inn :) + at vi drar på gravstedet med lys :)
i år feirer vi for oss selv.

- god frokost om morningen
- masse tv. reisen til julestjernen er et must hvert år
- i 2tiden på julafte spiser vi risgrøt m/mandel i
- etter det er det fortsatt tv-kos med julekaker
- vi skal ha ribbe, sossiser, medisterkaker med tilbehør. og iskake til dessert (viktig at det er hestesko med sjokolade på ENDENE)
- etter middag kan vi lese de nye juleheftene :)

du kan få spørre meg igjen i slutten av november begynnelsen av desember [;)][:D]

Pynten begynner vel 1.desember ja

Feirer jul i lag med foreldrene våre. (1. gang hos mine foreldre, 2. gang hos far hans, 3. gang hos mor hans. De er skilte ja)

Pleier å ha pinnekjøtt, men er vi hjemme hos mine foreldre lager ofte min mamma kalkun siden jeg ikke er så fan av pinnekjøtt [:D]

Setter opp adventsstake 1. desember. Ca. midt i desember begynner jeg å sette frem julepynt og kanelrøykelse. [:)]
I år skal vi feire alene, Lillemann, kjæresten min og meg, så vi kan lage våre egne tradisjoner.. [;)]
Men tredet blir alltid pyntet lillejulaften og lagt pakkene under!
På julaften står vi opp tidlig og ser julebarne tv og tre nøtter til askepott.
Spiser i 17.00-18.00 tiden. Da er det pinnekjøtt, mår, ribbe, rabbestappe, poteter og div. tilbehør. Mmm! [:)]
Alltid jordbær til dessert..
Så pakke opp pakker - hver sin gang i 20.00 tiden.. [:)]

Begynner 1.desember med å vaske å pynte, holder på hele mnd med pynting og baking. Baker også litt i slutten av november alt ettersom hvor mye jeg skal bake.
Juletreet som alltid er Edelgran pyntes lillejulaften av meg og storetuppa, i år får vi sikker hjelp av en nysgjerrig lillesøster.
Gavene legger jeg og gubben under treet etter barna er lagt.
Vi spiser alltid nissegrøt med mandel i til middag lille julaften, og på kvelden har vi kylling, krabbe, reker, egg, forskjellig brødsorter osv osv, nesten som ett hjemmelaget koldtbord.
På juleaftenså er det frokost på stua får de som vil med tegnefilmer, tre nøtter til askepott, reisen til julestjernen osv. Ribba inni ovnen på langtids steking, masse tente lys og kos.
Spiser middag ca kl 17, ribbe, medisterkake, sossiser og alt som hører med.
Så begynner vi med gavene etter desserten og litt avslapping. Gubben dupper som regel en halvtimes tid etter middag, han spiser jo seg helt sengeliggende, HVERT år er det sånn, Mariell bruker å vekke han når hun mener at det er nok, han sover på sofaen da så han er iallefall i samme rom som vi andre. Helt ok synes jeg.
Så mens barna åpner gaver, drikker vi kaffe osv, bare kjempe kos hele kvelden.
ÅÅÅÅÅÅ, som jeg gleder meg nå. I år kan det bli litt ekstra folk her, har bare vært meg å gubben og barna de siste 3 årene så det kan bli spennende. Gleder meg maks[:D]

Back
Topp